”Verkstan kan inte garantera att bilen inte exploderar”

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Gasfordon skapar oro både hos bilägare och verkstäder. Det finns en tveksamhet i hur man ska ta hand om och serva/kontrollera gasfordonen. Dock finns det nu klara regler för vad som gäller vid tex kontroll av gastankarna. Men det är inte alla som har full koll.

-Sveriges Fordonsverkstäders Förening får allt fler frågor från verkstäder, bilägare och myndigheter om gasfordon, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Här är en sann historia som har utspelat sig häromdagen och som gjorde bilägaren och verkstan osäkra. Först gäller det att veta vilka krav som ligger på verkstan för en besiktning av gasutrustningen. Läs det här först:

”Transportstyrelsen har gjort förändring i intygsförfarandet efter alla remissvar. De som får utfärda och utföra kontrollen av gasutrustning är fordonstillverkaren, företag som har ”verksamhet” inom efterkonvertering, reparation eller kontroll av bränslesystem för gas. I korthet kan man säga att det är Konsumenttjänstlagens §4 som gäller. Det betyder att den som utför kontrollen skall ha utbildning på gasfordon och dess utrustning”.

-Nu håller vi på att göra ett testprotokoll. Protokollet kommer att skickas ut till verkstäder via vårt nyhetsbrev och läggas ut på vår hemsida så alla Sveriges verkstäder får tillgång till intyget, säger Bo Ericsson.

Så till den senaste historien. En bilägare äger en VW Passat gasdriven årsmodell 2010 lämnar in sin bil för komplett rostskyddsbehandling 2015-12-16.

I år bilen lämnas in för service på en VW-verkstad för en gasfunktionskontroll. Vid denna kontroll underkändes säkerhetsventilerna på alla tre gastankar på grund av att det var rostskyddsmedel på dem.

Verkstan säger att dom inte kan garantera säkerheten och rekommenderar bilägaren att byta säkerhetsventiler till en kostnad av 30.000 kronor.

Rostskyddsföretaget hämtade bilen hos VW-verkstan och tvättar rent ventilerna från allt rostskyddsmedel, trots detta framhärdar VW verkstan att ventilerna måste bytas. Verkstan meddelar också kunden att de inte kan garantera att bilen inte exploderar.

-Nu vill inte kunden hämta ut sin bil innan detta är klarlagt, kunden är orolig att han tar över ansvaret för detta om han hämtar ut sin bil. Vad ska vi göra nu undrar en orolig verkstadsägare när han ringer SFVF för att få råd, säger Ericsson.

Svaret är följande både tekniskt och juridiskt:

-För att det ska vara fel i tjänsten måste det finnas anvisningar för vad som inte får göras på ett Gasfordon eftersom rostskydd är en naturlig tjänst som förekommer på marknaden. Om det nu gör det så måste VW kunna påvisa att ventilerna är skadade fortfarande, om inte så har Rostskyddsföretaget avhjälpt enligt anvisningar. Felet kvarstår då inte längre.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Nyhetsbrev

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Arkiv

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.839