Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det är många intresseorganisationer som har tröttnat på att politikerna inte levererar åtgärder för att hejda de internationella stöldligornas härjningar. Nyligen skrev Larmtjänst, Svensk Försäkring och flera andra intresseorganisationer en debattartikel på Svenska Dagbladet Debatt om att det är dags att stoppa stöldligorna.

 

”Låg upptäcktsrisk och låga straff gör att de internationella stöldligorna ser Sverige som ett drömland. Men det finns åtgärder som effektivt kan stoppa ligorna. Tyskland har visat att det fungerar, skriver ett stort antal intresseorganisationer.

De internationella stöldligorna ser Sverige som ett smörgåsbord. Ligorna står enligt polisens uppgifter för ungefär hälften av alla bostadsinbrott. Ligorna ägnar sig även åt exempelvis så kallade åldringsbrott, butiksstölder, fickstölder, fordons- och bildelsstölder, båtmotorstölder, stölder från jordbruk, dieselstölder och inbrott på byggarbetsplatser.

Statistik från våra olika organisationer visar att ligorna årligen begår minst 100 000 stölder och att de för ut stöldgods till ett värde av flera miljarder kronor ur landet. Stölderna orsakar samhällskostnader som vida överstiger värdet av det stulna godset. Och bakom varje stöld finns ett brottsoffer. Ligornas framfart bidrar till försämrad trygghet och en urholkning av tilliten i samhället. Det är därför angeläget att vidta åtgärder för att motverka ligornas härjningar.

Det är svårt att göra internationella jämförelser av brottsstatistik eftersom definitioner av brott varierar mellan länder. Ett område där det ändå går att göra en hygglig internationell jämförelse är bostadsinbrott. Och statistiken är skrämmande. I Sverige har bostadsinbrotten ökat med 30 procent sedan år 2007. I våra grannländer Norge och Finland har bostadsinbrotten däremot fallit med 30-40 procent under samma period. Sannolikheten för att ett svenskt hushåll ska drabbas av bostadsinbrott är dubbelt så hög som i Norge och tre gånger högre än i Finland.

Erfarenheter från våra olika organisationer visar att Sverige sticker ut även när det gäller andra stöldbrott. De omfattande problem vi ser i Sverige vad gäller exempelvis organiserade båtmotorstölder och bildelsstölder har ingen motsvarighet i våra grannländer.

Våra branscher har redan gjort mycket för att försöka förhindra brotten. Vi arbetar med att ge brottsförebyggande råd och stödjer Grannsamverkan. Vi bidrar till att förse stöldbegärlig egendom med bättre lås, smartare larm, spårsändare och DNA-märkning. Tyvärr räcker inte detta. Nu behövs en kraftsamling – från näringslivet, myndigheterna och politiken – för att vända denna utveckling.

Det finns många goda exempel från våra grannländer som vi kan lära av. Tyskland är ett land som har varit drabbat av stöldligornas härjningar på samma sätt som Sverige men där man genom kraftfulla åtgärder har lyckats vända utvecklingen. På bara två år har antalet bostadsinbrott minskat med 30 procent i Tyskland. En viktig åtgärd var den kraftiga skärpning av straffskalan för bostadsinbrott som genomfördes under förra året. Tysk polis har dessutom tillförts resurser inriktade på att slå ut de internationella stöldligornas logistik. Man använder avancerad teknik för att följa ligornas framfart i landet och kan effektivt slå till när ligorna försöker föra ut gods över gränserna. Tysk polis har byggt upp ett nära samarbete med polisen i de kriminella nätverkens hemländer. Mycket tyder på att den tyska polisens framgångar bidrar till att stöldligorna flyttar sin verksamhet till Sverige i stället.

 

Det går att vända utvecklingen även i Sverige. Sommaren 2016 genomförde polisen i Stockholm en riktad insats mot de ligor som stjäl bildelar i stor skala. En handfull poliser avdelades för insatsen. På några veckor lyckades man gripa ett stort antal personer och stölderna upphörde. Men nu är ligorna tillbaka igen med full kraft. För att vända utvecklingen långsiktigt krävs uthålliga insatser, tillräckliga resurser och stöd genom hela rättskedjan.

Nuvarande regering har tagit ett antal beslut som går i rätt riktning som vi uppskattar, men mer behövs för att nå resultat.

De organisationer som står bakom detta upprop vill nu att politikerna går från ord till handling och börjar genomföra alla de åtgärder som diskuterats i åratal. Detta är våra viktigaste förslag:

  • Polisen behöver tillräckliga resurser och tydliga direktiv att uthålligt verka mot de internationella stöldligorna.
  • Utförsel av stöldgods bör klassas som smuggelbrott vilket skulle ge Tullen befogenhet att ingripa mot ligorna.
  • Det behövs strategisk bevakning av hamnar och andra utförselvägar för stöldgodset. Tekniska hjälpmedel som kameror, avancerad röntgenutrustning och utrustning som spårar illegala störsändare kan bidra till ökad upptäcktsrisk.
  • Den straffskärpning för inbrottsstöld som har diskuterats i åratal måste slutligen genomföras.
  • Skadestånd bör regelmässigt krävas in från dömda gärningsmän även när tillgångarna finns i utlandet.
  • Åklagare och domstolar behöver bli bättre på att bedöma om enskilda stölder är del av organiserad brottslighet. En särskild åklagare bör tillsättas för att bygga upp kompetens om de internationella stöldligornas tillvägagångssätt.
  • Samverkan med polis, rättsväsende och kriminalvård i de internationella stöldligornas hemländer måste förbättras.
  • Det behövs även en förbättrad samordning på EU-nivå, främst genom Europol, för att varaktigt slå undan benen för de internationella stöldligorna. ”

Mattias Bergman

vd BIL Sweden

Annika Brändström

vd Stöldskyddsföreningen

Mats Eriksson

vd Sweboat – Båtbranschens Riksförbund

Mats Galvenius

vd Larmtjänst

Per Geijer

säkerhetschef, Svensk Handel

Gunnar Jansson

förbundsdirektör Villaägarnas Riksförbund

Tommy Letzén

vd Motorbranschens Riksförbund

Christina Lindenius

vd Svensk Försäkring

Hampe Mobärg

vd Maskinentreprenörerna

Lars Redtzer

chef för bransch- och medlemsutveckling, Sveriges Byggindustrier

Anders Trollsås

vd Biluthyrarna Sverige AB



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Nyhetsbrev

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Arkiv

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.144