STS i Stenungsund utsett till leverantörspartner av Scania

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

För ett par år sedan började STS planera för en satsning på renoveringstjänster för lastbilssektorn. Nu har STS fått ett genombrott på denna marknad efter att företaget utsetts till leverantörspartner av lastbilstillverkaren Scania.

Samarbetet innebär att STS årligen kommer att renovera ett stort antal planetväxlar till Scanias lastbilar, skriver företaget i ett pressmeddelande. En ny produktions- och renoveringslinje har på kort tid byggts upp i Stenungsund och de första renoverade planetväxlarna levererades till Scania under april månad. Scanias arbete med att integrera planetväxlar i koncernens bytessystem, och att utse en leverantörspartner för renoveringsarbetet, har bedrivits som ett internationellt projekt med bas i Brasilien.

Scania, som ägs av Volkswagen, är en av världens ledande lastbilstillverkare och hade ett rekordår 2017 med drygt 82 000 levererade lastbilar.

”Innovation och partnerskap” är nyckelord för många av de utvecklingssatsningar Scania gör inom olika områden. Det gäller också för ”Scania Bytessystem” (Scania Service Exchange) som är ett koncept där Scania erbjuder försäljning av renoverade reservdelar. Scania har jobbat med detta bytessystem sedan 1964. Antalet reservdelar som omfattas växer kontinuerligt i takt med att principen för cirkulär ekonomi får allt bredare spridning inom Scanias globala organisation.

Att ett stort antal planetväxlar årligen ska renoveras hos STS i Stenungsund innebär att Scanias bytessystem utökas med ännu en komponent. Enheten är separerad från lastbilens huvudväxellåda och styr lastbilsförarens tillgång till hög- och lågväxlar. En lastbil med sex körväxlar blir med planetväxelns funktion i praktiken tolvväxlad. Det finns tekniska skillnader jämfört med de växellådor till personbilar som STS renoverat i många år, men en gemensam nämnare är de höga kraven på komponentkunnande hos personalen som utför renoveringsarbetet.

- Det är fantastiskt roligt att Scania gett oss detta förtroende och att vi valts till leverantörspartner är ett bevis för att vi ligger mycket långt fram kompetensmässigt. Det har varit en lång process och en tät dialog mellan oss och Scania om ett samarbete. De har varit oerhört noggranna i sin utvärdering och att vi svarar upp mot deras krav på leverantörskvalitet gör oss stolta. Det här innebär att en ny marknad öppnar sig för STS och vi har arbetat intensivt med att bygga upp en ny produktionslinje för renovering av planetväxlarna som också omfattar en lackeringsstation, säger STS vd Ola Stålebo.

Scania har en omfattande verksamhet i Brasilien med både produktion av lastbilar och ett teknikcenter för utveckling och testning av nya motorer. Planetväxlarna som ska renoveras lagras först hos Scanias logistikcenter i Belgien innan de transporteras till STS.

Linda Alexandersson på STS har varit projektledare under den period som diskussionerna pågått med Scania. Hon har också haft en nyckelroll i arbetet med att bygga upp den nya produktionslinjen i Stenungsund.

-Att det drivits som ett globalt projekt där Scanias projektledning varit placerad i Brasilien har varit både spännande och utvecklande för mig som projektledare. Både för mig och alla andra på STS som varit engagerade i projektet har det också varit en utmaning att starta en helt ny verksamhetsgren med renovering av lastbilskomponenter. Att Scania verkligen har satt värde på vårt komponentkunnande från personbilssidan har sporrat oss och det kändes riktigt bra när vi kunde leverera de första renoverade planetväxlarna enligt plan. För mig innebär det att min uppgift som projektledare för just detta projekt har avslutats och jag kommer att sakna den täta dialogen med projektledningen i Brasilien, avslutar Linda Alexandersson.

STS – Scandinavian Transmission Service AB – i Stenungsund är idag ett av Europas ledande företag inom industriell renovering av växellådor och transmissionsrelaterade komponenter. Varje år renoveras cirka 5 000 växellådor och ett stort antal konvertrar till personbilar.

Bildtext: Linda Alexandersson på STS har varit projektledare och hon har också haft en nyckelroll i arbetet med att bygga upp den nya produktionslinjen i Stenungsund.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

Nyhetsbrev

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Arkiv

STCC återvänder till Anderstorp

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

ProMeister ställer sig bakom initiativ för jämställdhet

ProMeister ställer sig bakom initiativet Segerpotten och skänker pengar till insamlingen som arbetar för ökad jämställdhet inom svensk elitfotboll. Ett arbete som kan ligga till grund för en bättre framtid även inom andra branscher, som exempelvis bil och verkstad.

Mellan 15 000 och 20 000 väntas bli varnade för trafikbrott

Tufft Le Mans 24-timmars väntar för Ford

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

SFVF tecknar avtal med Fordonsliggare AB

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

Handelskriget trappas upp – EU befarar att president Trump inför biltullar i höst

Nytt Polestar-designat elektrifierat prestandaerbjudande

Tesla tvingas sparka 4 100 anställda

MRF och Visma i samarbetsavtal kring digitala personalliggare

KGK lanserar verkstadsinredning tillsammans med Kamasa Tools

1

Totalt 27 papperslösa gripna vid razzia mot bilverkstäder och andra bilföretag

Ford anställer ny vd för Sverige

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

Se alla Företagens egna nyheter

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Sänd till en kollega

0.152