23948sdkhjf

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

Nykomlingen Eagle F1 Asymmetric 3 SUV klassas som ett UHP-däck, vilket betyder ultrahögprestandadäck. Däcket är Goodyears senaste modell i tillverkarens Eagle F1 Asymmetric-serie med fokus på optimerad bromsning och väghållning i alla förhållanden. Ett mål som alla däcktillverkare eftersträvar men vägarna dit ser lite olika ut.  

En av de viktigare egenskaperna hos Eagle F1 Asymmetric 3 SUV är det Goodyear kallar för Active Braking. Vilket innebär att däckets kontaktyta mot vägen ökar vid inbromsning (och därmed även dess grepp) vilket möjliggör kortare bromssträckor på både våta och torra väglag. Något som också har visat sig stämma i tester utförda av tyska TÜV SÜD Product Service förra hösten, se hänvisning nedan (1).

Däcket har också fått en teknik kallad ”Grip Booster”. Denna består av en vidhäftande gummiblandning som ökar klibbigheten mot vägytan och är ytterligare en funktion som stärker däckets grepp och bidrar till förbättrad bromsning och väghållning. På torrt och vått väglag innebär tekniken att Eagle F1 Asymmetric 3 SUV har en kortare bromssträcka på 1.2 meter jämfört med närmaste konkurrent. 

Ingenjörerna på Goodyear har också arbetat hårt för att förbättra konstruktionen med hjälp av en ny suvoptimerad konstruktionsteknik. Framförallt är det nya kompositförstärkningar i konstruktionens olika lager som bidrar till att förbättra väghållningen i högre hastigheter och optimera styvheten i kurvorna.

Däckstommen förstärks med en textilcord av nylon och kompositmaterialet aramid. Den senare ger styrka samtidigt som körkomforten gynnas av nylontråden. Teknik som redan används på Goodyears personbilsdäck i Eagle F1 Asymmetric-serien.

– Bromsningen är en av de viktigaste aspekterna hos ett däck, i synnerhet på vått väglag. Därför är vi glada över att testerna visar att vårt Eagle F1 Asymmetric 3 suvdäck har en kortare bromssträcka på både vått och torrt väglag jämfört med våra huvudkonkurrenter, säger Mike Rytokoski, Chief Marketing Officer Goodyear Europe.

Som bekant har suvsegmentet fullkomligen exploderat i Europa och förväntas få en total ökning med 11,4 procent mellan 2012 och 2022. Drygt hälften av ökningen beräknas ske mellan 2017 och 2022. 

— Blickar vi tillbaka till år 2000 hade BMW en suvmodell på marknaden med sin X5 och ingen trodde knappast på suvar från Lamborghini och Rolls-Royce. Senaste fem åren har 64 nya suvmodeller lanserats vilket ställer nya krav på oss däcktillverkare, säger Mike Rytokoski.

Nya Eagle F1 Asymmetric 3 SUV sitter originalmonterat på bland annat Jaguar E-Pace, Alfa Romeo Stelvio och Citroën DS 7 Crossback. Däcket finns i storlekar från 17 till 22 tum.

Text och foto Klas Skarin

[1] Testat av TÜV SÜD Product Service GmbH i oktober 2017 på uppdrag av Goodyear Dunlop. Testade produkter: Eagle F1 Asymmetric 3 SUV, Bridgestone Dueler H/P Sport; Michelin Latitude Sport 3, Pirellli P Zero Rosso. Däckdimension: 255/50 R19 107 Y; testbil: BMW x5; testplatser: Mireval (Frankrike), Papenburg (Tyskland), Garching (Tyskland); Rapport nr 713117618G tillgänglig under https://www.goodyear.eu/content/dam/gydu/page-assets/TUV-SUD-Tire-Test-2017-Report-No-713117618G-Goodyear-Eagle-F1-Asym-3-SUV.pdf

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är bevis på att tre designers är bättre än en

Tillsammans har de etablerat Volvo Cars som ett av världens ledande bilmärken. Thomas Ingenlath, Robin Page och Maximilian Missoni har haft ett nära samarbete i utvecklingen av nya modeller.

Biltillverkare lanserar brusreducerande hundkoja som ger lugnare nyårsafton

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

50-årig DAF-lastbil ännu i tjänst

Den äldsta DAF-lastbilen i yrkestrafik fraktar åkattraktioner till nöjesparker i Nederländerna, och är i förbluffande fint skick.

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Nyhetsbrev

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

Arkiv

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Volvo har krympt motorutbudet

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

90 år med fönsterhissen

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Se alla Företagens egna nyheter

Toppa upp!

Julhälsning

God Jul

Nu kör vi vidare!

Kör försiktigt i jultrafiken – goda förberedelser ger en säker resa

Ny drivaxel till Skoda och VW

LBM Autoparts gör storsatsning på Europa efter förvärv av engelska GB Parts Online

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager til...

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Sänd till en kollega

0.1