PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Med Fiats starka 2,2-litersdiesel under huven gör nya Alfa Giulia skäl för beteckningen snål racerdiesel.

Fiat och Alfa Romeo har delvis lyft sig i håret när det gäller kvalitet de senaste åren och Fiat dominerar totalt husbilsmarknaden i Sverige. Och häromåret lanserade man den kanske snyggaste och körgladaste Alfan någonsin med toppbetyg i krocktest och som rosats av motorpressen. Kanske börjar Fiat-koncernens ansträngningar i Sverige nu att ge utdelning.

Klicka på bilden för att se fler bilder på bilen!

Läs fler provkörningar: Mercedes S 400 D 4-Matic

Nya Alfa Giulia är precis lika bra som världens motorjournalister slagit fast. Till och med ännu bättre. Fiat-koncernens 2,2 liter stora dieselfyra som sitter under huven på den Alfa Romeo Giulia vi kör lyckas för det första med konststycket att vara både körglad och komma i närheten av den bränsleförbrukning som tillverkaren anger. För det andra så slår den alla tyska konkurrenter på fingrarna när det gäller att leverera maximalt vridmoment;

450 Newtonmeter vid 1750 varv per minut ur den 2,2 liter stora och 180 hästar starka dieselfyran är mer bottendrag för dieseldropparna än någon annan tysk kan ståta med.

Visserligen når inte vår Giulia ner till tillverkarens angivna förbrukning om knappa 4 deciliter per mil, men strax över 0,5 liter mil är ändå inte långt ifrån bäst i klassen.

Den Giulia vi kör heter för övrigt ”Advanced Efficiency” och är en snålvariant utrustad med bland annat lättrullande däck på 16-tumsfälgar, vilket gör att den (i alla fall enligt den gamla körtestcykeln) klassas som miljöbil eftersom den släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer.

På krokiga smala asfaltsvägar i Uppland märker vi att styrningen är ganska direkt, men vänjer oss ganska snabbt – till skillnad från många andra motorjournalister som provkört den och klagar på för känslig styrning. Chassisättningen och väghållningen är makalöst bra. Visst känns broskarvar och tjälskador mer än i exempelvis en Mercedes E-klass eller BMW 5-serien. Men Alfa Romeo är och har alltid varit bilen för den som vill köra snarare än att bli skjutsad.

Att betygsätta design och inredning är en synnerligen subjektiv syssla. Låt oss därför nöja oss med att konstatera att Alfa Romeo Giulia har fått åtskilligt med beröm i bilvärlden för sitt utseende och att inredningen karakteriseras av sådant som vi svenskar är kända för att uppskatta – den är avskalad, stram med mjuka linjer och mycket sparsamt beströdd med knappar och vred och den har fått beröm för hög kvalitetskänsla i inredningen.

Läs fler provkörningar: Mercedes S 400 D 4-Matic

FAKTA Alfa Romeo Giulia Advanced Efficiency

Motor: Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler/cyl. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 450 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. 8-växlad automat (ZF).
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 4 länkarmar per sida.
Styrning: elservo.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 R17.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 282, längd 464, bredd 186, höjd 144, spårvidd f/b 156/162. Tjänstevikt 1 520. Max släpvagnsvikt 1 600. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 480 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 230 km/h.
Garantier: Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.19