23948sdkhjf

Frågor & svar om personalliggare från MRF

Personalliggare blir verklighet för alla företag som sysslar med fordonsserviceverksamhet från 1 juli 2018. Personalliggaren kan föras digitalt eller i pappersform. Nu har MRF tagit fram en rad frågor och svar som är viktiga att läsa för alla som bedriver verksamhet inom fordonsbranschen.

Frågor och svar om personalliggare

Vad är en personaliggare och vad skall den innehålla?

  • Näringsidkarens namn och personnummer, samordningsnummer, organisationsnummer
  • Namn och personnummer
  • Tidpunkten då respektive persons arbetspass påbörjas och avslutas

Uppgifterna ska avse varje verksamhetsdag och ska dokumenteras i omedelbar anslutning till att arbetspasset påbörjas och avslutas. Uppgifterna ska bevaras under två år efter utgången av det kalenderår då det för näringsverksamheten gällande beskattningsåret har gått ut.

Ändring i en personalliggare får inte göras genom att en uppgift tas bort eller på annat sätt görs oläslig, utan ska göras genom tillägg. Det ska då framgå, förutom det som lagts till, vem som gjort tillägget och tidpunkten då tillägget gjorts.

Det samma gäller komplettering av uppgifter det vill säga vem som gjort kompletteringen och tidpunkten då kompletteringen gjorts. Personalliggaren ska hållas tillgänglig i verksamhetslokalen så att Skatteverket vid kontrollbesök omedelbart ska kunna se personalliggarens innehåll.

Gäller personalliggare för samtliga företag som reparerar bilar?

Det berör företag som sysslar med fordonsserviceverksamhet. Med fordonsserviceverksamhet avses näringsverksamhet som avser underhåll och reparation av sådana motordrivna fordon som avses i lagen om vägtrafikdefinitioner.

Definition av fordonsserviceverksamhet:

    • Reparation och service av motordrivna fordon:
    • Motordrivna fordon delas in i motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon. Begreppet motorfordon omfattar bilar (personbilar, lastbilar och bussar), motorcyklar och mopeder.
    • Skadereparation och lackering
    • Tvätt och rekonditionering
    • Däckverkstäder
    • Glasverkstäder

Gäller det bilhandel?

Om företaget enbart säljer bilar berörs de inte. Om de har så kallad blandad verksamhet kan de beröras.

Vad är blandad verksamhet?

Blandad verksamhet är bilhandel och verkstad under samma organisationsnummer.

Vilka regler gäller för bilföretag med egen verkstad?

Om bilföretagets omsättning på verkstaden är 25 procent eller mer av företagets totala omsättning, ska det föras personalliggare på dem som sysslar med fordonsserviceverksamhet. Grundregeln är att det är samma organisationsnummer på både bilförsäljningen och verkstaden.

Ska de 25 procenten inkludera reservdelar?

Ja, de reservdelar som hamnar på inlämnade bilars arbetsorder inkluderas. Försäljning över disk och grossistförsäljning omfattas inte.

Vilka roller ska vara inloggade i personalliggaren?

      • VD/ägare
      • Platschef
      • Servicemarknadschef
      • Verkstadschef
      • Garantiavvecklare
      • Skadetekniker
      • Lackerare
      • Planör
      • Coach
      • Mekaniker
      • Servicerådgivare
      • Reservdelssäljare (undantag personal som enbart säljer gross eller över disk till extern kund)
      • Praktikanter från gymnasieskolan, ej praktikanter från högstadiet

Varför ska VD stämpla in?

Exempel, om VD eller ägare står på verkstaden och berättar om en ny kundvårdsplan eller liknande med personalen, så kommer Skatteverket att tolka det som att VD sysslar med fordonsservice-verksamhet.

Om personal är och provkör, hämtar delar, skjutsar kund eller ute tillfälligt, instämplad men inte på plats. Vad gäller då?

Personal behöver inte stämpla ut för kortare ärenden. Om Skatteverket kommer på besök och instämplad personal saknas, förklara i så fall anledningen. Utstämpling ska ske vid läkarbesök, vab eller längre frånvaro under dagen, eller resten av dagen.

Vilka behöver inte stämpla in?

De som inte är sysselsatta med fordonsserviceverksamhet. Till exempel:

        • Ekonomipersonal
        • HR

Gäller det dem som städar verkstaden också?

Ja, om det är anställd personal, är det inhyrt städ ska det inhyrda företaget föra egen personalliggare.

Vi som har liten begagnathandel med några anställda som ställer i ordning bilar inför försäljning?

Fortfarande gäller 25 procentsregeln.

Jo, men vi har inga kostnadskonton för interndebitering

Enligt Skatteverket får man uppskatta vilken omsättning det kan vara, de kommer att fråga. Troligen uppkommer internkostnaden på iordningställandet av bilarna inte upp till 25 procent av total omsättning. Sunt förnuft kommer att råda enligt Skatteverket.

Företag med fler anläggningar

Exempel; bilföretag med fyra anläggningar och varsin verkstadschef på varje avdelning ska ha ett gemensamt eftermiddagsmöte på anläggning 1. Enligt Skatteverket ska de stämpla in när de kommer till ordinarie avdelning på morgonen. De stämplar ut när de åker till mötet på men de har ingen åtkomst att stämpla in på anläggning 1. Hur gör de nu?

De ska stämpla in när de kommer till anläggning 1 (där mötet kommer att äga rum). MRF har avtalat med flera leverantörer av personalliggare, i just detta exemplet passar molntjänsten Movenium bra; Kolla här

MRF har även ett medlemserbjudande via Fordonsliggare AB; Kolla här

Maskin- och lastbilsverkstäder med fältservice, hur ska de göra?

Verksamhetslokalen blir i detta fall servicebussen och i den ska det finnas en personalliggare.

Vad händer om någon glömmer att stämpla in?

Skatteverket kommer att debitera en kontrollavgift på f.n. 12 500 kronor för företaget. Det tillkommer därtill 2 500 kronor per person som inte var instämplad. Händer det igen vid nästa kontroll kan avgiften höjas.

Källa: MRF

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094