23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Subtil skönhet

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Alfa Romeo vill vara mer än ett nischmärke till Fiat i Sverige. Suven Stelvio är både snabb och rolig att köra men har den vad som krävs för att sälja volymer?

Förmodligen krävs fler spännande modeller från Alfa Romeo de kommande åren får att öka kännedomen om varumärket på den svenska marknaden.

Alfa Romeos försäljningsmål är högt satta och varumärket ska på mindre än fem år öka volymen från drygt 60 000 bilar till 400 000 sålda bilar 2020. Ett kaxigt mål men attityd har alltid varit Italienarnas paradgren.

I Sverige har Stelvio blivit väldigt väl mottagen och fått fina lovord för sina köregenskaper, prestanda och inte minst körglädje. Även om det gömmer sig en och annan Alfista inom landets gränser är Alfa Romeo, tyvärr måste sägas, fortfarande ett relativt okänt varumärke på den svenska marknaden.

Importören FCA Sweden förväntar sig också att det kommer ta ytterligare tid att skapa kännedom kring varumärkets första suv, ungefär 500 Stelvio beräknar man sälja i år.

Hittills har 70 procent av kunderna valt bilmodellen med bensinmotor. Stelvio finns beroende på version med en 2,0 liters bensinmotor (200, 280 respektive 510 hk) och en 2,2 liters dieselmotor (150,180 respektive 210 hk). Båda i kombination med automatlåda.

Motor-Magasinets testbil är den fyrcylindriga bensinaren på 280 hästkrafter med automatlåda och Alfas fyrhjulsdrift Q4.

Stelvion var även en av sju finalister i Europaversionen av Årets Bil där Volvos XC40 utsågs till segrare under vårens Genèvesalong. Tycke och smak är svårt att tävla i men Alfa har tagit fram en suv med generösa innerutrymmen och omtyckt designspråk. Modellen är till stora delar baserad på mellanklassmodellen Giulia men föraren sitter 19 centimeter högre.

Interiören präglas av lyxiga materialval med trä och aluminium. Tyvärr drabbas även Alfa av samma teknikanorexi som alla mindre biltillverkare. Multimediaenhetens funktioner och grafiska utformning är dyra att utveckla och hela gränssnittet ligger långt efter andra premiumtillverkare.

Synd när resten av bilen levererar på alla plan, kardanaxel i kolfiber och kaross av 60 procents aluminium gör bilen till den lättaste i sitt segment.

Stelvio har gått kritik för att vara nervös på vägen med sin oerhört direkta styrning men den som gillar aktiv körning kan inte göra annat än att njuta av den snabba responsen från både motor och stryrning. Även fyrhjulsdriften är utvecklad med körglädje i fokus och baseras i grunden på bakhjulsdrift men distribueras till framaxeln med upp till 50 procent när så behövs.

För att Alfa Romeo ska växa sig starkare på den svenska marknaden så behövs förutom uppskattade bilmodeller även fler återförsäljare, men också att Alfa blir ett alternativ för företagskunden.

– Vi är övertygade om att Alfa Romeo kommer att växa sig starkare på den svenska marknaden, men det kommer att ta ytterligare lite tid. Det kommer många spännande modeller från Alfa Romeo de kommande åren som sannolikt kommer öka kännedomen om varumärket på den svenska marknaden, säger pressansvarig Maria Johansson som också ser möjligheter att skapa ytterligare kännedom med hjälp av Marcus Ericsson styrning hos Alfa/Sauber-stallet i årets F1.

– Vi är otroligt stolta över att ha Marcus Ericsson som förare i Alfa Romeo Sauber F1 team. I huvudsak styrs satsningen på Formel 1 ifrån vårt huvudkontor i Italien, men självklart ser vi möjligheter till att aktivera satsningen lokalt.

En Alfa Romeo ska köpas för att köras och självklart hare Alfa även en värstingversion av Stelvio kallas Stelvio QV. Här hittar vi en rak bensinsexa på 510 hk utvecklad av Ferrari. Den svenska tilldelningen blev runt tjugo bilar där samtliga kontrakt skrevs innan lansering och utan att svenska priser var klara. Så visst finns det fortfarande ett stort intresse för bilmärket i Sverige.

Fakta Alfa Romeo Stelvio 2,0 Q4
Motor: 2-liters R4 längsmonterad, turbo. 400 Nm, 280 hk.
Transmission: Fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda ZF.
Utsläpp: 0,7 l/mil vid blandad körning,161 g CO2/km.
Prestanda: 0-100 km/h 8,1 s, toppfart 209 km/h.
Pris: från 365 000 kronor (testbil 475 000 kronor)

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.166