23948sdkhjf

Beställningar värda en halv miljard för elbil som ännu inte finns

Det svenska elbilsföretaget Uniti har fått in beställningar värda över en halv miljard för sin elbil, Uniti One. Efter lanseringen av prototypen under produkteventet ‘U17’ i december förra året har Uniti rapporterat stort intresse för två-sits modellen Uniti One från köpare över hela världen, skriver företaget i ett pressmeddelande.

-Detta är en viktig milstolpe för vårt relativt nystartade företag, säger Robin Eriksson, Uniti CMO. Vi utförde ett litet marknadstest för att validera efterfrågan på vår modell och gensvaret har varit väldigt starkt. Vi jobbar nu intensivt med att utveckla produktionen tillsammans med våra partners för att färdigställa produktion och tidsplan så att vi kan skala upp vår verksamhet.

Den globala efterfrågan på elbilar växer kraftigt och många industrianalytiker förutspår kraftiga ökningar i försäljning fram till 2025 och 2030. Samtidigt som det är en utmaning att lansera prisvärda elbilar i stor skala, positionerar Uniti sig som en lättviktig elbil som en lösning till detta problem. Uniti One är designad med energieffektivitet i fokus, samtidigt som den erbjuder 15–30 mils körning per laddning utan att kräva större, mer kostsamma batterier. Förutom detta har bilen en sportig körupplevelse och en användarupplevelse som mer liknar moderna smartphones än dagens bilar. Ledningen hos Uniti ser de gjorda beställningarna som en bekräftelse på denna strategi ligger rätt i tiden.

-Vi har en lång väg att gå innan vi når massproduktion, har alla certifieringar och kan leverera våra första bilar, men engagemanget och intresset som marknaden redan visat för vår produkt och varumärke accelererar definitivt processen vi är i nu, tillägger Lewis Horne, Unit’s vd och grundare.

Lansering kommer initialt att ske i utvalda europeiska storstäder och de första leveranserna är planerade att ske i slutet av 2019. Ytterligare marknader kommer att läggas till kort därefter. Unitis försäljningsmodell rationaliserar bort mellanhänder såsom traditionella bilhandlare och försäljning sker istället direkt via deras hemsida och genom hemelektronikkedjor. Service och underhåll kommer att ske smidigt genom redan etablerade servicepunkter runt om i Europa.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062