23948sdkhjf

Nu dyker vattenskadade USA-bilar upp i Sverige igen

En ny ström av vattenskadade bilar med dolda fel som utslagen elektronik har börjat dyka upp på den svenska marknaden, rapporterar TT. Nu varnar branschen för bilar från USA, som drabbades hårt av flera orkaner i fjol. Fordonen kan vara livsfarliga att köra.

Under 2017 drabbades USA av kraftiga orkaner som Harvey och Irma. Enligt bilhistorikföretaget Carfax, som gemensamt med bilsajten Wayke varnar för orkanskadade bilar, kan 2018 bli ett av de värsta åren för försäljningen av dessa fordon.

-Det här händer varje år när en naturkatastrof har skett i USA. Vi kan se att det har skett tidigare, när Sandy och Katrina härjade 2012. Då ökade antalet orkanskadade bilar som exporterades till Europa. Många av dem kommer till Sverige, säger Christian Wittmann, marknads- och produktchef på Carfax till TT.

Företaget räknar med att det totalt rör sig om cirka en miljon så kallade "floodcars", det vill säga bilar som hamnat under vatten och skadats vid orkanhärjningar. Av dessa beräknas hälften komma ut i trafiken igen. Många hamnar i Europa – och tusentals i Sverige. Siffrorna baserar företaget på exporten av orkanskadade bilar vid tidigare härjningar i USA samt på bilarnas VIN (Vehicle Identification Number) och statistik, som spåras.

Lars Stervander är kriminalinspektör vid regionala utredningsenheten i Stockholm och inriktad på fordonsbrott. Han tycker att man bör fråga sig hur pass väl bilarna har blivit torkade.

Det kan ligga kvar salt i elledningar. Det visar sig inte förrän efter ett tag. Då börjar det bli elfel och andra rostskador i utrymmen där luften inte kommer åt. En del av bilarna hamnar som skrot i europeiska länder, till exempel Litauen. Sedan kan två, tre bilar sättas ihop till en hel bil. Bilarna körs till Tyskland, där de registreras och kan säljas vidare i andra länder i Europa. De kan komma till Sverige som tyskimporterade bilar, något som gör det svårt för köparen att se den amerikanska bakgrunden. Han betonar att orkanskadade bilar kan vara livsfarliga att köra. Bilar som har stått under vatten kan ha elfel som kan vara svåra att upptäcka vid en försäljning, och dessa kan leda till att grundläggande säkerhetsfunktioner är ur funktion. Christian Wittmann råder den som funderar på att köpa en andrahandsbil från USA att kontrollera bilens historik.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078