23948sdkhjf

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika eller bättre trafiksäkerhet som med manuell växellåda? En studie av forskare på VTI visar att övningskörning med en automatväxlad bil kan ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster.

De fåtal studier som gjorts tidigare visar att automatväxlad bil kan öka säkerheten för framförallt äldre och funktionshindrade, men att det även finns vissa fördelar för yngre när de inte behöver koncentrera sig på växlingen. Andra undersökningar påtalar att automatisk växellåda minskar stressen i tätort men att körningen kan bli för monoton på motorväg, vilket kan ha en negativ effekt.

I en delstudie har VTI analyserat skillnaden i olycksrisk mellan automatväxlade bilar och manuellt växlade bilar, vilken visar att det finns få skillnader.

– Resultaten från vår enkät och intervjuer med trafiklärare visar att majoriteten tror att de elever som väljer att köra med en automatiskt växlad bil genomgår en kortare utbildning och därför tror trafiklärarna inte att den blir bättre, säger Sonja Forward.

Slutsatsen från denna studie visar att frågan kvarstår om det finns några trafiksäkerhetsvinster med att uppmuntra fler att genomföra sin förarutbildning med en automatväxlad bil. Resultaten pekar på att de med automat inte övningskör lika många timmar på trafikskola, jämfört med de som kör med manuellt växlad bil. Detta kan innebära att de inte får lika mycket erfarenhet, vilket kan vara en anledning till att de mer sällan klarade förarprovet efter ett försök.

-Ambitionen verkar fortfarande vara att det ska gå så fort som möjligt att ta körkortet och att fokus är på att hantera bilen. Visserligen kan övningskörning med en automatväxlad bil ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster eftersom förarutbildningen borde handla om mer än hanteringen av fordonet, säger Sonja Forward.

Resultaten från enkätstudien med nyblivna körkortstagare visar att majoriteten hade övningskört med manuellt växlad bil. De som genomfört körprovet med en automa­tiskt växlad bil hade övat mindre privat än de som körde en manuellt växlad bil. Anledningen till att de övningskört med automat är oftast att de endast haft tillgång till en sådan bil.

Då det handlar om förarprovet är det relativt stora skillnader mellan de två olika grupperna. Det var vanligare att provet bokats som privatist och att kunskapsprovet var på annat språk än svenska om provet gjordes med en automatväxlad bil. Deltagare i denna grupp behövde också genomföra flera prov innan de blev godkända.

– Gruppen som genomfört provet med en automatiskt växlad bil har tagit färre lektioner på skola och det är också en större andel som kört mest på en trafikskola i början av sin utbildning. Antalet lektioner är också färre i gruppen som kört automatväxlad bil.

Om studien

Studien innefattade en 1) kunskapsöversikt om betydelsen av automatisk växellåda i förarutbildning och uppkörning, inklusive en statistisk olycksanalys som jämför automatväxlade bilar med manuellt växlade bilar, 2) intervjustudie med fyra trafiklärare och enkätstudie med 34 trafiklärare om deras syn på övningskörning med automatväxlad bil, 3) enkätundersökning riktad till 949 nyblivna körkortsinnehavare i åldern 18 till 25 år.

 

Pressinfo: VTI

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

90 år med fönsterhissen

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Blixtljus Ultra 10-30V

Automatiserat lager Postnord/ Apoteket Hjärtat i Norrköping.

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Sänd till en kollega

1.253