23948sdkhjf

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Champagnekorkarna flög i luften på autobutler.se när verkstadsportalen nyligen firade att de nått en halv miljon kunder.  Den traditionella verkstadsbranschen trodde aldrig att autobutler.se skulle överleva särskilt länge efter lanseringen i Sverige år 2013. Men nu har portalen registrerat 500 000 kunder - och därmed markerat sig som en av Europas största förmedlare av verkstadsuppdrag.

Framtidens konsumenter handlar med knapptryck framför en skärm och det är framförallt i år som autobutler.se upplevt en stor ökning av bilägare som letat verkstäder online, skriver företaget i ett pressmeddelande.

- Nu har bilägarna på riktigt börjat använda nätet för att hitta en verkstad. De delar av branschen som pressas av sämre lönsamhet bör nu därför tänka i digitala banor. Tack vare en halv miljon kunder har vi lyckats bevisa att framtiden för branschens tillväxt ligger inom det digitala fältet, kommenterar Christian Legêne vd på autobutler.se, som tog initiativet till att förmedla bilreparationer online.

Den svenska bilbranschen står inför en stor omställning om den ska lyckas hantera förändringarna i nya konsumentbeteenden, som får fler och fler bilister att gå online, anser Autobutler.  

-I takt med att digitaliseringen ökar komplexiteten i att driva en verksamhet, upplever vi ett närmare samarbete med våra verkstäder. Idag är vi mekanikernas förlängda arm som letar nya kunder och hjälper till med digital marknadsföring, budgivning samt uppföljningar av erbjudanden, åt verkstäderna - Kort sagt, alla praktiska digitala arbetsuppgifter, förklarar Christian Legêne.

Han pekar på att även om Autobutler är en renodlad online marknadsplats, är det kombinationen av fysiska medarbetare som tillsammans med smarta digitala verktyg gjort störst skillnad för framgångarna.

- Under det senaste året har det dykt upp många digitala tjänster i branschen. Vi är de enda som valt att kombinera ett digitalt servicecenter med personliga mekaniker och högkvalificerade servicemedarbetare som övertar den administrativa bördan från verkstäderna.

När företag väljer att hålla fast vid gamla rutiner ger det ett större spelrum för nya aktörer som Autobutler. Även om det finns uppenbara fördelar med att exempelvis erbjuda bokningar av bilreparationer online, så leder det till att bilägare behöver kontakta verkstäderna utanför vanliga öppettider. Utan digitala rutiner riskerar man att missa de potentiella kunder som inte har tid att vänta på svar. På autobutler.se finns därför system som säkerställer kommunikationen med kunderna dygnet runt.

- Många av våra verkstäder har varit med sedan allra första början. Det är framförallt deras förtjänst att vi idag är så stora. Våra mest framgångsrika verkstäder har lyckats öka sin årliga tillväxttakt, fått tusentals nya kunder och omsatt över flera miljoner.

Under de första åren fanns det upp till 1 000 verkstäder på Autobutler. Men antalet begränsades när hårda kvalitetskrav i form av garantier, stickprovskontroller och reparationsvillkor infördes.

Förutom Sverige har Autobutler etablerats i Danmark, England, Tyskland och Frankrike.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Skandal i bilvärlden Carlos Ghosn anklagas för ekonomisk brottslighet

En av världens främsta bilchefer, Carlos Ghosn, vd för Renault och styrelseordförande i Nissan, har gripits i Japan. Även Greg Kelly, HR-chef i Nissan har gripits.

Volvo Cars, BMW och Tesla premiärvisar nya modeller på eCarExpo

Calix Quick Clip

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Arkiv

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

2

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Sänd till en kollega

0.163