23948sdkhjf

Inte bara bildelar utan 6 miljoner korvar också

Från bildelar till 6 miljoner korvar har Biltema de senaste åren utvecklats till en av de största cafékedjorna i Sverige. Omsättningen i caféerna ökar med 30–40 procent per år.

När Biltema bygger nya varuhus är cafédelen en självklar del redan från start. Det som började med en enkel kaffeservice för cirka fem år sedan är idag en fullt utvecklad caféverksamhet. Förra året såldes runt 6 miljoner korvar, skriver Biltema i ett pressmeddelande.

– Utvecklingen i caféerna har överträffat alla våra förväntningar. Siffrorna talar sitt tydliga språk. Utöver 6 miljoner korvar sålde vi också 2 miljoner kaffe med bulle och 1,5 miljoner glassar, berättar Adelina Voci, vice vd.

I takt med den ökande efterfrågan har sortimentet utökats. Caféerna erbjuder klassiska bakverk och pajer, kalla och varma mackor av olika slag. Och wienerkorv och Bamsekorv har fått sällskap av olika kryddkorvar.

– Idag är vi ett fullservicecafé med vår ”Biltemakörv” som den största succén! Lägg till kaffe och glass, kalla drycker, sallader och enklare färdigrätter så inser man att det har hänt mycket under resans gång. Vi ökar omsättningen med 30–40 procent per år. Men vi slår inte av på takten, säger en nöjd Adelina Voci.

Nästa satsning på caféerna är redan i startgroparna och det är familj och barn som står i fokus.

– Vi ska höja kvalitén ytterligare en nivå. Vi bygger ut våra caféer och gör miljön ännu mer trivsam och avkopplande. Vi kommer att inreda speciella barnhörnor där barnen kan leka. Hela familjen ska känna sig hemma i våra caféer och alla ska kunna hitta något smarrigt till riktigt bra priser!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094