23948sdkhjf

De jagar illegala verkstäder

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Vi har följt med Malmö kommuns två miljöinspektörer som jobbar med att kartlägga stans ljusskygga bilverkstäder.

På Malmö stads miljöförvaltning jobbar drygt femtio miljöinspektörer och Emelie Nyberin och Lars Brander är de som sedan tre år har bilverkstäder och bildemonterare inom sitt ansvarsområde.

Bilverkstäderna längs den beryktade Norra Grängesbergsgatan i Malmö är ett av de områden som Emelie och Lars lägger en stor del av sin tid på.

Klicka på bilden intill för att se fler bilder från verkstäderna!

BAKGRUND: Verkstäderna som flyger under radarn

– Även om det kanske inte syns utåt så lägger vi ned massor med tid på de här verkstäderna. För det är ofta ett väldigt tidskrävande arbete, säger Emelie Nyberin.

Ett av de stora problemen för Emelie Nyberin och Lars Brander i deras arbete är att identifiera vilket företag som driver verkstaden och vem som företräder företaget.

– Ofta är det inte de som finns i lokalen som står för bolaget. De är ibland inte ens anställda utan bara ”hänger där”, förklarar Emelie.

– Säger de, trots att det är uppenbart att de jobbar, inflikar Lars.

– Och vägrar de vi möter i verkstaden att uppge vem som äger verksamheten så får vi vända oss till fastighetsägaren, för att få uppgifter om vem som hyr lokalen, fortsätter Emelie.

Då får ni väl ofta napp?
– Ja, i alla fall om fastighetsägaren är seriös. Har vi istället att göra med en oseriös fastighetsägare som dessutom håller sig undan, då är det svårare. Man kan hamna i en juridisk process som förhalas eftersom de kan överklaga våra beslut. Detta innebär att processen kan ta väldigt lång tid. Så det är inte alltid helt enkelt att ta reda på vem som driver verkstaden, förklarar Emelie.

– Sedan tittar vi på vad de bedriver för typ av verksamhet i lokalen till exempel; tvättar de fordon, demonterar de dem, säljer de bildelar och varifrån kommer dessa delar. Vi har blivit ombedda av polisen att hålla utkik efter om man i verkstäderna har reservdelar som kan vara stulna i verkstaden. Det har varit väldigt mycket reservdelsstölder från bilar.

Emelies och Lars arbete innebär ständig kontakt med och samarbete med andra myndigheter.

– Vi har väldigt många som vi samarbetar med; Det är bland annat polisen, gränspolisen, tullen, räddningstjänsten, länsstyrelsen, Arbetsmiljöverket och grannkommuner, säger Emelie.

– Skatteverket jobbar vi mycket med. Vi tipsar dem bland annat när vi stöter på personer i en verkstad som säger att de inte jobbar där utan bara hälsar på, fastän de ertappas med att meka med en bil.

Men hittar de inget företag så blir det svårt även för Skatteverket att agera, påpekar Lars.

– Lagstiftningen bygger på att det finns en yrkesmässig verksamhet som bedrivs av ett företag eller enskild firma. I de fall det saknas ett företag eller någon ansvarig finns ingen att ställa krav mot.

– I dessa fall anser vi att verksamhetenden bedrivs i fastighetsägarens regi. Och i sådana lägen brukar fastighetsägaren vara benägen att hjälpa oss att komma i kontakt med den som hyr lokalen där verksamheten bedrivs, säger Lars.

Men ibland är det inte heller den som hyr lokalen som faktiskt bedriver verksamheten, berättar Emelie:

– Det vi råkat ut för ibland är att man använder sig av så kallade hyresmålvakter. Målvakten är en som inte går att få tag i och vi kan därför inte förelägga honom eller henne om några åtgärder. Och då måste vi vända oss till fastighetsägaren, och det fungerar i regel.

Är problemet med oseriösa bilverkstäder i Malmö extra stort på just Norra Grängesbergsgatan?
– Nej, det är det inte. Problemet finns över hela Malmö. Men det är Norra Grängesbergsgatan som alla pratar om. Där finns ett stort antal verkstäder på en väldigt liten yta.

De oseriösa och rent svarta bilverkstäderna ligger ofta i industriområden med splittrat ägande och där fastigheterna är slitna och blivit över efter andra industriverksamheter. Sådana områden finns på flera håll i Malmö. Ett av dessa områden är Emilstorp en smal remsa med blandad industribebyggelse mellan Rosengård och järnvägen.

BAKGRUND: Verkstäderna som flyger under radarn

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Motormagasinet söker reporter

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Ny generation av Suzuki Jimny

Nyhetsbrev

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

Arkiv

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

BMW tvingas till fler återkallelser

Dieselmotorer som fattar eld, bilar som kan få problem med krockkudden i ratten och bilar där strömförsörjningen slås ut. BMW har tvingats till flera omfattande återkallelser av bilar både i år och ifjol.

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Kraftig ökning av laddbara fordon

Nu har Nordens första Alpine Centre öppnat

​FIA-studie oroas över tillgång till fordonsdatan

Ges fordonstillverkarna rätt att kontrollera och bestämma över – begränsa – tillgången till den fordonsgenererade datan, skulle det innebära ekonomiskt bortfall och merkostnader för märkesoberoende verkstäder respektive för konsument på uppemot 65 miljarder Euro (ca 700 miljarder kronor) 2030.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Trycket på fria verkstäder ökar igen

För första gången på många år har Cecra, den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, återaktiverat arbetet i gruppen för fria verkstäder. Bo Ericsson, vd för SFVF, sitter med i Cecra och har lämnat den här rapporten från senaste mötet.

Rekordtapp för biodrivmedel

SFVF varnar för piratkopierade bildelar

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd!

Lagligt begränsa fordonstvättarnas vattenanvändning vid vattenbrist

En kommun har möjlighet att begränsa företags vattenanvändning om vattenbristen blir tillräckligt allvarlig. Grundvattenreserverna i Sverige är just nu lägre än kanske någonsin i modern tid.

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Viktiga branschfrågor i fokus på Inspirationsdagen i Göteborg

Hur ska verkstäderna klara framtiden med ökade kundkrav, ökad granskning från myndigheter, nya teknik med Artificiell Intelligens, brist på personal? Det var några av frågorna som togs upp på Inspirationsdagen 100% Verkstad i Göteborg.

Så mycket lägre serviceintäkter ger elbilar

Det krävs service på tre elbilar för att generera samma intäktsnivå som för service på en vanlig bensin- eller dieselbil. Det erfar man på Nissan i Norge.

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Koppla greppet med Kamasa

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafikanter!

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybridbilar

Produktnyhet från Purflux!

Så säkerställer vi hög leverans-kapacitet

Bromsservice - för säkerhets skull

Kraft och IT försörjning för framtidens verkstad

ACM 2400 Hfc/Hfo

Sänd till en kollega

0.127