23948sdkhjf

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det är många intresseorganisationer som har tröttnat på att politikerna inte levererar åtgärder för att hejda de internationella stöldligornas härjningar. Nyligen skrev Larmtjänst, Svensk Försäkring och flera andra intresseorganisationer en debattartikel på Svenska Dagbladet Debatt om att det är dags att stoppa stöldligorna.

 

”Låg upptäcktsrisk och låga straff gör att de internationella stöldligorna ser Sverige som ett drömland. Men det finns åtgärder som effektivt kan stoppa ligorna. Tyskland har visat att det fungerar, skriver ett stort antal intresseorganisationer.

De internationella stöldligorna ser Sverige som ett smörgåsbord. Ligorna står enligt polisens uppgifter för ungefär hälften av alla bostadsinbrott. Ligorna ägnar sig även åt exempelvis så kallade åldringsbrott, butiksstölder, fickstölder, fordons- och bildelsstölder, båtmotorstölder, stölder från jordbruk, dieselstölder och inbrott på byggarbetsplatser.

Statistik från våra olika organisationer visar att ligorna årligen begår minst 100 000 stölder och att de för ut stöldgods till ett värde av flera miljarder kronor ur landet. Stölderna orsakar samhällskostnader som vida överstiger värdet av det stulna godset. Och bakom varje stöld finns ett brottsoffer. Ligornas framfart bidrar till försämrad trygghet och en urholkning av tilliten i samhället. Det är därför angeläget att vidta åtgärder för att motverka ligornas härjningar.

Det är svårt att göra internationella jämförelser av brottsstatistik eftersom definitioner av brott varierar mellan länder. Ett område där det ändå går att göra en hygglig internationell jämförelse är bostadsinbrott. Och statistiken är skrämmande. I Sverige har bostadsinbrotten ökat med 30 procent sedan år 2007. I våra grannländer Norge och Finland har bostadsinbrotten däremot fallit med 30-40 procent under samma period. Sannolikheten för att ett svenskt hushåll ska drabbas av bostadsinbrott är dubbelt så hög som i Norge och tre gånger högre än i Finland.

Erfarenheter från våra olika organisationer visar att Sverige sticker ut även när det gäller andra stöldbrott. De omfattande problem vi ser i Sverige vad gäller exempelvis organiserade båtmotorstölder och bildelsstölder har ingen motsvarighet i våra grannländer.

Våra branscher har redan gjort mycket för att försöka förhindra brotten. Vi arbetar med att ge brottsförebyggande råd och stödjer Grannsamverkan. Vi bidrar till att förse stöldbegärlig egendom med bättre lås, smartare larm, spårsändare och DNA-märkning. Tyvärr räcker inte detta. Nu behövs en kraftsamling – från näringslivet, myndigheterna och politiken – för att vända denna utveckling.

Det finns många goda exempel från våra grannländer som vi kan lära av. Tyskland är ett land som har varit drabbat av stöldligornas härjningar på samma sätt som Sverige men där man genom kraftfulla åtgärder har lyckats vända utvecklingen. På bara två år har antalet bostadsinbrott minskat med 30 procent i Tyskland. En viktig åtgärd var den kraftiga skärpning av straffskalan för bostadsinbrott som genomfördes under förra året. Tysk polis har dessutom tillförts resurser inriktade på att slå ut de internationella stöldligornas logistik. Man använder avancerad teknik för att följa ligornas framfart i landet och kan effektivt slå till när ligorna försöker föra ut gods över gränserna. Tysk polis har byggt upp ett nära samarbete med polisen i de kriminella nätverkens hemländer. Mycket tyder på att den tyska polisens framgångar bidrar till att stöldligorna flyttar sin verksamhet till Sverige i stället.

 

Det går att vända utvecklingen även i Sverige. Sommaren 2016 genomförde polisen i Stockholm en riktad insats mot de ligor som stjäl bildelar i stor skala. En handfull poliser avdelades för insatsen. På några veckor lyckades man gripa ett stort antal personer och stölderna upphörde. Men nu är ligorna tillbaka igen med full kraft. För att vända utvecklingen långsiktigt krävs uthålliga insatser, tillräckliga resurser och stöd genom hela rättskedjan.

Nuvarande regering har tagit ett antal beslut som går i rätt riktning som vi uppskattar, men mer behövs för att nå resultat.

De organisationer som står bakom detta upprop vill nu att politikerna går från ord till handling och börjar genomföra alla de åtgärder som diskuterats i åratal. Detta är våra viktigaste förslag:

  • Polisen behöver tillräckliga resurser och tydliga direktiv att uthålligt verka mot de internationella stöldligorna.
  • Utförsel av stöldgods bör klassas som smuggelbrott vilket skulle ge Tullen befogenhet att ingripa mot ligorna.
  • Det behövs strategisk bevakning av hamnar och andra utförselvägar för stöldgodset. Tekniska hjälpmedel som kameror, avancerad röntgenutrustning och utrustning som spårar illegala störsändare kan bidra till ökad upptäcktsrisk.
  • Den straffskärpning för inbrottsstöld som har diskuterats i åratal måste slutligen genomföras.
  • Skadestånd bör regelmässigt krävas in från dömda gärningsmän även när tillgångarna finns i utlandet.
  • Åklagare och domstolar behöver bli bättre på att bedöma om enskilda stölder är del av organiserad brottslighet. En särskild åklagare bör tillsättas för att bygga upp kompetens om de internationella stöldligornas tillvägagångssätt.
  • Samverkan med polis, rättsväsende och kriminalvård i de internationella stöldligornas hemländer måste förbättras.
  • Det behövs även en förbättrad samordning på EU-nivå, främst genom Europol, för att varaktigt slå undan benen för de internationella stöldligorna. ”

Mattias Bergman

vd BIL Sweden

Annika Brändström

vd Stöldskyddsföreningen

Mats Eriksson

vd Sweboat – Båtbranschens Riksförbund

Mats Galvenius

vd Larmtjänst

Per Geijer

säkerhetschef, Svensk Handel

Gunnar Jansson

förbundsdirektör Villaägarnas Riksförbund

Tommy Letzén

vd Motorbranschens Riksförbund

Christina Lindenius

vd Svensk Försäkring

Hampe Mobärg

vd Maskinentreprenörerna

Lars Redtzer

chef för bransch- och medlemsutveckling, Sveriges Byggindustrier

Anders Trollsås

vd Biluthyrarna Sverige AB

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Sänd till en kollega

0.164