LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

...medan resten av världen storögt tittar på. Pinsamt är bara förnamnet. Vi lever alltså i en värld där storpolitik är detsamma som barns lek.

Vart tog vuxenheten vägen. För vad annat är det när den ena parten vill klämma åt den andra, när man ruvar på hämnd, där anklagelser åt olika håll är legio. Det är väl bara att tacka sin lyckliga stjärna för att inte något värre hänt, som ett tryck på knappen.

Nåväl, nu handlar det om handelskrig. För ett par nummer sedan skrev MotorMagasinet om Volvo Cars-chefen Håkan Samuelssons oro för vad Trump kan hitta på när det gäller skatter och tullar på bilområdet.

Läs tidigare ledare: Hög tid börja med personalliggare

Där är vi inte riktigt ännu (vid denna tidnings tryckning) men nya amerikanska strafftullar på stål med 25 procent och på aluminium med 10 procent kan bli nog så kännbara.

Djupt olyckligt eftersom tullarna slår både direkt och indirekt mot svensk industri, säger Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne. Vi har alltså ett handelskrig där EU hotar med motåtgärder samtidigt som man gått vidare till världshandelsorganisationen WTO för att anmäla Trumps nya strafftullar.

Men det som kan liknas vid en sandlåde-spel är mer raffinerat än så. EU kan t ex tänka att rikta motåtgärder mot det stater i USA där Trump har sin starkaste väljarbas, åtgärder som då skulle slå inte bara mot amerikanska exportföretag utan också mot presidenten.

Samtidigt ska ju inte någon egentligen vara överraskad över president Trumps agerande. Han gav vallöften om att återupprätta amerikansk industri och det måste han förr eller senare leva upp till. USA har en negativ handelsbalans bland annat gentemot EU och det vill presidenten vända. Därför ligger nya tullar på bilimport från EU också som ett förslag på presidentens bord.

Carola Lemne på svenskt Näringsliv tycker att det vore mycket bättre om EU och USA gjorde gemensam sak och samarbetade för att samtliga medlemsländer i WTO ska hålla sig till regelboken och inte regelvidrigt subventionera den egna industrin.

Vi vanliga medborgare kan som vanligt bara titta på när de stora elefanterna dansar. Och följa den handelskonflikt (många vill inte kalla det handelskrig ännu) som pågår där den ena parten inför strafftullar på metaller medan motparten minsann ska ta ut extra skatt på jeans och jordnötter. Får en känsla av att det blir en lång och varm sommar.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Nyhetsbrev

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Arkiv

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.159