23948sdkhjf

Marchionne började sin karriär i Kanada

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

FCA-koncernens chef Sergio Marchionne, som nyligen gick bort, började sin karriär i Kanada. En karriär som kröntes med räddningen av Fiat-koncernen och bankrutta Chrysler.

Familjen emigrerade till Kanada för att ge sonen Sergio bättre chanser till högre utbildning. En chans som han tog väl vara på.

Sergio Marchionne föddes den 17 juni 1952 i den lilla staden Chieti cirka 20 mil öster om Rom. Pappan Concezio jobbade som militärpolis (carabinieri) i regionen Istrien, där han träffade sin blivande fru Maria. När Istrien 1945 ockuperades av den jugoslaviska armén flyttade familjen till Chieti.

När Sergio Marchionne var 14 år emigrerade familjen till Toronto i Kanada, där släktingar redan hade bosatt sig. Föräldrarna såg bättre möjligheter till utbildning för Sergio i Kanada än i Chieti, som ligger i en region som då präglades av fattigdom och brist på jobb.

Läs även: Sergio Marchionne död

I sitt nya hemland Kanada skaffade sig Sergio både en juristexamen och utbildade sig till auktoriserad revisor på 80-talet. Efter revisorsauktorisationen gick han direkt till ett jobb som skattejurist på internationella företaget Deloitte & Touche hemma i Toronto. Innan 90-talet var slut hade Sergio hunnit bättra på sitt CV med flera nya uppdrag som toppchef på både ett kanadensiskt förpackningsföretag, en internationell koncern och som vd för den schweiziska aluminiumtillverkaren Alusuisse, hos sistnämnda var hans uttalade uppdrag att få företaget på rätt köl igen.

Det var som chef för test-avdelningen på schweiziska testnings- och ackrediteringsföretaget Societé Generale som ledningen för FCA (som då hette Fiat Group Automobile) fick upp ögonen för Marchionne. Den mäktiga italienska industrifamiljen Agnelli, FCA:s idag största ägare, imponerades av Marchionnes handlingskraft och goda meriter när det gäller att vända förluster till vinst och 2003 erbjöd en plats i Fiats styrelse. Året efter utsågs Marchionne till vd för märket Fiat och 2006 blev han vd för automotive i hela Fiat Group – en uppseendeväckade utnämning eftersom Marchionne saknade ingenjörsutbildning.

Sergio Marchionne gjorde snabbt succé på nya vd-jobbet då han vände Fiat-koncernens stora förluster till en liten vinst. Till priset av uppsägningen av omkring 2000 mellanchefer i den administrationstyngda koncernen, men utan att stänga en enda fabrik eller säga upp personal i produktionen. Man bedömde nämligen att motståndet från de starka italienska fackföreningarna skulle bli för stort.

Marchionne fortsatte städarbetet i FCA med att rensa i den rikliga modellfloran, och satsade istället hårt på bland annat Fiat-modellerna Grande Punto och 500.

Efter Lehman Brothers-kraschen i USA 2008, som drabbade även bilbranschen hårt, såg Sergio Marchionne chansen till en bra affär genom att rädda bankrutta Chrysler och så småningom få kontroll över företaget. När Chrysler 2014 fusionerades med Fiat till FCA hade nyförvärvet kommit på grön kvist igen medan Fiat gick sämre igen.

Gemensamt för de allra flesta dödsrunor som publicerats över Sergio Marchionne är att han beskrivs som samtidigt både vgodhjärtad och social men också prestationsinriktad, krävande och osentimental, där det sistnämnda ofta nämns i samband med snabba avskedanden av chefer han gjort som chef i sin yrkeskarriär.

Marchionne beskrivs också som levnadsglad, och här nämns i flera artiklar att han gärna hängav sig åt pokerspel och kedjedrack espresso och kedjerökte cigaretter under sina många affärsresor med flyg.

Sagt om Sergio Marchionne:

Han var väldigt hård och väldigt krävande. Men han ställde alltid högre krav på sig själv än på andra i hans omgivning.”
Luca de Meo, fd chef för Fiat och Alfa Romeo

Bilindusrtin har förlorat en verklig gigant. Och många av oss har förlorat en verkligt kär vän.”
Dieter Zetsche, styrelseordförande Daimler AG

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Nyhetsbrev

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

Arkiv

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

1

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Se alla Företagens egna nyheter

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Sänd till en kollega

0.116