23948sdkhjf

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Diskussionen om olämpligt långa serviceintervall på bilar lär få nytt bränsle efter att motortidningen Vi Bilägares redaktion nyligen delade med sig av sina erfarenheter av den nya Opel Insignia som man långtidstestar.

Vi Bilägares reporter Mikael Schultz berättar att man tvingats köra den nya Opel Insignia, som redaktionen disponerar, till verkstaden för oljebyte på grund av att bilen varnat för att oljekvaliteten (hos motoroljan) var för dålig och behövde bytas. Bilen hade då gått totalt cirka 2 300 mil, trots att föreskrivet serviceintervall för bilen är 3 000 mil.

Den särskilda oljekvalitetsmätare som Vi Bilägares Opel Insignia är utrustad med indikerade också om att motoroljan bara hade cirka 7 procent kvar av sin smörjande förmåga.

Mikael Schultz, som vid tillfället disponerade redaktionens Opel Insignia, fann det hela uppseendeväckande:

Lite märkligt med tanke på att Opeln inte gått särskilt hårt, utan körts helt normalt”, kommenterar Mikael Schultz bilens larm om förtida oljebyte på Vi Bilägares hemsida.

Har ni varit med om detta på någon av era tidigare testbilar de senaste åren?
– Nej, inte vad jag vet. Detta är första gången det händer oss. Lite besynnerligt verkar det. Vi ska forska vidare i detta och återkommer med en artikel i vår tidning längre fram, säger Mikael Schultz när Motormagasinet ringer upp honom.

Vet ni hur Opelns oljekvalitetsmätare fungerar – vad det är exakt som den mäter?
– Såvitt jag förstått än så länge så slår den larm enbart utifrån avläsningar av sådant som antal starter, körsträckor och liknande. Men vi ska som sagt forska vidare i detta.

Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.457