Tufft Le Mans 24-timmars väntar för Ford

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

16–17 juni är det dags för Le Mans 24 timmar, som ser ut att bli en helg utöver det vanliga. Klassen GTE Pro, där Ford Chip Ganassi deltar med sina fyra Ford GT, får i årets race besök av 17 av världens bästa GT-bilar och 51 av världens snabbaste racingförare.

Fords Le Mans-vinst 2016 var historisk, då teamet vann exakt 50 år efter den kända trippelsegern 1966. De andra tre bilarna kom trea, fyra och nia, alla i GTE Pro-klassen. Förra året blev det en andraplats. Nu är det snart dags igen för Ford Chip Ganassi-teamet att anta det utmanande racet vid Le Mans, som håller på i hela 24 timmar.

– Le Mans är alltid det ultimata racet, men i år accelererar det till ännu en nivå tack vare det stora, vassa motståndet. Vi kommer att tävla mot det bästa som Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette och BMW har att erbjuda – och jag kan knappt bärga mig. Det här är anledningen till varför vi tävlar, säger Mark Rushbrook, chef för Ford Performance Motorsport.

Ford GT #66 körs av Stefan Mücke (Tyskland), Oliver Pla (Frankrike) och Billy Johnson (USA). Teamet tog sin första seger under öppningsrundan av FIA World Endurance Championship vid Spa i Belgien förra månaden. Historiskt sett har Le Mans varit en tuff bana för teamet, så de hoppas att den färska vinsten nu ska vända deras tur.

I Ford GT #67 hittar vi Indycar-föraren Tony Kanaan (Brasilien), Andy Priaulx (Storbritannien) och Harry Tincknell (Storbritannien). Samtliga har såklart siktet inställt på att hamna högst upp på prispallen.

Team #68 hamnade på prispallen 2017, och tog hem förstaplatsen 2016. Joey Hand (USA), Sébastien Bourdais (Frankrike) och Dirk Müller (Tyskland), vill såklart väldigt gärna upprepa den bedriften.

Förarna till bil #69 fick en fin start på säsongen genom att vinna Rolex 24 på Daytona. Teamet som består av Ryan Briscoe (Australien), Richard Westbrook (Storbritannien) och Scott Dixon (Nya Zeeland), siktar därför in sig på att ta en andra 24-timmarsvinst.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Nyhetsbrev

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Arkiv

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.171