23948sdkhjf

KBV godkända för kontroll av skadeverkstäder

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, har godkänts som kontrollföretag av standarden Riktlinjer för skadereparationer på fordon upp till 3,5 ton.

– Vi är naturligtvis glada över beskedet om vårt godkännande från arbetsgruppen, MRF och Bil Sweden, som står bakom riktlinjerna för skadereparationer, förklarar Thomas Engström, vd för KBV.

 Det innebär att Kontrollerad Bilverkstad, KBV, på kort tid godkänts som kontrollföretag för branschens två gemensamma kvalitetsdokument – dels riktlinjer för skadereparationer, dels Godkänd Bilverkstad.

– Branschen håller på att ta höjd, med såväl mjuka som hårda kvalitets- och kompetenskrav, för framtidens bilunderhåll och reparationstjänster. Branschkunskap och långsiktig erfarenhet av arbetet med ständiga förbättringar är viktiga och värdefulla delar av KBV:s samlade erbjudande som leverantör av kontrolltjänster, verkstadscoachning, säger Thomas Engström.

 Han berättar att KBV var med i ett tidigt stadium i arbetet med att kvalitetssäkra arbetet med skadereparationer. De ingick i den arbetsgrupp som bildades kring branschprojektet ”Säkra reparationer” efter nedslående kontrollresultat avseende bristande fackmässighet och därmed även trafiksäkerhetsbrister i många skadereparationer.

– Det har varit en lång resa för skadeaffären, men som nu är i hamn när bransch, fordonstillverkare och en majoritet av försäkringsbolagen ställt sig bakom Riktlinjer för skadereparationer av fordon upp till 3,5 ton, förklarar Thomas Engström och tillägger vikten av kvalitetsarbete för att långsiktigt säkerställa verkstadsaffären.

– Det handlar om verkstadseffektivitet och förtroende som kan sammanfattas med orden kvalitetssäkrade reparationer, nöjda kunder och lönsamhet.

Engström säger att Kontrollerad Bilverkstad, KBV, är en ”one-stop-shop” inom verksamhetsutveckling, kvalitet och kundnöjdhet.

KBV:s erbjudande omfattar i dagsläget, utöver kvalitetskontroller inom service och bilskador, även verkstadscoachning och kundattitydundersökning, efterkontroller, företagsanpassade kontroller samt mystery shopping.

– Vi befinner oss i en expansiv fas med tillväxt inom alla affärsområden, vilket innebär att vi fortsatt kommer att ha ett nyrekryteringsbehov av kvalitetscoacher med erfarenhet både från vanliga serviceverkstäder och skadeverkstäder, avslutar Thomas Engström, vd för KBV.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094