23948sdkhjf

Stor satsning på utveckling av självkörande fordon i Stockholm

Det Volvo- och Autoliv-ägda bolaget Zenuity har lagt en ny, större order på Stockholmsföretaget Univrses, för central forskning och utveckling av mjukvara för självkörande fordon.

I maj 2017 valde Zenuity, Volvo Cars och Veoneers gemensamma dotterbolag som tar fram självkörande bilar, att ingå ett strategiskt samarbete med Univrses. Under det gångna året har Univrses bistått Zenuity med ett omfattande mjukvaruarbete, där ett team från Univrses, tillsammans med ett från Zenuity, har tagit fram teknik för datorseende; bilens förmåga att uppfatta och registrera miljön runt sig. Samarbetet har varit mycket givande, varför Zenuity nu väljer att utöka avtalet, skriver man i ett pressmeddelande.

-Vi är väldigt nöjda med Univrses höga kvalitet inom forskning och utveckling och har därför valt att utöka samarbetet och teckna ett tvåårskontrakt som ett nästa steg i ett djupare samarbete, säger Dennis Nobelius, vd på Zenuity, och fortsätter:

- Vi uppskattar att Univrses både har en stark forskningskultur med en stor andel doktorer och samtidigt har ingenjörsmannaskap för att leverera högsta produktionskvalitet. Det utökade samarbetet innebär en mycket stor affär för Univrses och Ricky Helgesson, vd på företaget, ser ljust på samarbetet:

-Vi har varit väldigt nöjda med att arbeta med Zenuity redan från början och att vi får fortsatt och utökat förtroende är ett kvitto på att vi bygger Univrses på rätt sätt. Nu involverar vi fler medarbetare från vår sida och går från ett team till två. Det kommer att bli en väldigt spännande tid fram till lanseringen av helt självkörande fordon på nivå 4** år 2021, att vara en del av den här resan är helt fantastiskt. I dagsläget omfattar Univrses samarbete med Zenuity bland annat visual odometry, skalestimering, Lidar-SLAM samt registrering av punktmoln – och fler samarbetspunkter är att vänta.

– Vi kommer att forska och utveckla inom än fler, spännande områden inom datorseende och maskininlärning. Nu ska vi också expandera ytterligare med mer personal och fler kunder inom dessa områden, säger Ricky Helgesson.

 

** Vid nivå 4 är bilen mer eller mindre helt självkörande och kan hantera all styrning, även i nödsituationer. Föraren kan fokusera på annat än själva körningen under bilfärden, men har alltid möjlighet att ta över framförandet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062