Stor satsning på utveckling av självkörande fordon i Stockholm

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det Volvo- och Autoliv-ägda bolaget Zenuity har lagt en ny, större order på Stockholmsföretaget Univrses, för central forskning och utveckling av mjukvara för självkörande fordon.

I maj 2017 valde Zenuity, Volvo Cars och Veoneers gemensamma dotterbolag som tar fram självkörande bilar, att ingå ett strategiskt samarbete med Univrses. Under det gångna året har Univrses bistått Zenuity med ett omfattande mjukvaruarbete, där ett team från Univrses, tillsammans med ett från Zenuity, har tagit fram teknik för datorseende; bilens förmåga att uppfatta och registrera miljön runt sig. Samarbetet har varit mycket givande, varför Zenuity nu väljer att utöka avtalet, skriver man i ett pressmeddelande.

-Vi är väldigt nöjda med Univrses höga kvalitet inom forskning och utveckling och har därför valt att utöka samarbetet och teckna ett tvåårskontrakt som ett nästa steg i ett djupare samarbete, säger Dennis Nobelius, vd på Zenuity, och fortsätter:

- Vi uppskattar att Univrses både har en stark forskningskultur med en stor andel doktorer och samtidigt har ingenjörsmannaskap för att leverera högsta produktionskvalitet. Det utökade samarbetet innebär en mycket stor affär för Univrses och Ricky Helgesson, vd på företaget, ser ljust på samarbetet:

-Vi har varit väldigt nöjda med att arbeta med Zenuity redan från början och att vi får fortsatt och utökat förtroende är ett kvitto på att vi bygger Univrses på rätt sätt. Nu involverar vi fler medarbetare från vår sida och går från ett team till två. Det kommer att bli en väldigt spännande tid fram till lanseringen av helt självkörande fordon på nivå 4** år 2021, att vara en del av den här resan är helt fantastiskt. I dagsläget omfattar Univrses samarbete med Zenuity bland annat visual odometry, skalestimering, Lidar-SLAM samt registrering av punktmoln – och fler samarbetspunkter är att vänta.

– Vi kommer att forska och utveckla inom än fler, spännande områden inom datorseende och maskininlärning. Nu ska vi också expandera ytterligare med mer personal och fler kunder inom dessa områden, säger Ricky Helgesson.

 

** Vid nivå 4 är bilen mer eller mindre helt självkörande och kan hantera all styrning, även i nödsituationer. Föraren kan fokusera på annat än själva körningen under bilfärden, men har alltid möjlighet att ta över framförandet.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Nyhetsbrev

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Arkiv

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.147