Chefintervju Lasingoo

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen

Gustaf Hesselman är ny vd för serviceportalen Lasingoo. Landets verkstäder har långsamt börjat omfamna tjänsten som nu är inne på sitt fjärde år.

I grunden är Gustaf Hesselman civilingenjör. Den röda tråden i karriären är produktförädling, teknik och försäljning - egenskaper som även behövs för att kunna få fart på branschsatsningen Lasingoo.

Lasingoo startades 2015 som ett initiativ sprunget ur verkstadsbranschen för att driva digitaliseringen och skapa en plattform där bilägaren får en överskådlig bild av bilverkstäder i sitt närområde. I dag finns fler än 2 000 bilverkstäder över hela landet anslutna till Lasingoo.

Bolaget ägs gemensamt av AD-bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8. Tjänsten är inte begränsad till ägarkedjorna utan är öppen för alla typer av bilverkstäder att ansluta sig till. Senast in är Euromaster som använder Lasingoos mjukvara för att erbjuda sina däckkunder fordonsservice under eget gränssnitt.

— Verkstadsbranschen har haft ett trovärdighetsproblem som har skapat en osäkerhet kring priser och kvalité. Vårt uppdrag är att vara den digitala länken mellan slutkund och verkstad, kunden vill veta vilken tjänst de köper, säger Gustaf Hesselman och konstaterar att dagens kunder är mer kräsna.

— Digitaliseringen påverkar alla branscher, särskilt en gigant som motorbranschen. En bilservice är ganska komplex tjänst och dagens kund har blivit mer digital och kräver transparens och bekvämlighet. Det är precis vad Lasingoo hjälper till med.

Varför har inte verkstäderna omfamnat serviceportalerna fullt ut?

— Många verkstäder har idag en bred befintlig kundstock, vilket gör det utmanande att kartlägga vilka potentiella kunder de missar. Det är viktigt att vi berättar om den digitala kundens beteende och hur man förbereder sig för framtiden. Det görs cirka tio miljoner kundmöten per år varav ca 60 000 bokas online idag. Statistik visar dock att det är betydligt fler som förbereder besöket online genom att hitta verkstäder, jämföra priser och tillgänglighet. De kunderna vill vi på Lasingoo hjälpa. Det är nu förändringen sker och därför är det viktigt för verkstäderna att anpassa sig.

När tror du att intresset skjuter fart?

— I dag bokar vi flygbiljetter och köper mat via mobilen och nästa generation kommer förutsätta att de ska kunna boka bilservice snabbt och enkelt. Det kommer snart att vara ett krav, men förändringen sker inte över en natt.

Sedan Gustaf Hesselman tillträdde som vd har mycket tid gått åt till att förfina produkten som enligt honom själv inte var riktigt redo när den lanserades.

— Med den första versionen av produkten upplevde vi att tekniken inte var tillräckligt precis för den svenska marknaden. Det skapade viss irritation hos verkstäderna och mycket tid har lagts på att förändra inställningen till produkten vilket vi nu börjar se positiva resultat av.

I dag har Lasingoo cirka 2 000 anslutna verkstäder av uppskattningsvis totalt 4 500 verkstäder i landet.

— Förra året gav ett nollresultat men under 2018 har vi flera spännande utmaningar. Till exempel kommer det att bli mycket spännande att se resultatet av intrimningen av produkten.

— Vi vill också stärka bandet med våra verkstäder. Att tydligare förklara varför vi är där för dem och vad vi kan hjälpa dem med. Vi har en bra tjänst mot slutkund som in sin tur hjälper branschen, men vi kan göra det ännu bättre.

Var är Lasingoo om tio år?

— Då är vi den naturliga länken mellan verkstad och kund. Framtidens kund har allt mindre tid men samtidigt vill den ha hjälp med fler saker som rör bilen – där finns vi.

Text och foto Klas Skarin

Aktuell som ny vd för Lasingoo

Ålder: 41

Bor: Stocksund

Familj: Fru och två barn

Bakgrund: Kommer senast från Sitoo och Jetshop

På nattduksbordet: Olästa böcker

Bästa bilminne: När jag hämtade min senaste bil

I mitt garage: Mercedes ML och en elscooter NIU

Drömbil: McLaren F1

Drivkraft: Att se resultatet av en förändringsresa



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.138