"Laga plast istället för att byta ut"

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Skadeverkstäderna borde laga trasiga plastdelar oftare istället för att byta. Det tycker Patrik Ferdinandsson som jobbar med plastreparationer.

51-årige Patrik Ferdinandsson har jobbat med tillverkning, konstruktion och reparation av olika typer av plast sedan han slutade skolan. Utöver en grund i form av en polyteknisk yrkesutbildning så har Patrik Ferdinandsson lärt sig det mesta han kan om plast genom jobbet.

Mycket av det jag lärde mig på utbildningen har också blivit mer eller mindre inaktuellt. Utvecklingen när det gäller plastmaterial och plasttillverkning går så fort att man ständigt måste uppdatera sig för att hänga med, påpekar Patrik.

Han driver sedan cirka tre år i egen regi företaget Plast Rek AB strax söder om Uppsala, där verksamheten består av allt från reparation av kajaker och kommuners återvinningskärl till konstruktion och tillverkning på beställning av bland annat vattentankar.

Jag jobbar i princip med alla plaster. Jag tror jag lägger ungefär hälften av min tid på vardera av tillverkning och reparationer.

Det mesta av utrymmet i Patriks verkstad upptas av kajaker när Motormagasinet är på besök.

Det ger en lite missvisande bild av min verksamhet, skrattar Patrik.

Det är nu, innan sommaren, som alla kajakägare och kajakuthyrare plockar fram och synar sina båtar och söker någon som kan laga deras kajak, förklarar han.

Traditionella bildelar lyser med sin frånvaro i verkstaden dagen för vårt besök. Men det händer allt oftare att Patrik får in kunder, både privata och oberoende bilverkstäder, som behöver hjälp med att reparera en stötfångare eller andra plastdelar på en bil.

Volkswagen och de andra stora märkena har i regel egna plastreparationsverkstäder. De som kommer till mig och vill ha hjälp med bilplast är ofta ägare till entusiastbilar, och det är ofta privatkunder, förklarar Patrik och berättar i förbifarten om en plastmotorhuv till en exklusiv sportbil han lagade för ett tag sedan. En ny motorhuv skulle ha kostat över hundratusen kronor, så ägaren var angelägen om att få hjälp med att laga den.

Takboxar som skadats efter att bilen körts in i garagetak är reparationsjobb som Patrik också får in då och då.

Den stora volymen fordonsrelaterade jobb som Patrik får in är delar till yrkesfordon. I verkstaden står en vattentank som han konstruerat och byggt åt ett företag i norra Stockholm som bygger spolbilar på lastbilschassin.

Detta är den andra tanken av den här typen som jag bygger åt dem, men jag har byggt många tankar åt dem tidigare.

Patrik ser på sikt en potential att få mer jobb från fordonsbranschen:

Fordonssidan är lite knepig att ge sig in på. Där är den ekonomiska faktorn – priset – alltid helt i fokus. Slutkunden – bilägaren – vinner på att få sin plastdel lagad istället för ersatt med en ny reservdel. Det stora problemet är verkstäderna. De anser alltid att det är billigare att byta ut den trasiga plastdelen mot en ny. Det är enklast för verkstaden, men aldrig billigast för kunden.

Jag fick till exempel en spricka i bakre stötfångaren på en bil jag hade. Den fick jag åtgärdad via en bilfirma, som bytte den mot en ny stötfångare, komplett med lackering. Hela jobbet slutade på sextusen kronor för mig. Jag hade kunnat laga den själv för ettusen.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Nyhetsbrev

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Arkiv

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.137