Tecknen som tidigt antydde japanernas ljumma intresse för diesel

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Redan för flera år sedan kunde den uppmärksamme ana att japanska biltillverkare inte riktigt trodde på eller ville satsa på dieselteknologin längre.

Att de japanska biljättarna påbörjat ett långsamt farväl av dieselteknologin kommer sannolikt inte som någon stor överraskning för branschen – kanske inte ens för bilköparna.

Toyota och Nissan, som får anses har varit ledande i Japan när det gäller dieselteknologin, har aldrig legat i täten när det gäller bränsleförbrukning hos dieselbilarna och man har aldrig i historien gjort några viktiga genombrott när det gäller dieselteknologi. Fokus hos Toyota, Nissan och deras japanska konkurrenter har alltid varit bensinmotorn.

Det är på området nya drivkällor som japanerna i stället ofta legat i framkant. Både Toyota och Nissan har gått i täten när det gäller eldrift och bränsleceller, och på sistnämnda område har koreanska Hyundai och Kia också kommit långt.

Här är besluten som redan för flera år sedan lät ana att dieselmotorer inte är de japanska tillverkarnas huvudfokus:

Toyota

2005 lanserade man en ny serie 4-cylindriga dieselmotorer (D4-D) med 1,4, 2,0 och 2,2 liters slagvolym för sitt modellprogram. En ögonbrynshöjare var top of the line-motorn – 2,2-litersfyran som gav 177 hästkrafter och 400 Newtonmeter och därmed brädade de flesta tysktillverkade dieselmotorerna när det gäller effekt och vridmoment.

Högprestandadieseln erbjöds till och med i Golf-konkurrenten Toyota Auris, som under flera års tid också var den starkaste dieselbilen som gick att få i Golf-klassen. Några stora eller uppseendeväckande reklamkampanjer för Toyota Auris med racer-dieseln sjösattes dock aldrig. Några utrustningspaket i stil med exempelvis Golfs GT/GTI eller Opels OPC erbjöds inte heller till Auris monsterdiesel. Antingen förstod inte Toyota vilken guldklimp man hade för Europamarknaden, eller så trodde man inte riktigt på sin produkt.

2014 – åtta år efter att D4-D-dieselmotorfamiljen lanserats – hade Toyota fortfarande inte presenterat några effekthöjande eller bränslebesparande förbättringar i sitt dieselmotorprogram till personbilarna. I stället ersätter man sina egna dieselmotorer i mellanklass-modellen Avensis med en dieselfyra från BMW, vilket också innebär att Toyota inte längre har någon högprestandadiesel att erbjuda.

Nissan

2007 lanseras den 6-cylindriga dieselmotorn V6 dCI av Renault och Nissan som utvecklat motorn tillsammans. Motorns prestanda står sig väl i konkurrensen; den erbjuds med olika effektuttag beroende på modell, från 231 till 241 hästkrafter och 450 till 550 newtonmeter.

Nissan använder bara dieselsexan i sina terräng-modeller Pathfinder och Navara samt i sitt lyxbilsmärke Infiniti. I Renault erbjuds motorn i alla större modeller (Grand Scenic, Latitude och Laguna).

Hösten 2014 lanserar Nissan Golf-utmanaren Pulsar. Bilen erbjuds enbart med bensinmotorer. Nya Micra som lanserades ifjol erbjuds dock med en effektsvagare dieselmaskin på 1,5 liter och 90 hästar. En uttalad dieselstrategi lyser med sin frånvaro, och visar sig nu alltså vara under avveckling.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

Nyhetsbrev

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Arkiv

STCC återvänder till Anderstorp

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

ProMeister ställer sig bakom initiativ för jämställdhet

ProMeister ställer sig bakom initiativet Segerpotten och skänker pengar till insamlingen som arbetar för ökad jämställdhet inom svensk elitfotboll. Ett arbete som kan ligga till grund för en bättre framtid även inom andra branscher, som exempelvis bil och verkstad.

Mellan 15 000 och 20 000 väntas bli varnade för trafikbrott

Tufft Le Mans 24-timmars väntar för Ford

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

SFVF tecknar avtal med Fordonsliggare AB

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

Handelskriget trappas upp – EU befarar att president Trump inför biltullar i höst

Nytt Polestar-designat elektrifierat prestandaerbjudande

Tesla tvingas sparka 4 100 anställda

MRF och Visma i samarbetsavtal kring digitala personalliggare

KGK lanserar verkstadsinredning tillsammans med Kamasa Tools

1

Totalt 27 papperslösa gripna vid razzia mot bilverkstäder och andra bilföretag

Ford anställer ny vd för Sverige

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

Se alla Företagens egna nyheter

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Sänd till en kollega

0.177