23948sdkhjf

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Champagnekorkarna flög i luften på autobutler.se när verkstadsportalen nyligen firade att de nått en halv miljon kunder.  Den traditionella verkstadsbranschen trodde aldrig att autobutler.se skulle överleva särskilt länge efter lanseringen i Sverige år 2013. Men nu har portalen registrerat 500 000 kunder - och därmed markerat sig som en av Europas största förmedlare av verkstadsuppdrag.

Framtidens konsumenter handlar med knapptryck framför en skärm och det är framförallt i år som autobutler.se upplevt en stor ökning av bilägare som letat verkstäder online, skriver företaget i ett pressmeddelande.

- Nu har bilägarna på riktigt börjat använda nätet för att hitta en verkstad. De delar av branschen som pressas av sämre lönsamhet bör nu därför tänka i digitala banor. Tack vare en halv miljon kunder har vi lyckats bevisa att framtiden för branschens tillväxt ligger inom det digitala fältet, kommenterar Christian Legêne vd på autobutler.se, som tog initiativet till att förmedla bilreparationer online.

Den svenska bilbranschen står inför en stor omställning om den ska lyckas hantera förändringarna i nya konsumentbeteenden, som får fler och fler bilister att gå online, anser Autobutler.  

-I takt med att digitaliseringen ökar komplexiteten i att driva en verksamhet, upplever vi ett närmare samarbete med våra verkstäder. Idag är vi mekanikernas förlängda arm som letar nya kunder och hjälper till med digital marknadsföring, budgivning samt uppföljningar av erbjudanden, åt verkstäderna - Kort sagt, alla praktiska digitala arbetsuppgifter, förklarar Christian Legêne.

Han pekar på att även om Autobutler är en renodlad online marknadsplats, är det kombinationen av fysiska medarbetare som tillsammans med smarta digitala verktyg gjort störst skillnad för framgångarna.

- Under det senaste året har det dykt upp många digitala tjänster i branschen. Vi är de enda som valt att kombinera ett digitalt servicecenter med personliga mekaniker och högkvalificerade servicemedarbetare som övertar den administrativa bördan från verkstäderna.

När företag väljer att hålla fast vid gamla rutiner ger det ett större spelrum för nya aktörer som Autobutler. Även om det finns uppenbara fördelar med att exempelvis erbjuda bokningar av bilreparationer online, så leder det till att bilägare behöver kontakta verkstäderna utanför vanliga öppettider. Utan digitala rutiner riskerar man att missa de potentiella kunder som inte har tid att vänta på svar. På autobutler.se finns därför system som säkerställer kommunikationen med kunderna dygnet runt.

- Många av våra verkstäder har varit med sedan allra första början. Det är framförallt deras förtjänst att vi idag är så stora. Våra mest framgångsrika verkstäder har lyckats öka sin årliga tillväxttakt, fått tusentals nya kunder och omsatt över flera miljoner.

Under de första åren fanns det upp till 1 000 verkstäder på Autobutler. Men antalet begränsades när hårda kvalitetskrav i form av garantier, stickprovskontroller och reparationsvillkor infördes.

Förutom Sverige har Autobutler etablerats i Danmark, England, Tyskland och Frankrike.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är bevis på att tre designers är bättre än en

Tillsammans har de etablerat Volvo Cars som ett av världens ledande bilmärken. Thomas Ingenlath, Robin Page och Maximilian Missoni har haft ett nära samarbete i utvecklingen av nya modeller.

Biltillverkare lanserar brusreducerande hundkoja som ger lugnare nyårsafton

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

50-årig DAF-lastbil ännu i tjänst

Den äldsta DAF-lastbilen i yrkestrafik fraktar åkattraktioner till nöjesparker i Nederländerna, och är i förbluffande fint skick.

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Nyhetsbrev

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

Arkiv

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Volvo har krympt motorutbudet

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

90 år med fönsterhissen

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Se alla Företagens egna nyheter

Toppa upp!

Julhälsning

God Jul

Nu kör vi vidare!

Kör försiktigt i jultrafiken – goda förberedelser ger en säker resa

Ny drivaxel till Skoda och VW

LBM Autoparts gör storsatsning på Europa efter förvärv av engelska GB Parts Online

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager til...

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Sänd till en kollega

0.09