PROVKÖRNING: Subtil skönhet

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Alfa Romeo vill vara mer än ett nischmärke till Fiat i Sverige. Suven Stelvio är både snabb och rolig att köra men har den vad som krävs för att sälja volymer?

Förmodligen krävs fler spännande modeller från Alfa Romeo de kommande åren får att öka kännedomen om varumärket på den svenska marknaden.

Alfa Romeos försäljningsmål är högt satta och varumärket ska på mindre än fem år öka volymen från drygt 60 000 bilar till 400 000 sålda bilar 2020. Ett kaxigt mål men attityd har alltid varit Italienarnas paradgren.

I Sverige har Stelvio blivit väldigt väl mottagen och fått fina lovord för sina köregenskaper, prestanda och inte minst körglädje. Även om det gömmer sig en och annan Alfista inom landets gränser är Alfa Romeo, tyvärr måste sägas, fortfarande ett relativt okänt varumärke på den svenska marknaden.

Importören FCA Sweden förväntar sig också att det kommer ta ytterligare tid att skapa kännedom kring varumärkets första suv, ungefär 500 Stelvio beräknar man sälja i år.

Hittills har 70 procent av kunderna valt bilmodellen med bensinmotor. Stelvio finns beroende på version med en 2,0 liters bensinmotor (200, 280 respektive 510 hk) och en 2,2 liters dieselmotor (150,180 respektive 210 hk). Båda i kombination med automatlåda.

Motor-Magasinets testbil är den fyrcylindriga bensinaren på 280 hästkrafter med automatlåda och Alfas fyrhjulsdrift Q4.

Stelvion var även en av sju finalister i Europaversionen av Årets Bil där Volvos XC40 utsågs till segrare under vårens Genèvesalong. Tycke och smak är svårt att tävla i men Alfa har tagit fram en suv med generösa innerutrymmen och omtyckt designspråk. Modellen är till stora delar baserad på mellanklassmodellen Giulia men föraren sitter 19 centimeter högre.

Interiören präglas av lyxiga materialval med trä och aluminium. Tyvärr drabbas även Alfa av samma teknikanorexi som alla mindre biltillverkare. Multimediaenhetens funktioner och grafiska utformning är dyra att utveckla och hela gränssnittet ligger långt efter andra premiumtillverkare.

Synd när resten av bilen levererar på alla plan, kardanaxel i kolfiber och kaross av 60 procents aluminium gör bilen till den lättaste i sitt segment.

Stelvio har gått kritik för att vara nervös på vägen med sin oerhört direkta styrning men den som gillar aktiv körning kan inte göra annat än att njuta av den snabba responsen från både motor och stryrning. Även fyrhjulsdriften är utvecklad med körglädje i fokus och baseras i grunden på bakhjulsdrift men distribueras till framaxeln med upp till 50 procent när så behövs.

För att Alfa Romeo ska växa sig starkare på den svenska marknaden så behövs förutom uppskattade bilmodeller även fler återförsäljare, men också att Alfa blir ett alternativ för företagskunden.

– Vi är övertygade om att Alfa Romeo kommer att växa sig starkare på den svenska marknaden, men det kommer att ta ytterligare lite tid. Det kommer många spännande modeller från Alfa Romeo de kommande åren som sannolikt kommer öka kännedomen om varumärket på den svenska marknaden, säger pressansvarig Maria Johansson som också ser möjligheter att skapa ytterligare kännedom med hjälp av Marcus Ericsson styrning hos Alfa/Sauber-stallet i årets F1.

– Vi är otroligt stolta över att ha Marcus Ericsson som förare i Alfa Romeo Sauber F1 team. I huvudsak styrs satsningen på Formel 1 ifrån vårt huvudkontor i Italien, men självklart ser vi möjligheter till att aktivera satsningen lokalt.

En Alfa Romeo ska köpas för att köras och självklart hare Alfa även en värstingversion av Stelvio kallas Stelvio QV. Här hittar vi en rak bensinsexa på 510 hk utvecklad av Ferrari. Den svenska tilldelningen blev runt tjugo bilar där samtliga kontrakt skrevs innan lansering och utan att svenska priser var klara. Så visst finns det fortfarande ett stort intresse för bilmärket i Sverige.

Fakta Alfa Romeo Stelvio 2,0 Q4
Motor: 2-liters R4 längsmonterad, turbo. 400 Nm, 280 hk.
Transmission: Fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda ZF.
Utsläpp: 0,7 l/mil vid blandad körning,161 g CO2/km.
Prestanda: 0-100 km/h 8,1 s, toppfart 209 km/h.
Pris: från 365 000 kronor (testbil 475 000 kronor)



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.198