23948sdkhjf

Chefintervju Lasingoo

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen

Gustaf Hesselman är ny vd för serviceportalen Lasingoo. Landets verkstäder har långsamt börjat omfamna tjänsten som nu är inne på sitt fjärde år.

I grunden är Gustaf Hesselman civilingenjör. Den röda tråden i karriären är produktförädling, teknik och försäljning - egenskaper som även behövs för att kunna få fart på branschsatsningen Lasingoo.

Lasingoo startades 2015 som ett initiativ sprunget ur verkstadsbranschen för att driva digitaliseringen och skapa en plattform där bilägaren får en överskådlig bild av bilverkstäder i sitt närområde. I dag finns fler än 2 000 bilverkstäder över hela landet anslutna till Lasingoo.

Bolaget ägs gemensamt av AD-bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8. Tjänsten är inte begränsad till ägarkedjorna utan är öppen för alla typer av bilverkstäder att ansluta sig till. Senast in är Euromaster som använder Lasingoos mjukvara för att erbjuda sina däckkunder fordonsservice under eget gränssnitt.

— Verkstadsbranschen har haft ett trovärdighetsproblem som har skapat en osäkerhet kring priser och kvalité. Vårt uppdrag är att vara den digitala länken mellan slutkund och verkstad, kunden vill veta vilken tjänst de köper, säger Gustaf Hesselman och konstaterar att dagens kunder är mer kräsna.

— Digitaliseringen påverkar alla branscher, särskilt en gigant som motorbranschen. En bilservice är ganska komplex tjänst och dagens kund har blivit mer digital och kräver transparens och bekvämlighet. Det är precis vad Lasingoo hjälper till med.

Varför har inte verkstäderna omfamnat serviceportalerna fullt ut?

— Många verkstäder har idag en bred befintlig kundstock, vilket gör det utmanande att kartlägga vilka potentiella kunder de missar. Det är viktigt att vi berättar om den digitala kundens beteende och hur man förbereder sig för framtiden. Det görs cirka tio miljoner kundmöten per år varav ca 60 000 bokas online idag. Statistik visar dock att det är betydligt fler som förbereder besöket online genom att hitta verkstäder, jämföra priser och tillgänglighet. De kunderna vill vi på Lasingoo hjälpa. Det är nu förändringen sker och därför är det viktigt för verkstäderna att anpassa sig.

När tror du att intresset skjuter fart?

— I dag bokar vi flygbiljetter och köper mat via mobilen och nästa generation kommer förutsätta att de ska kunna boka bilservice snabbt och enkelt. Det kommer snart att vara ett krav, men förändringen sker inte över en natt.

Sedan Gustaf Hesselman tillträdde som vd har mycket tid gått åt till att förfina produkten som enligt honom själv inte var riktigt redo när den lanserades.

— Med den första versionen av produkten upplevde vi att tekniken inte var tillräckligt precis för den svenska marknaden. Det skapade viss irritation hos verkstäderna och mycket tid har lagts på att förändra inställningen till produkten vilket vi nu börjar se positiva resultat av.

I dag har Lasingoo cirka 2 000 anslutna verkstäder av uppskattningsvis totalt 4 500 verkstäder i landet.

— Förra året gav ett nollresultat men under 2018 har vi flera spännande utmaningar. Till exempel kommer det att bli mycket spännande att se resultatet av intrimningen av produkten.

— Vi vill också stärka bandet med våra verkstäder. Att tydligare förklara varför vi är där för dem och vad vi kan hjälpa dem med. Vi har en bra tjänst mot slutkund som in sin tur hjälper branschen, men vi kan göra det ännu bättre.

Var är Lasingoo om tio år?

— Då är vi den naturliga länken mellan verkstad och kund. Framtidens kund har allt mindre tid men samtidigt vill den ha hjälp med fler saker som rör bilen – där finns vi.

Text och foto Klas Skarin

Aktuell som ny vd för Lasingoo

Ålder: 41

Bor: Stocksund

Familj: Fru och två barn

Bakgrund: Kommer senast från Sitoo och Jetshop

På nattduksbordet: Olästa böcker

Bästa bilminne: När jag hämtade min senaste bil

I mitt garage: Mercedes ML och en elscooter NIU

Drömbil: McLaren F1

Drivkraft: Att se resultatet av en förändringsresa

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Med växande antal utställare, fler besökare och växande mässområde ser eftermarknadsmässan Autopromotec i Bologna att befästa sin andraplats näst efter Automechanika i Frankfurt.

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Glasmästarnas egen snilleindustri

Nyhetsbrev

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

Arkiv

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Koppla greppet med Kamasa

Här är Hedin Bils expansion 2018

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Sänd till en kollega

0.133