23948sdkhjf

Stor europeisk studie visar utsläpp från dieselbilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

En IVL-ledd studie har sammanställt utsläppsmätningar från över 700 000 fordon i verklig trafik i Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien. Resultatet visar att dieselbilarnas utsläpp av kväveoxider i verklig körning i stort sett är oförändrade mellan avgasstandarden Euro 1 och 5, trots EU:s skärpta utsläppsregler. Först med den senaste klassen, Euro 6, har det skett förbättringar men fortfarande släpper de nya dieselbilarna ut ungefär fem gånger så mycket kväveoxider i verklig körning som vad lagkravet anger.

– Lagstiftningen och tidigare utsläppskontroller har tyvärr inte har fungerat som de ska. Nu ser vi äntligen en minskning med Euro 6-bilarna, men fortfarande är det långt kvar innan de möter förväntningarna som ställs av lagkraven, säger Åke Sjödin, utsläppsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

I studien har utsläppsdata från över 700 000 fordon sammanställts och analyserats för olika luftföroreningar som kväveoxider och partiklar. Mätningarna har gjorts i verklig trafik i Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien mellan åren 2011 och 2017, och rapporten rymmer utsläppsdata för alla euroklasser, olika bilmärken och modeller.

– Den här stora databasen som har byggts upp innebär att vi kan göra mer noggranna analyser. Vi kan också jämföra utsläppsprestanda mellan olika länder, för att se till exempel hur relevant en gemensam europeisk utsläppsstandard är, säger Åke Sjödin.

Ett särskilt fokus för studien har varit att utvärdera dieselfordonens verkliga utsläpp, i synnerhet fordon som är klassade enligt utsläppskraven för Euro 5 och 6. Analysen som omfattar mer än 200 000 dieselbilar visar att utsläppen av hälsofarliga kväveoxider i verklig körning inte har påverkats av EU:s utsläppsregler utan är i stort sett oförändrade mellan klasserna Euro 1 och Euro 5.

Det innebär att den genomsnittliga europeiska dieseldrivna Euro 5-bilen i verklig körning släpper ut mellan fem och sex gånger så mycket kväveoxid än vad Euro 5-standarden anger. För vissa bilmodeller överskrids gränsvärdet med så mycket som 40 gånger. Hur stora utsläppen är beror också på den omgivande temperaturen, de ökar kraftigt när temperaturen sjunker under 20 grader och ökar även när temperaturen är över 25 grader.

Dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, klarar sig bättre. De släpper i genomsnitt ut ungefär hälften så mycket kväveoxid som Euro 5-dieselbilarna. Men trots förbättringar är utsläppen fortfarande alldeles för höga – gränsvärdet för kväveoxid överskrids med cirka fem gånger i verklig trafik. Europastudien bekräftar därmed tidigare mätningar som IVL har genomfört i Sverige.

Vad gäller partiklar visar studien att införandet av effektiva dieselpartikelfilter tillsammans med ny utsläppsstandard effektivt har minskat de verkliga utsläppen till mycket låga nivåer för Euro 5 och 6.

Studien har finansierat av Bundesamt für Umweltschutz (BAFU), som är den schweiziska motsvarigheten till Naturvårdsverket, och utförts i samarbete med bland andra IIASA, ICCT, universiteten i Leeds, York och Graz samt Opus.

 

 

 

Bildtext: Utsläpp av kväveoxider i verklig körning för dieselpersonbilar i olika Eurostandard. Den svarta linjen visar utsläppsstandarden.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är bevis på att tre designers är bättre än en

Tillsammans har de etablerat Volvo Cars som ett av världens ledande bilmärken. Thomas Ingenlath, Robin Page och Maximilian Missoni har haft ett nära samarbete i utvecklingen av nya modeller.

Biltillverkare lanserar brusreducerande hundkoja som ger lugnare nyårsafton

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

50-årig DAF-lastbil ännu i tjänst

Den äldsta DAF-lastbilen i yrkestrafik fraktar åkattraktioner till nöjesparker i Nederländerna, och är i förbluffande fint skick.

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Nyhetsbrev

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

Arkiv

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Volvo har krympt motorutbudet

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

90 år med fönsterhissen

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Se alla Företagens egna nyheter

Toppa upp!

Julhälsning

God Jul

Nu kör vi vidare!

Kör försiktigt i jultrafiken – goda förberedelser ger en säker resa

Ny drivaxel till Skoda och VW

LBM Autoparts gör storsatsning på Europa efter förvärv av engelska GB Parts Online

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager til...

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Sänd till en kollega

0.1