23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Med Fiats starka 2,2-litersdiesel under huven gör nya Alfa Giulia skäl för beteckningen snål racerdiesel.

Fiat och Alfa Romeo har delvis lyft sig i håret när det gäller kvalitet de senaste åren och Fiat dominerar totalt husbilsmarknaden i Sverige. Och häromåret lanserade man den kanske snyggaste och körgladaste Alfan någonsin med toppbetyg i krocktest och som rosats av motorpressen. Kanske börjar Fiat-koncernens ansträngningar i Sverige nu att ge utdelning.

Klicka på bilden för att se fler bilder på bilen!

Läs fler provkörningar: Mercedes S 400 D 4-Matic

Nya Alfa Giulia är precis lika bra som världens motorjournalister slagit fast. Till och med ännu bättre. Fiat-koncernens 2,2 liter stora dieselfyra som sitter under huven på den Alfa Romeo Giulia vi kör lyckas för det första med konststycket att vara både körglad och komma i närheten av den bränsleförbrukning som tillverkaren anger. För det andra så slår den alla tyska konkurrenter på fingrarna när det gäller att leverera maximalt vridmoment;

450 Newtonmeter vid 1750 varv per minut ur den 2,2 liter stora och 180 hästar starka dieselfyran är mer bottendrag för dieseldropparna än någon annan tysk kan ståta med.

Visserligen når inte vår Giulia ner till tillverkarens angivna förbrukning om knappa 4 deciliter per mil, men strax över 0,5 liter mil är ändå inte långt ifrån bäst i klassen.

Den Giulia vi kör heter för övrigt ”Advanced Efficiency” och är en snålvariant utrustad med bland annat lättrullande däck på 16-tumsfälgar, vilket gör att den (i alla fall enligt den gamla körtestcykeln) klassas som miljöbil eftersom den släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer.

På krokiga smala asfaltsvägar i Uppland märker vi att styrningen är ganska direkt, men vänjer oss ganska snabbt – till skillnad från många andra motorjournalister som provkört den och klagar på för känslig styrning. Chassisättningen och väghållningen är makalöst bra. Visst känns broskarvar och tjälskador mer än i exempelvis en Mercedes E-klass eller BMW 5-serien. Men Alfa Romeo är och har alltid varit bilen för den som vill köra snarare än att bli skjutsad.

Att betygsätta design och inredning är en synnerligen subjektiv syssla. Låt oss därför nöja oss med att konstatera att Alfa Romeo Giulia har fått åtskilligt med beröm i bilvärlden för sitt utseende och att inredningen karakteriseras av sådant som vi svenskar är kända för att uppskatta – den är avskalad, stram med mjuka linjer och mycket sparsamt beströdd med knappar och vred och den har fått beröm för hög kvalitetskänsla i inredningen.

Läs fler provkörningar: Mercedes S 400 D 4-Matic

FAKTA Alfa Romeo Giulia Advanced Efficiency

Motor: Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler/cyl. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 450 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. 8-växlad automat (ZF).
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 4 länkarmar per sida.
Styrning: elservo.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 R17.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 282, längd 464, bredd 186, höjd 144, spårvidd f/b 156/162. Tjänstevikt 1 520. Max släpvagnsvikt 1 600. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 480 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 230 km/h.
Garantier: Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078