23948sdkhjf

"Laga plast istället för att byta ut"

Skadeverkstäderna borde laga trasiga plastdelar oftare istället för att byta. Det tycker Patrik Ferdinandsson som jobbar med plastreparationer.

51-årige Patrik Ferdinandsson har jobbat med tillverkning, konstruktion och reparation av olika typer av plast sedan han slutade skolan. Utöver en grund i form av en polyteknisk yrkesutbildning så har Patrik Ferdinandsson lärt sig det mesta han kan om plast genom jobbet.

Mycket av det jag lärde mig på utbildningen har också blivit mer eller mindre inaktuellt. Utvecklingen när det gäller plastmaterial och plasttillverkning går så fort att man ständigt måste uppdatera sig för att hänga med, påpekar Patrik.

Han driver sedan cirka tre år i egen regi företaget Plast Rek AB strax söder om Uppsala, där verksamheten består av allt från reparation av kajaker och kommuners återvinningskärl till konstruktion och tillverkning på beställning av bland annat vattentankar.

Jag jobbar i princip med alla plaster. Jag tror jag lägger ungefär hälften av min tid på vardera av tillverkning och reparationer.

Det mesta av utrymmet i Patriks verkstad upptas av kajaker när Motormagasinet är på besök.

Det ger en lite missvisande bild av min verksamhet, skrattar Patrik.

Det är nu, innan sommaren, som alla kajakägare och kajakuthyrare plockar fram och synar sina båtar och söker någon som kan laga deras kajak, förklarar han.

Traditionella bildelar lyser med sin frånvaro i verkstaden dagen för vårt besök. Men det händer allt oftare att Patrik får in kunder, både privata och oberoende bilverkstäder, som behöver hjälp med att reparera en stötfångare eller andra plastdelar på en bil.

Volkswagen och de andra stora märkena har i regel egna plastreparationsverkstäder. De som kommer till mig och vill ha hjälp med bilplast är ofta ägare till entusiastbilar, och det är ofta privatkunder, förklarar Patrik och berättar i förbifarten om en plastmotorhuv till en exklusiv sportbil han lagade för ett tag sedan. En ny motorhuv skulle ha kostat över hundratusen kronor, så ägaren var angelägen om att få hjälp med att laga den.

Takboxar som skadats efter att bilen körts in i garagetak är reparationsjobb som Patrik också får in då och då.

Den stora volymen fordonsrelaterade jobb som Patrik får in är delar till yrkesfordon. I verkstaden står en vattentank som han konstruerat och byggt åt ett företag i norra Stockholm som bygger spolbilar på lastbilschassin.

Detta är den andra tanken av den här typen som jag bygger åt dem, men jag har byggt många tankar åt dem tidigare.

Patrik ser på sikt en potential att få mer jobb från fordonsbranschen:

Fordonssidan är lite knepig att ge sig in på. Där är den ekonomiska faktorn – priset – alltid helt i fokus. Slutkunden – bilägaren – vinner på att få sin plastdel lagad istället för ersatt med en ny reservdel. Det stora problemet är verkstäderna. De anser alltid att det är billigare att byta ut den trasiga plastdelen mot en ny. Det är enklast för verkstaden, men aldrig billigast för kunden.

Jag fick till exempel en spricka i bakre stötfångaren på en bil jag hade. Den fick jag åtgärdad via en bilfirma, som bytte den mot en ny stötfångare, komplett med lackering. Hela jobbet slutade på sextusen kronor för mig. Jag hade kunnat laga den själv för ettusen.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078