23948sdkhjf

De jagar illegala verkstäder

Vi har följt med Malmö kommuns två miljöinspektörer som jobbar med att kartlägga stans ljusskygga bilverkstäder.

På Malmö stads miljöförvaltning jobbar drygt femtio miljöinspektörer och Emelie Nyberin och Lars Brander är de som sedan tre år har bilverkstäder och bildemonterare inom sitt ansvarsområde.

Bilverkstäderna längs den beryktade Norra Grängesbergsgatan i Malmö är ett av de områden som Emelie och Lars lägger en stor del av sin tid på.

Klicka på bilden intill för att se fler bilder från verkstäderna!

BAKGRUND: Verkstäderna som flyger under radarn

– Även om det kanske inte syns utåt så lägger vi ned massor med tid på de här verkstäderna. För det är ofta ett väldigt tidskrävande arbete, säger Emelie Nyberin.

Ett av de stora problemen för Emelie Nyberin och Lars Brander i deras arbete är att identifiera vilket företag som driver verkstaden och vem som företräder företaget.

– Ofta är det inte de som finns i lokalen som står för bolaget. De är ibland inte ens anställda utan bara ”hänger där”, förklarar Emelie.

– Säger de, trots att det är uppenbart att de jobbar, inflikar Lars.

– Och vägrar de vi möter i verkstaden att uppge vem som äger verksamheten så får vi vända oss till fastighetsägaren, för att få uppgifter om vem som hyr lokalen, fortsätter Emelie.

Då får ni väl ofta napp?
– Ja, i alla fall om fastighetsägaren är seriös. Har vi istället att göra med en oseriös fastighetsägare som dessutom håller sig undan, då är det svårare. Man kan hamna i en juridisk process som förhalas eftersom de kan överklaga våra beslut. Detta innebär att processen kan ta väldigt lång tid. Så det är inte alltid helt enkelt att ta reda på vem som driver verkstaden, förklarar Emelie.

– Sedan tittar vi på vad de bedriver för typ av verksamhet i lokalen till exempel; tvättar de fordon, demonterar de dem, säljer de bildelar och varifrån kommer dessa delar. Vi har blivit ombedda av polisen att hålla utkik efter om man i verkstäderna har reservdelar som kan vara stulna i verkstaden. Det har varit väldigt mycket reservdelsstölder från bilar.

Emelies och Lars arbete innebär ständig kontakt med och samarbete med andra myndigheter.

– Vi har väldigt många som vi samarbetar med; Det är bland annat polisen, gränspolisen, tullen, räddningstjänsten, länsstyrelsen, Arbetsmiljöverket och grannkommuner, säger Emelie.

– Skatteverket jobbar vi mycket med. Vi tipsar dem bland annat när vi stöter på personer i en verkstad som säger att de inte jobbar där utan bara hälsar på, fastän de ertappas med att meka med en bil.

Men hittar de inget företag så blir det svårt även för Skatteverket att agera, påpekar Lars.

– Lagstiftningen bygger på att det finns en yrkesmässig verksamhet som bedrivs av ett företag eller enskild firma. I de fall det saknas ett företag eller någon ansvarig finns ingen att ställa krav mot.

– I dessa fall anser vi att verksamhetenden bedrivs i fastighetsägarens regi. Och i sådana lägen brukar fastighetsägaren vara benägen att hjälpa oss att komma i kontakt med den som hyr lokalen där verksamheten bedrivs, säger Lars.

Men ibland är det inte heller den som hyr lokalen som faktiskt bedriver verksamheten, berättar Emelie:

– Det vi råkat ut för ibland är att man använder sig av så kallade hyresmålvakter. Målvakten är en som inte går att få tag i och vi kan därför inte förelägga honom eller henne om några åtgärder. Och då måste vi vända oss till fastighetsägaren, och det fungerar i regel.

Är problemet med oseriösa bilverkstäder i Malmö extra stort på just Norra Grängesbergsgatan?
– Nej, det är det inte. Problemet finns över hela Malmö. Men det är Norra Grängesbergsgatan som alla pratar om. Där finns ett stort antal verkstäder på en väldigt liten yta.

De oseriösa och rent svarta bilverkstäderna ligger ofta i industriområden med splittrat ägande och där fastigheterna är slitna och blivit över efter andra industriverksamheter. Sådana områden finns på flera håll i Malmö. Ett av dessa områden är Emilstorp en smal remsa med blandad industribebyggelse mellan Rosengård och järnvägen.

BAKGRUND: Verkstäderna som flyger under radarn

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078