23948sdkhjf

Marchionne började sin karriär i Kanada

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

FCA-koncernens chef Sergio Marchionne, som nyligen gick bort, började sin karriär i Kanada. En karriär som kröntes med räddningen av Fiat-koncernen och bankrutta Chrysler.

Familjen emigrerade till Kanada för att ge sonen Sergio bättre chanser till högre utbildning. En chans som han tog väl vara på.

Sergio Marchionne föddes den 17 juni 1952 i den lilla staden Chieti cirka 20 mil öster om Rom. Pappan Concezio jobbade som militärpolis (carabinieri) i regionen Istrien, där han träffade sin blivande fru Maria. När Istrien 1945 ockuperades av den jugoslaviska armén flyttade familjen till Chieti.

När Sergio Marchionne var 14 år emigrerade familjen till Toronto i Kanada, där släktingar redan hade bosatt sig. Föräldrarna såg bättre möjligheter till utbildning för Sergio i Kanada än i Chieti, som ligger i en region som då präglades av fattigdom och brist på jobb.

Läs även: Sergio Marchionne död

I sitt nya hemland Kanada skaffade sig Sergio både en juristexamen och utbildade sig till auktoriserad revisor på 80-talet. Efter revisorsauktorisationen gick han direkt till ett jobb som skattejurist på internationella företaget Deloitte & Touche hemma i Toronto. Innan 90-talet var slut hade Sergio hunnit bättra på sitt CV med flera nya uppdrag som toppchef på både ett kanadensiskt förpackningsföretag, en internationell koncern och som vd för den schweiziska aluminiumtillverkaren Alusuisse, hos sistnämnda var hans uttalade uppdrag att få företaget på rätt köl igen.

Det var som chef för test-avdelningen på schweiziska testnings- och ackrediteringsföretaget Societé Generale som ledningen för FCA (som då hette Fiat Group Automobile) fick upp ögonen för Marchionne. Den mäktiga italienska industrifamiljen Agnelli, FCA:s idag största ägare, imponerades av Marchionnes handlingskraft och goda meriter när det gäller att vända förluster till vinst och 2003 erbjöd en plats i Fiats styrelse. Året efter utsågs Marchionne till vd för märket Fiat och 2006 blev han vd för automotive i hela Fiat Group – en uppseendeväckade utnämning eftersom Marchionne saknade ingenjörsutbildning.

Sergio Marchionne gjorde snabbt succé på nya vd-jobbet då han vände Fiat-koncernens stora förluster till en liten vinst. Till priset av uppsägningen av omkring 2000 mellanchefer i den administrationstyngda koncernen, men utan att stänga en enda fabrik eller säga upp personal i produktionen. Man bedömde nämligen att motståndet från de starka italienska fackföreningarna skulle bli för stort.

Marchionne fortsatte städarbetet i FCA med att rensa i den rikliga modellfloran, och satsade istället hårt på bland annat Fiat-modellerna Grande Punto och 500.

Efter Lehman Brothers-kraschen i USA 2008, som drabbade även bilbranschen hårt, såg Sergio Marchionne chansen till en bra affär genom att rädda bankrutta Chrysler och så småningom få kontroll över företaget. När Chrysler 2014 fusionerades med Fiat till FCA hade nyförvärvet kommit på grön kvist igen medan Fiat gick sämre igen.

Gemensamt för de allra flesta dödsrunor som publicerats över Sergio Marchionne är att han beskrivs som samtidigt både vgodhjärtad och social men också prestationsinriktad, krävande och osentimental, där det sistnämnda ofta nämns i samband med snabba avskedanden av chefer han gjort som chef i sin yrkeskarriär.

Marchionne beskrivs också som levnadsglad, och här nämns i flera artiklar att han gärna hängav sig åt pokerspel och kedjedrack espresso och kedjerökte cigaretter under sina många affärsresor med flyg.

Sagt om Sergio Marchionne:

Han var väldigt hård och väldigt krävande. Men han ställde alltid högre krav på sig själv än på andra i hans omgivning.”
Luca de Meo, fd chef för Fiat och Alfa Romeo

Bilindusrtin har förlorat en verklig gigant. Och många av oss har förlorat en verkligt kär vän.”
Dieter Zetsche, styrelseordförande Daimler AG

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

90 år med fönsterhissen

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Blixtljus Ultra 10-30V

Automatiserat lager Postnord/ Apoteket Hjärtat i Norrköping.

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Sänd till en kollega

0.269