23948sdkhjf

Tecknen som tidigt antydde japanernas ljumma intresse för diesel

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Redan för flera år sedan kunde den uppmärksamme ana att japanska biltillverkare inte riktigt trodde på eller ville satsa på dieselteknologin längre.

Att de japanska biljättarna påbörjat ett långsamt farväl av dieselteknologin kommer sannolikt inte som någon stor överraskning för branschen – kanske inte ens för bilköparna.

Toyota och Nissan, som får anses har varit ledande i Japan när det gäller dieselteknologin, har aldrig legat i täten när det gäller bränsleförbrukning hos dieselbilarna och man har aldrig i historien gjort några viktiga genombrott när det gäller dieselteknologi. Fokus hos Toyota, Nissan och deras japanska konkurrenter har alltid varit bensinmotorn.

Det är på området nya drivkällor som japanerna i stället ofta legat i framkant. Både Toyota och Nissan har gått i täten när det gäller eldrift och bränsleceller, och på sistnämnda område har koreanska Hyundai och Kia också kommit långt.

Här är besluten som redan för flera år sedan lät ana att dieselmotorer inte är de japanska tillverkarnas huvudfokus:

Toyota

2005 lanserade man en ny serie 4-cylindriga dieselmotorer (D4-D) med 1,4, 2,0 och 2,2 liters slagvolym för sitt modellprogram. En ögonbrynshöjare var top of the line-motorn – 2,2-litersfyran som gav 177 hästkrafter och 400 Newtonmeter och därmed brädade de flesta tysktillverkade dieselmotorerna när det gäller effekt och vridmoment.

Högprestandadieseln erbjöds till och med i Golf-konkurrenten Toyota Auris, som under flera års tid också var den starkaste dieselbilen som gick att få i Golf-klassen. Några stora eller uppseendeväckande reklamkampanjer för Toyota Auris med racer-dieseln sjösattes dock aldrig. Några utrustningspaket i stil med exempelvis Golfs GT/GTI eller Opels OPC erbjöds inte heller till Auris monsterdiesel. Antingen förstod inte Toyota vilken guldklimp man hade för Europamarknaden, eller så trodde man inte riktigt på sin produkt.

2014 – åtta år efter att D4-D-dieselmotorfamiljen lanserats – hade Toyota fortfarande inte presenterat några effekthöjande eller bränslebesparande förbättringar i sitt dieselmotorprogram till personbilarna. I stället ersätter man sina egna dieselmotorer i mellanklass-modellen Avensis med en dieselfyra från BMW, vilket också innebär att Toyota inte längre har någon högprestandadiesel att erbjuda.

Nissan

2007 lanseras den 6-cylindriga dieselmotorn V6 dCI av Renault och Nissan som utvecklat motorn tillsammans. Motorns prestanda står sig väl i konkurrensen; den erbjuds med olika effektuttag beroende på modell, från 231 till 241 hästkrafter och 450 till 550 newtonmeter.

Nissan använder bara dieselsexan i sina terräng-modeller Pathfinder och Navara samt i sitt lyxbilsmärke Infiniti. I Renault erbjuds motorn i alla större modeller (Grand Scenic, Latitude och Laguna).

Hösten 2014 lanserar Nissan Golf-utmanaren Pulsar. Bilen erbjuds enbart med bensinmotorer. Nya Micra som lanserades ifjol erbjuds dock med en effektsvagare dieselmaskin på 1,5 liter och 90 hästar. En uttalad dieselstrategi lyser med sin frånvaro, och visar sig nu alltså vara under avveckling.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tryck på begagnat höjer priserna

BASF och ryska Nornickel satsar på finsk fabrik för batterier till elbilar

Öresundsbron har blivit ”testbana” för fortkörare

Bron mellan Sverige och Danmark har blivit ett eldorado för de som vill köra fort. Rekordet hittills är 209 km/tim där tillåten hastighet är 110 km/tim.

Ford ska producera fler Ford GT

Idag är sista chansen att boka biljetter till Motorgalan

Måndag den 22 oktober är sista dagen att boka biljetter till Motorgalan. Årets trevligaste branschfest som äger rum på Berns i Stockholm den 8 november.

Han lär upp sina anställda

Attityd, hängivenhet och arbetsmoral kan besegra hinder som både bristande språkkunskaper och utbildning. Det vet Monir Amin som med tre nyanlända syrier fått en konkursmässig verkstad att blomstra.

Nyhetsbrev

PÅ NYTT JOBB

Arkiv

Skifte i tidningsfabriken

Vår medarbetare Klas Skarin startar efter många år på Motormagasinet eget, och vår nye kollega heter Daniel Östlund.

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

1

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.171