23948sdkhjf

Marchionne började sin karriär i Kanada

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

FCA-koncernens chef Sergio Marchionne, som nyligen gick bort, började sin karriär i Kanada. En karriär som kröntes med räddningen av Fiat-koncernen och bankrutta Chrysler.

Familjen emigrerade till Kanada för att ge sonen Sergio bättre chanser till högre utbildning. En chans som han tog väl vara på.

Sergio Marchionne föddes den 17 juni 1952 i den lilla staden Chieti cirka 20 mil öster om Rom. Pappan Concezio jobbade som militärpolis (carabinieri) i regionen Istrien, där han träffade sin blivande fru Maria. När Istrien 1945 ockuperades av den jugoslaviska armén flyttade familjen till Chieti.

När Sergio Marchionne var 14 år emigrerade familjen till Toronto i Kanada, där släktingar redan hade bosatt sig. Föräldrarna såg bättre möjligheter till utbildning för Sergio i Kanada än i Chieti, som ligger i en region som då präglades av fattigdom och brist på jobb.

Läs även: Sergio Marchionne död

I sitt nya hemland Kanada skaffade sig Sergio både en juristexamen och utbildade sig till auktoriserad revisor på 80-talet. Efter revisorsauktorisationen gick han direkt till ett jobb som skattejurist på internationella företaget Deloitte & Touche hemma i Toronto. Innan 90-talet var slut hade Sergio hunnit bättra på sitt CV med flera nya uppdrag som toppchef på både ett kanadensiskt förpackningsföretag, en internationell koncern och som vd för den schweiziska aluminiumtillverkaren Alusuisse, hos sistnämnda var hans uttalade uppdrag att få företaget på rätt köl igen.

Det var som chef för test-avdelningen på schweiziska testnings- och ackrediteringsföretaget Societé Generale som ledningen för FCA (som då hette Fiat Group Automobile) fick upp ögonen för Marchionne. Den mäktiga italienska industrifamiljen Agnelli, FCA:s idag största ägare, imponerades av Marchionnes handlingskraft och goda meriter när det gäller att vända förluster till vinst och 2003 erbjöd en plats i Fiats styrelse. Året efter utsågs Marchionne till vd för märket Fiat och 2006 blev han vd för automotive i hela Fiat Group – en uppseendeväckade utnämning eftersom Marchionne saknade ingenjörsutbildning.

Sergio Marchionne gjorde snabbt succé på nya vd-jobbet då han vände Fiat-koncernens stora förluster till en liten vinst. Till priset av uppsägningen av omkring 2000 mellanchefer i den administrationstyngda koncernen, men utan att stänga en enda fabrik eller säga upp personal i produktionen. Man bedömde nämligen att motståndet från de starka italienska fackföreningarna skulle bli för stort.

Marchionne fortsatte städarbetet i FCA med att rensa i den rikliga modellfloran, och satsade istället hårt på bland annat Fiat-modellerna Grande Punto och 500.

Efter Lehman Brothers-kraschen i USA 2008, som drabbade även bilbranschen hårt, såg Sergio Marchionne chansen till en bra affär genom att rädda bankrutta Chrysler och så småningom få kontroll över företaget. När Chrysler 2014 fusionerades med Fiat till FCA hade nyförvärvet kommit på grön kvist igen medan Fiat gick sämre igen.

Gemensamt för de allra flesta dödsrunor som publicerats över Sergio Marchionne är att han beskrivs som samtidigt både vgodhjärtad och social men också prestationsinriktad, krävande och osentimental, där det sistnämnda ofta nämns i samband med snabba avskedanden av chefer han gjort som chef i sin yrkeskarriär.

Marchionne beskrivs också som levnadsglad, och här nämns i flera artiklar att han gärna hängav sig åt pokerspel och kedjedrack espresso och kedjerökte cigaretter under sina många affärsresor med flyg.

Sagt om Sergio Marchionne:

Han var väldigt hård och väldigt krävande. Men han ställde alltid högre krav på sig själv än på andra i hans omgivning.”
Luca de Meo, fd chef för Fiat och Alfa Romeo

Bilindusrtin har förlorat en verklig gigant. Och många av oss har förlorat en verkligt kär vän.”
Dieter Zetsche, styrelseordförande Daimler AG

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Nyhetsbrev

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Arkiv

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Förlust för Audi ifjol

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Bildelsstölder - stigande trend

Stölderna av bildelar har stadigt ökat sedan 2012, men 2018 kanske bjuder på ett trendbrott.

Ny UV-grundfyller från Basf

Dieselskandalen långtifrån över

Därför lanserar Opel en ny dieselmotor

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Se alla Företagens egna nyheter

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Drivknut till Hyundai och Kia

Kurvad extraljusramp 90W

Sänd till en kollega

0.121