23948sdkhjf

All time high i bilhallarna

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

Nyregistreringarna av personbilar ökade med 72,9 procent och lätta lastbilar ökade med 193 procent. Det är rekord inte bara för en junimånad utan bästa månaden någonsin för både personbilar och lätta lastbilar. 

– Förklaringen är att många ville ta sina nya fordon i trafik före den 1 juli för att undvika den kraftiga höjning av fordonsskatten som det nya bonus-malus systemet innebär, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.

– Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat med 16,5 procent och lätta lastbilar har ökat med 46 procent. Bonus-malus systemet ger en ryckig marknad, med ett starkt första halvår och en förväntad betydligt lugnare utveckling efter sommaren. Detta påverkar dock inte totalmarknaden för hela 2018. Vår prognos för i år på 360 000 nya personbilar och 54 000 lätta lastbilar ligger fast, fortsätter Mattias Bergman.

– Tunga lastbilar över 16 ton, som inte omfattas av bonus-malus systemet, minskade med 6,1 procent i juni, och har hittills i år minskat med 0,4 procent jämfört med förra året som var ett rekordår. Årets junisiffra är bra i ett historiskt perspektiv och ligger 20 procent över genomsnittet för de senaste tio årens juniregistreringar av tunga lastbilar, säger Mattias Bergman.

– Antalet nyregistrerade laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 43 procent i juni. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 3,4 procent i juni jämfört med 4,0 procent i juni förra året. Andelen laddbara bilar i juni var lägre än tidigare månader i år. Det beror på att vi jämför med en mycket hög totalmarknad i juni men också på långa leveranstider för vissa modeller, där efterfrågan är större än produktionskapaciteten. Dessutom får alla elbilar och de flesta laddhybrider, som nyregistreras från 1 juli, en högre sk klimatbonus jämfört med supermiljöbilspremien. Det har gjort att många nybilsköpare avvaktat den högre bonusen. Vår bedömning är att andelen laddbara bilar kommer att ta fart under det andra halvåret och nå nio procent när vi summerar hela innevarande år, säger Mattias Bergman. 

– Stimulanser för laddbara bilar bör införas inte bara vid nybilsköpet utan även vid användandet. En stor positiv effekt är att det skulle motverka att laddbara bilar exporteras till utlandet. Stimulanser vid användandet kan vara lägre p-avgifter och lägre trängselskatt för laddbara fordon och besked om att laddhybrider tillåts i framtida miljözon 3. Förutom olika styrmedel och stimulanser är det viktigt att laddinfrastrukturen byggs ut för att säkerställa en fortsatt positiv utveckling för laddbara bilar, fortsätter Mattias Bergman.

– Andelen dieselbilar har successivt sjunkit sedan toppåret 2012 då två av tre nya bilar var dieslar. Förklaringen till den minskade dieselandelen är bland annat ett ökat utbud av elbilar, laddhybrider och elhybrider. Det har också skett en omställning till bensin från diesel för många mindre bilmodeller genom nya effektivare direktinsprutade bensinmotorer. I juni i år var dieselandelen 43,8 procent, vilket är något högre än under de senaste månaderna. Den högre dieselandelen i juni kan ses som en temporär effekt av bonus-malus systemet. Juni förra året var andelen dieslar 51,5 procent. Andelen dieselbilar har under det senaste halvåret legat på ca 40 procent och verkar ha planat ut på denna nivå, säger Mattias Bergman. 

– Det är viktigt och komma ihåg att nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Det innebär att kväveoxidutsläppen från den rullande vagnparken av dieselbilar kommer minska när gamla dieselbilar successivt skrotas ut och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer. Dieselbilar är energieffektiva och för att klara klimatmålen till år 2030 är dieselbilarna viktiga, fortsätter Mattias Bergman.

– Det är viktigt ur både miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt med en ökad förnyelse av bilparken där fler nya bilar kommer ut på våra vägar och gamla bilar skrotas ut. En ny bil som säljs idag har väsentligt lägre utsläpp av både koldioxid och kväveoxider jämfört med de äldre bilar som skrotas. Nya bilar är dessutom betydligt trafiksäkrare än gamla bilar. Risken att dö i en trafikolycka har minskat med 90 procent om man jämför de modernaste bilarna idag med en bil från tidigt 80-tal. Exempel på trafiksäkerhetshöjande system är krockkuddar och antisladdsystem, som idag är standard på nya bilar. Ett annat exempel är automatiska nödbromsningssystem, som enligt färska siffror från BIL Sweden finns på 83 procent av de nya bilar som registrerats jan-maj i år, vilket kan jämföras med 77 procent samma period förra året, avslutar Mattias Bergman.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är bevis på att tre designers är bättre än en

Tillsammans har de etablerat Volvo Cars som ett av världens ledande bilmärken. Thomas Ingenlath, Robin Page och Maximilian Missoni har haft ett nära samarbete i utvecklingen av nya modeller.

Biltillverkare lanserar brusreducerande hundkoja som ger lugnare nyårsafton

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

50-årig DAF-lastbil ännu i tjänst

Den äldsta DAF-lastbilen i yrkestrafik fraktar åkattraktioner till nöjesparker i Nederländerna, och är i förbluffande fint skick.

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Nyhetsbrev

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

Arkiv

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Volvo har krympt motorutbudet

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

90 år med fönsterhissen

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Se alla Företagens egna nyheter

Toppa upp!

Julhälsning

God Jul

Nu kör vi vidare!

Kör försiktigt i jultrafiken – goda förberedelser ger en säker resa

Ny drivaxel till Skoda och VW

LBM Autoparts gör storsatsning på Europa efter förvärv av engelska GB Parts Online

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager til...

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Sänd till en kollega

0.11