23948sdkhjf

All time high i bilhallarna

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

Nyregistreringarna av personbilar ökade med 72,9 procent och lätta lastbilar ökade med 193 procent. Det är rekord inte bara för en junimånad utan bästa månaden någonsin för både personbilar och lätta lastbilar. 

– Förklaringen är att många ville ta sina nya fordon i trafik före den 1 juli för att undvika den kraftiga höjning av fordonsskatten som det nya bonus-malus systemet innebär, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.

– Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat med 16,5 procent och lätta lastbilar har ökat med 46 procent. Bonus-malus systemet ger en ryckig marknad, med ett starkt första halvår och en förväntad betydligt lugnare utveckling efter sommaren. Detta påverkar dock inte totalmarknaden för hela 2018. Vår prognos för i år på 360 000 nya personbilar och 54 000 lätta lastbilar ligger fast, fortsätter Mattias Bergman.

– Tunga lastbilar över 16 ton, som inte omfattas av bonus-malus systemet, minskade med 6,1 procent i juni, och har hittills i år minskat med 0,4 procent jämfört med förra året som var ett rekordår. Årets junisiffra är bra i ett historiskt perspektiv och ligger 20 procent över genomsnittet för de senaste tio årens juniregistreringar av tunga lastbilar, säger Mattias Bergman.

– Antalet nyregistrerade laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 43 procent i juni. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 3,4 procent i juni jämfört med 4,0 procent i juni förra året. Andelen laddbara bilar i juni var lägre än tidigare månader i år. Det beror på att vi jämför med en mycket hög totalmarknad i juni men också på långa leveranstider för vissa modeller, där efterfrågan är större än produktionskapaciteten. Dessutom får alla elbilar och de flesta laddhybrider, som nyregistreras från 1 juli, en högre sk klimatbonus jämfört med supermiljöbilspremien. Det har gjort att många nybilsköpare avvaktat den högre bonusen. Vår bedömning är att andelen laddbara bilar kommer att ta fart under det andra halvåret och nå nio procent när vi summerar hela innevarande år, säger Mattias Bergman. 

– Stimulanser för laddbara bilar bör införas inte bara vid nybilsköpet utan även vid användandet. En stor positiv effekt är att det skulle motverka att laddbara bilar exporteras till utlandet. Stimulanser vid användandet kan vara lägre p-avgifter och lägre trängselskatt för laddbara fordon och besked om att laddhybrider tillåts i framtida miljözon 3. Förutom olika styrmedel och stimulanser är det viktigt att laddinfrastrukturen byggs ut för att säkerställa en fortsatt positiv utveckling för laddbara bilar, fortsätter Mattias Bergman.

– Andelen dieselbilar har successivt sjunkit sedan toppåret 2012 då två av tre nya bilar var dieslar. Förklaringen till den minskade dieselandelen är bland annat ett ökat utbud av elbilar, laddhybrider och elhybrider. Det har också skett en omställning till bensin från diesel för många mindre bilmodeller genom nya effektivare direktinsprutade bensinmotorer. I juni i år var dieselandelen 43,8 procent, vilket är något högre än under de senaste månaderna. Den högre dieselandelen i juni kan ses som en temporär effekt av bonus-malus systemet. Juni förra året var andelen dieslar 51,5 procent. Andelen dieselbilar har under det senaste halvåret legat på ca 40 procent och verkar ha planat ut på denna nivå, säger Mattias Bergman. 

– Det är viktigt och komma ihåg att nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Det innebär att kväveoxidutsläppen från den rullande vagnparken av dieselbilar kommer minska när gamla dieselbilar successivt skrotas ut och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer. Dieselbilar är energieffektiva och för att klara klimatmålen till år 2030 är dieselbilarna viktiga, fortsätter Mattias Bergman.

– Det är viktigt ur både miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt med en ökad förnyelse av bilparken där fler nya bilar kommer ut på våra vägar och gamla bilar skrotas ut. En ny bil som säljs idag har väsentligt lägre utsläpp av både koldioxid och kväveoxider jämfört med de äldre bilar som skrotas. Nya bilar är dessutom betydligt trafiksäkrare än gamla bilar. Risken att dö i en trafikolycka har minskat med 90 procent om man jämför de modernaste bilarna idag med en bil från tidigt 80-tal. Exempel på trafiksäkerhetshöjande system är krockkuddar och antisladdsystem, som idag är standard på nya bilar. Ett annat exempel är automatiska nödbromsningssystem, som enligt färska siffror från BIL Sweden finns på 83 procent av de nya bilar som registrerats jan-maj i år, vilket kan jämföras med 77 procent samma period förra året, avslutar Mattias Bergman.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Skandal i bilvärlden Carlos Ghosn anklagas för ekonomisk brottslighet

En av världens främsta bilchefer, Carlos Ghosn, vd för Renault och styrelseordförande i Nissan, har gripits i Japan. Även Greg Kelly, HR-chef i Nissan har gripits.

Volvo Cars, BMW och Tesla premiärvisar nya modeller på eCarExpo

Calix Quick Clip

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Arkiv

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

2

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Sänd till en kollega

0.141