23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Subtil skönhet

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Alfa Romeo vill vara mer än ett nischmärke till Fiat i Sverige. Suven Stelvio är både snabb och rolig att köra men har den vad som krävs för att sälja volymer?

Förmodligen krävs fler spännande modeller från Alfa Romeo de kommande åren får att öka kännedomen om varumärket på den svenska marknaden.

Alfa Romeos försäljningsmål är högt satta och varumärket ska på mindre än fem år öka volymen från drygt 60 000 bilar till 400 000 sålda bilar 2020. Ett kaxigt mål men attityd har alltid varit Italienarnas paradgren.

I Sverige har Stelvio blivit väldigt väl mottagen och fått fina lovord för sina köregenskaper, prestanda och inte minst körglädje. Även om det gömmer sig en och annan Alfista inom landets gränser är Alfa Romeo, tyvärr måste sägas, fortfarande ett relativt okänt varumärke på den svenska marknaden.

Importören FCA Sweden förväntar sig också att det kommer ta ytterligare tid att skapa kännedom kring varumärkets första suv, ungefär 500 Stelvio beräknar man sälja i år.

Hittills har 70 procent av kunderna valt bilmodellen med bensinmotor. Stelvio finns beroende på version med en 2,0 liters bensinmotor (200, 280 respektive 510 hk) och en 2,2 liters dieselmotor (150,180 respektive 210 hk). Båda i kombination med automatlåda.

Motor-Magasinets testbil är den fyrcylindriga bensinaren på 280 hästkrafter med automatlåda och Alfas fyrhjulsdrift Q4.

Stelvion var även en av sju finalister i Europaversionen av Årets Bil där Volvos XC40 utsågs till segrare under vårens Genèvesalong. Tycke och smak är svårt att tävla i men Alfa har tagit fram en suv med generösa innerutrymmen och omtyckt designspråk. Modellen är till stora delar baserad på mellanklassmodellen Giulia men föraren sitter 19 centimeter högre.

Interiören präglas av lyxiga materialval med trä och aluminium. Tyvärr drabbas även Alfa av samma teknikanorexi som alla mindre biltillverkare. Multimediaenhetens funktioner och grafiska utformning är dyra att utveckla och hela gränssnittet ligger långt efter andra premiumtillverkare.

Synd när resten av bilen levererar på alla plan, kardanaxel i kolfiber och kaross av 60 procents aluminium gör bilen till den lättaste i sitt segment.

Stelvio har gått kritik för att vara nervös på vägen med sin oerhört direkta styrning men den som gillar aktiv körning kan inte göra annat än att njuta av den snabba responsen från både motor och stryrning. Även fyrhjulsdriften är utvecklad med körglädje i fokus och baseras i grunden på bakhjulsdrift men distribueras till framaxeln med upp till 50 procent när så behövs.

För att Alfa Romeo ska växa sig starkare på den svenska marknaden så behövs förutom uppskattade bilmodeller även fler återförsäljare, men också att Alfa blir ett alternativ för företagskunden.

– Vi är övertygade om att Alfa Romeo kommer att växa sig starkare på den svenska marknaden, men det kommer att ta ytterligare lite tid. Det kommer många spännande modeller från Alfa Romeo de kommande åren som sannolikt kommer öka kännedomen om varumärket på den svenska marknaden, säger pressansvarig Maria Johansson som också ser möjligheter att skapa ytterligare kännedom med hjälp av Marcus Ericsson styrning hos Alfa/Sauber-stallet i årets F1.

– Vi är otroligt stolta över att ha Marcus Ericsson som förare i Alfa Romeo Sauber F1 team. I huvudsak styrs satsningen på Formel 1 ifrån vårt huvudkontor i Italien, men självklart ser vi möjligheter till att aktivera satsningen lokalt.

En Alfa Romeo ska köpas för att köras och självklart hare Alfa även en värstingversion av Stelvio kallas Stelvio QV. Här hittar vi en rak bensinsexa på 510 hk utvecklad av Ferrari. Den svenska tilldelningen blev runt tjugo bilar där samtliga kontrakt skrevs innan lansering och utan att svenska priser var klara. Så visst finns det fortfarande ett stort intresse för bilmärket i Sverige.

Fakta Alfa Romeo Stelvio 2,0 Q4
Motor: 2-liters R4 längsmonterad, turbo. 400 Nm, 280 hk.
Transmission: Fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda ZF.
Utsläpp: 0,7 l/mil vid blandad körning,161 g CO2/km.
Prestanda: 0-100 km/h 8,1 s, toppfart 209 km/h.
Pris: från 365 000 kronor (testbil 475 000 kronor)

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Man ska ha husvagn (eller husbil)

Husvagnar har blivit extra heta denna sommar då coronaviruset effektivt hindrat folk från att resa utomlands. I juli registrerades 479 husvagnar mot 442 ifjol. Det visar statistik från HRF.

BMW gör förlust andra kvartalet 2020

Även ett framgångsrikt bilföretag som BMW har drabbats av coronapandemin. Under andra kvartalet i år redovisar det München-baserade företaget en förlust på nära 6,9 miljarder kronor.

Sema Show 2020 ställs in

Valvoline och AD Sverige blir partner till STCC 2020

Bilprovningen ska öppna i Järva krog

Galet sug efter begagnade bilar

Under juli ökade begagnatförsäljningen med mer än femton procent. Det visar siffror från BCA Vehicle Remarketing.

Nyhetsbrev

Byggstart för bränslecellsutmanarens megafabrik

Arkiv

Miljardsatsning på Göteborgsregionens fordonsindustri

Ford får ny vd

Utbrett fusk med körkortsprov

Sista chansen att nominera till Motorgalan

Den 14 augusti stänger nomineringarna till Motorgalan. Nu är det sista chansen att puffa för din branschfavorit.

Schäfer ny chef för Skoda

Thomas Schäfer har utsetts till ny chef för tjeckiska Skoda. Schäfer var innan dess chef för Volkswagen Sydafrika. Hans koncernchef Herbert Diess har redan gett honom en ”vägkarta”.

Det går bättre för Volvo Cars

Fiberslam blir dieselbränsle

Corona krossar biljobben

Så mycket som drygt tio procent av jobben inom den europeiska bilindustrin kan försvinna. Coronakrisen har orsakat ett ras i nybilsförsäljningen men törs tillverkarna börja kicka folk när de fått miljarder i permitteringsstöd?

Myndighetssamarbete för hållbara batterier

BMW presenterar målsättning för 2030

SFVF: Fler elfordon kräver bättre utbildning för besiktningspersonal

Elektrifieringen av fordonsflottan innebär inte bara bättre miljö – batterierna kan innebära ökad risk för brand och elolyckor, vilket ställer högre krav på bilbesiktningspersonal, skriver SFVF i ett pressmeddelande.

Viss återhämtning i nybilsregistreringarna

Juli månad visade på ett mindre tapp än tidigare. Det förklaras delvis med att biltillverkningen kommit igång igen i många länder, efter att ha varit nedstängd på grund av coronarelaterade restriktioner.

Bananer kan bli morgondagens bildelar

Fibrer från kokbananer har visat sig vara utmärkta att använda i kompositmaterial.

Första svenska kunden har fått sin Polestar 2

Mitsubishi stoppar europeiska modellanseringar

Brakförlust tvingar fram drastiska åtgärder. Enligt en ny treårsplan ska biltillverkaren fokusera den asiatiska marknaden.

Ford anställer två robothundar

Svångrem och god serviceaffär räddade Bilias resultat

Legendarisk bilskrotare död

Bilia överträffar marknadens förväntningar

Antalet körkortsåterkallelser ökar kraftigt

Jaguar Land Rover får ny vd

Kraftig ökning av rattsurfare

Säsongspremiär för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Ny styrelseordförande i SFVF

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Ljust på begagnatmarknaden

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Se alla Företagens egna nyheter

Drivknuten sponsrar Nyman Racing

Vårt sortiment av blåa varningsljus

Luftfjädring | Arnott konverteringssats | Mercedes W211

Vanliga öppettider igen

Nya specifikationer för John Bean hjulinställare

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

Sänd till en kollega

0.141