23948sdkhjf

Tecknen som tidigt antydde japanernas ljumma intresse för diesel

Redan för flera år sedan kunde den uppmärksamme ana att japanska biltillverkare inte riktigt trodde på eller ville satsa på dieselteknologin längre.

Att de japanska biljättarna påbörjat ett långsamt farväl av dieselteknologin kommer sannolikt inte som någon stor överraskning för branschen – kanske inte ens för bilköparna.

Toyota och Nissan, som får anses har varit ledande i Japan när det gäller dieselteknologin, har aldrig legat i täten när det gäller bränsleförbrukning hos dieselbilarna och man har aldrig i historien gjort några viktiga genombrott när det gäller dieselteknologi. Fokus hos Toyota, Nissan och deras japanska konkurrenter har alltid varit bensinmotorn.

Det är på området nya drivkällor som japanerna i stället ofta legat i framkant. Både Toyota och Nissan har gått i täten när det gäller eldrift och bränsleceller, och på sistnämnda område har koreanska Hyundai och Kia också kommit långt.

Här är besluten som redan för flera år sedan lät ana att dieselmotorer inte är de japanska tillverkarnas huvudfokus:

Toyota

2005 lanserade man en ny serie 4-cylindriga dieselmotorer (D4-D) med 1,4, 2,0 och 2,2 liters slagvolym för sitt modellprogram. En ögonbrynshöjare var top of the line-motorn – 2,2-litersfyran som gav 177 hästkrafter och 400 Newtonmeter och därmed brädade de flesta tysktillverkade dieselmotorerna när det gäller effekt och vridmoment.

Högprestandadieseln erbjöds till och med i Golf-konkurrenten Toyota Auris, som under flera års tid också var den starkaste dieselbilen som gick att få i Golf-klassen. Några stora eller uppseendeväckande reklamkampanjer för Toyota Auris med racer-dieseln sjösattes dock aldrig. Några utrustningspaket i stil med exempelvis Golfs GT/GTI eller Opels OPC erbjöds inte heller till Auris monsterdiesel. Antingen förstod inte Toyota vilken guldklimp man hade för Europamarknaden, eller så trodde man inte riktigt på sin produkt.

2014 – åtta år efter att D4-D-dieselmotorfamiljen lanserats – hade Toyota fortfarande inte presenterat några effekthöjande eller bränslebesparande förbättringar i sitt dieselmotorprogram till personbilarna. I stället ersätter man sina egna dieselmotorer i mellanklass-modellen Avensis med en dieselfyra från BMW, vilket också innebär att Toyota inte längre har någon högprestandadiesel att erbjuda.

Nissan

2007 lanseras den 6-cylindriga dieselmotorn V6 dCI av Renault och Nissan som utvecklat motorn tillsammans. Motorns prestanda står sig väl i konkurrensen; den erbjuds med olika effektuttag beroende på modell, från 231 till 241 hästkrafter och 450 till 550 newtonmeter.

Nissan använder bara dieselsexan i sina terräng-modeller Pathfinder och Navara samt i sitt lyxbilsmärke Infiniti. I Renault erbjuds motorn i alla större modeller (Grand Scenic, Latitude och Laguna).

Hösten 2014 lanserar Nissan Golf-utmanaren Pulsar. Bilen erbjuds enbart med bensinmotorer. Nya Micra som lanserades ifjol erbjuds dock med en effektsvagare dieselmaskin på 1,5 liter och 90 hästar. En uttalad dieselstrategi lyser med sin frånvaro, och visar sig nu alltså vara under avveckling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094