23948sdkhjf

”Verkstan kan inte garantera att bilen inte exploderar”

Gasfordon skapar oro både hos bilägare och verkstäder. Det finns en tveksamhet i hur man ska ta hand om och serva/kontrollera gasfordonen. Dock finns det nu klara regler för vad som gäller vid tex kontroll av gastankarna. Men det är inte alla som har full koll.

-Sveriges Fordonsverkstäders Förening får allt fler frågor från verkstäder, bilägare och myndigheter om gasfordon, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Här är en sann historia som har utspelat sig häromdagen och som gjorde bilägaren och verkstan osäkra. Först gäller det att veta vilka krav som ligger på verkstan för en besiktning av gasutrustningen. Läs det här först:

”Transportstyrelsen har gjort förändring i intygsförfarandet efter alla remissvar. De som får utfärda och utföra kontrollen av gasutrustning är fordonstillverkaren, företag som har ”verksamhet” inom efterkonvertering, reparation eller kontroll av bränslesystem för gas. I korthet kan man säga att det är Konsumenttjänstlagens §4 som gäller. Det betyder att den som utför kontrollen skall ha utbildning på gasfordon och dess utrustning”.

-Nu håller vi på att göra ett testprotokoll. Protokollet kommer att skickas ut till verkstäder via vårt nyhetsbrev och läggas ut på vår hemsida så alla Sveriges verkstäder får tillgång till intyget, säger Bo Ericsson.

Så till den senaste historien. En bilägare äger en VW Passat gasdriven årsmodell 2010 lämnar in sin bil för komplett rostskyddsbehandling 2015-12-16.

I år bilen lämnas in för service på en VW-verkstad för en gasfunktionskontroll. Vid denna kontroll underkändes säkerhetsventilerna på alla tre gastankar på grund av att det var rostskyddsmedel på dem.

Verkstan säger att dom inte kan garantera säkerheten och rekommenderar bilägaren att byta säkerhetsventiler till en kostnad av 30.000 kronor.

Rostskyddsföretaget hämtade bilen hos VW-verkstan och tvättar rent ventilerna från allt rostskyddsmedel, trots detta framhärdar VW verkstan att ventilerna måste bytas. Verkstan meddelar också kunden att de inte kan garantera att bilen inte exploderar.

-Nu vill inte kunden hämta ut sin bil innan detta är klarlagt, kunden är orolig att han tar över ansvaret för detta om han hämtar ut sin bil. Vad ska vi göra nu undrar en orolig verkstadsägare när han ringer SFVF för att få råd, säger Ericsson.

Svaret är följande både tekniskt och juridiskt:

-För att det ska vara fel i tjänsten måste det finnas anvisningar för vad som inte får göras på ett Gasfordon eftersom rostskydd är en naturlig tjänst som förekommer på marknaden. Om det nu gör det så måste VW kunna påvisa att ventilerna är skadade fortfarande, om inte så har Rostskyddsföretaget avhjälpt enligt anvisningar. Felet kvarstår då inte längre.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078