Marchionne började sin karriär i Kanada

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

FCA-koncernens chef Sergio Marchionne, som nyligen gick bort, började sin karriär i Kanada. En karriär som kröntes med räddningen av Fiat-koncernen och bankrutta Chrysler.

Familjen emigrerade till Kanada för att ge sonen Sergio bättre chanser till högre utbildning. En chans som han tog väl vara på.

Sergio Marchionne föddes den 17 juni 1952 i den lilla staden Chieti cirka 20 mil öster om Rom. Pappan Concezio jobbade som militärpolis (carabinieri) i regionen Istrien, där han träffade sin blivande fru Maria. När Istrien 1945 ockuperades av den jugoslaviska armén flyttade familjen till Chieti.

När Sergio Marchionne var 14 år emigrerade familjen till Toronto i Kanada, där släktingar redan hade bosatt sig. Föräldrarna såg bättre möjligheter till utbildning för Sergio i Kanada än i Chieti, som ligger i en region som då präglades av fattigdom och brist på jobb.

Läs även: Sergio Marchionne död

I sitt nya hemland Kanada skaffade sig Sergio både en juristexamen och utbildade sig till auktoriserad revisor på 80-talet. Efter revisorsauktorisationen gick han direkt till ett jobb som skattejurist på internationella företaget Deloitte & Touche hemma i Toronto. Innan 90-talet var slut hade Sergio hunnit bättra på sitt CV med flera nya uppdrag som toppchef på både ett kanadensiskt förpackningsföretag, en internationell koncern och som vd för den schweiziska aluminiumtillverkaren Alusuisse, hos sistnämnda var hans uttalade uppdrag att få företaget på rätt köl igen.

Det var som chef för test-avdelningen på schweiziska testnings- och ackrediteringsföretaget Societé Generale som ledningen för FCA (som då hette Fiat Group Automobile) fick upp ögonen för Marchionne. Den mäktiga italienska industrifamiljen Agnelli, FCA:s idag största ägare, imponerades av Marchionnes handlingskraft och goda meriter när det gäller att vända förluster till vinst och 2003 erbjöd en plats i Fiats styrelse. Året efter utsågs Marchionne till vd för märket Fiat och 2006 blev han vd för automotive i hela Fiat Group – en uppseendeväckade utnämning eftersom Marchionne saknade ingenjörsutbildning.

Sergio Marchionne gjorde snabbt succé på nya vd-jobbet då han vände Fiat-koncernens stora förluster till en liten vinst. Till priset av uppsägningen av omkring 2000 mellanchefer i den administrationstyngda koncernen, men utan att stänga en enda fabrik eller säga upp personal i produktionen. Man bedömde nämligen att motståndet från de starka italienska fackföreningarna skulle bli för stort.

Marchionne fortsatte städarbetet i FCA med att rensa i den rikliga modellfloran, och satsade istället hårt på bland annat Fiat-modellerna Grande Punto och 500.

Efter Lehman Brothers-kraschen i USA 2008, som drabbade även bilbranschen hårt, såg Sergio Marchionne chansen till en bra affär genom att rädda bankrutta Chrysler och så småningom få kontroll över företaget. När Chrysler 2014 fusionerades med Fiat till FCA hade nyförvärvet kommit på grön kvist igen medan Fiat gick sämre igen.

Gemensamt för de allra flesta dödsrunor som publicerats över Sergio Marchionne är att han beskrivs som samtidigt både vgodhjärtad och social men också prestationsinriktad, krävande och osentimental, där det sistnämnda ofta nämns i samband med snabba avskedanden av chefer han gjort som chef i sin yrkeskarriär.

Marchionne beskrivs också som levnadsglad, och här nämns i flera artiklar att han gärna hängav sig åt pokerspel och kedjedrack espresso och kedjerökte cigaretter under sina många affärsresor med flyg.

Sagt om Sergio Marchionne:

Han var väldigt hård och väldigt krävande. Men han ställde alltid högre krav på sig själv än på andra i hans omgivning.”
Luca de Meo, fd chef för Fiat och Alfa Romeo

Bilindusrtin har förlorat en verklig gigant. Och många av oss har förlorat en verkligt kär vän.”
Dieter Zetsche, styrelseordförande Daimler AG



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ICDP:Elbilar halverar omsättningen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Storsatsning i Nykvarn som får del av testbädd för elektromobilitet

Werksta-gruppen köper norsk bilskadekedja

Werksta Gruppen har förvärvat Bulk Bilskadeservice AS. Bulk är verksamma i Oslo och är en viktig, oberoende aktör på den norska verkstadsmarknaden som specialiserar sig på reparation av kollisionsskador. Efter förvärvet kommer Werksta utgöra ett nätverk av 60 verkstäder över hela Norden.

Veho Bil köper last- och transportbilsverksamhet i Västerås

Antalet omkomna i trafiken fortsätter öka

Nyhetsbrev

Dags för Vallåkraträffen

Arkiv

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

1

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge

Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

1

Därför friades bilrånare

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

Välfyllt program på Elmia Lastbil

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Se alla Företagens egna nyheter

Extra vattenpumpar - Ny produktportfölj i programmet av vattenpumpar

Ny kamremsats till Volvo

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

Sänd till en kollega

0.103