De jagar illegala verkstäder

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Vi har följt med Malmö kommuns två miljöinspektörer som jobbar med att kartlägga stans ljusskygga bilverkstäder.

På Malmö stads miljöförvaltning jobbar drygt femtio miljöinspektörer och Emelie Nyberin och Lars Brander är de som sedan tre år har bilverkstäder och bildemonterare inom sitt ansvarsområde.

Bilverkstäderna längs den beryktade Norra Grängesbergsgatan i Malmö är ett av de områden som Emelie och Lars lägger en stor del av sin tid på.

Klicka på bilden intill för att se fler bilder från verkstäderna!

BAKGRUND: Verkstäderna som flyger under radarn

– Även om det kanske inte syns utåt så lägger vi ned massor med tid på de här verkstäderna. För det är ofta ett väldigt tidskrävande arbete, säger Emelie Nyberin.

Ett av de stora problemen för Emelie Nyberin och Lars Brander i deras arbete är att identifiera vilket företag som driver verkstaden och vem som företräder företaget.

– Ofta är det inte de som finns i lokalen som står för bolaget. De är ibland inte ens anställda utan bara ”hänger där”, förklarar Emelie.

– Säger de, trots att det är uppenbart att de jobbar, inflikar Lars.

– Och vägrar de vi möter i verkstaden att uppge vem som äger verksamheten så får vi vända oss till fastighetsägaren, för att få uppgifter om vem som hyr lokalen, fortsätter Emelie.

Då får ni väl ofta napp?
– Ja, i alla fall om fastighetsägaren är seriös. Har vi istället att göra med en oseriös fastighetsägare som dessutom håller sig undan, då är det svårare. Man kan hamna i en juridisk process som förhalas eftersom de kan överklaga våra beslut. Detta innebär att processen kan ta väldigt lång tid. Så det är inte alltid helt enkelt att ta reda på vem som driver verkstaden, förklarar Emelie.

– Sedan tittar vi på vad de bedriver för typ av verksamhet i lokalen till exempel; tvättar de fordon, demonterar de dem, säljer de bildelar och varifrån kommer dessa delar. Vi har blivit ombedda av polisen att hålla utkik efter om man i verkstäderna har reservdelar som kan vara stulna i verkstaden. Det har varit väldigt mycket reservdelsstölder från bilar.

Emelies och Lars arbete innebär ständig kontakt med och samarbete med andra myndigheter.

– Vi har väldigt många som vi samarbetar med; Det är bland annat polisen, gränspolisen, tullen, räddningstjänsten, länsstyrelsen, Arbetsmiljöverket och grannkommuner, säger Emelie.

– Skatteverket jobbar vi mycket med. Vi tipsar dem bland annat när vi stöter på personer i en verkstad som säger att de inte jobbar där utan bara hälsar på, fastän de ertappas med att meka med en bil.

Men hittar de inget företag så blir det svårt även för Skatteverket att agera, påpekar Lars.

– Lagstiftningen bygger på att det finns en yrkesmässig verksamhet som bedrivs av ett företag eller enskild firma. I de fall det saknas ett företag eller någon ansvarig finns ingen att ställa krav mot.

– I dessa fall anser vi att verksamhetenden bedrivs i fastighetsägarens regi. Och i sådana lägen brukar fastighetsägaren vara benägen att hjälpa oss att komma i kontakt med den som hyr lokalen där verksamheten bedrivs, säger Lars.

Men ibland är det inte heller den som hyr lokalen som faktiskt bedriver verksamheten, berättar Emelie:

– Det vi råkat ut för ibland är att man använder sig av så kallade hyresmålvakter. Målvakten är en som inte går att få tag i och vi kan därför inte förelägga honom eller henne om några åtgärder. Och då måste vi vända oss till fastighetsägaren, och det fungerar i regel.

Är problemet med oseriösa bilverkstäder i Malmö extra stort på just Norra Grängesbergsgatan?
– Nej, det är det inte. Problemet finns över hela Malmö. Men det är Norra Grängesbergsgatan som alla pratar om. Där finns ett stort antal verkstäder på en väldigt liten yta.

De oseriösa och rent svarta bilverkstäderna ligger ofta i industriområden med splittrat ägande och där fastigheterna är slitna och blivit över efter andra industriverksamheter. Sådana områden finns på flera håll i Malmö. Ett av dessa områden är Emilstorp en smal remsa med blandad industribebyggelse mellan Rosengård och järnvägen.

BAKGRUND: Verkstäderna som flyger under radarn



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Nyhetsbrev

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Arkiv

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.15