23948sdkhjf

Kan gymnasial lärlingsutbildning vara lösningen på verkstädernas personalbrist?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

-Verkstadsföretagarna och SFVFs svar är ja, men under vissa förutsättningar säger Benny Wallin från Verkstadsföretagarna som deltog i en runda bordskonferens arrangerad av Västsvenska Handelskammaren i Almedalen.

De 11 deltagarna representerade Skolverket, Svenskt Näringsliv och 8 företrädare från  fack och arbetsgivare inom olika organisationer. Samtalsledare var Åsa Vikner från Västsvenska Handelskammaren och Anna Bellini, projektledare.

Lotta Naglitsch chef för Skolverkets Lärlingscentrum berättade om Skolverkets förhoppningar med försöken. Under samtalen framkom som en nyhet att om en elev som gått den traditionella fordonsutbildningen under två år har möjligheten att växla över lärlingsutbildning sista året. Det innebär att eleven anställs med ett speciellt kollektivavtal sista året och är då på företaget minst tre dagar i veckan beroende på hur mycket eleven tidigare hunnit med av de skolbundna ämnena. Hur som helst blir det en lärlingsanpassad anställning. Skolan är dock huvudman men företaget kan ”prägla” eleven på sina produkter och yrkesinriktningar.

-Det är utomordentligt viktigt att lärlingens kunskaper kvalitetssäkras och att företagets handledare har pedagogiska kunskaper för den här typen av utbildning, säger en övertygad Benny Wallin. Det kanske är så här vi kan få fram viktiga experter till våra företag med särskilda kompetensbehov. För att kunna skifta från traditionell yrkesutbildning till en gymnasial lärlingsutbildning krävs att: skolan kan erbjuda lärlingsutbildning, att företaget vill och att ett kollektivavtal tecknas mellan eleven, skolan och företaget. En avgörande del i lärlingsutbildningen är att eleven har lön och företagen får en ersättning av 47 500 kr/ år och lärling.

Västsvenska Handelskammaren driver sedan ett år projektet Svensk Gymnasielärling tillsammans med Skolverket. Finns det ett stort intresse kommer försöket att ytterligare utökas till flera län. 

-Kan vi öka takten på att producera anställningsbara elever till våra medlemsföretag genom alternativet gymnasial lärlingsutbildning, under 3 år eller sista året, ska vi givetvis ge våra medlemsföretag stöd att komma igång, säger Bo Ericsson vd för SFVF och styrelseordförande i Verkstadsföretagarna. Vi tror att en mix av olika utbildningsformer ger stora fördelar till våra medlemsföretag som också representerar en stor mix av olika fordonstyper och specialkompetenser. Det är en överlevnadsfråga för hela vår bransch att tänka och prova på nytt.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Sven Lantz
Inbyggda lärlingsskolor var en självklarhet när jag växte upp på -50 o -60 talet. Har inte skadat någon av oss. Däremot fick vi prova på olika avdelningar inom företaget. Mycket givande. När du väl gått dina 3 år som lärling var du medveten om var du ville arbeta senare. Arbetsgivaren hade även bra uppfattning om dig som individ och kunde lätt avgöra om man skulle få fortsatt anställning eller sluta.
Varför är lärlingsutbildning så farligt i dag. Beror det på att politiker, utan egen erfarenhet, samt fack, lägger sig i debatten, skriver
Sven Lantz Umeå

Benny Wallin
Sven, tack för dina kloka funderingar och inlägg. Som du vet är vår bransch idag verkligt komplex, men utbildningsinnehållet har inte riktigt hängt med i skolan, vilket man heller inte kan begära. Däremot finns det många inflytelserika representanter på olika nivåer med skrämmande låga kunskaper om branschens utveckling, som tyvärr är med och tycker till. Några av dessa tycker också felaktigt att allt i fordonsutbildningen ska innehålla samma grundkunskaper som det alltid varit. Det handlar inte bara om politiker utan även näringslivsrepresentanter i maktpositioner. I massmedia har vi läst om våra "enkla" jobb, vilket är helt galet. Vi i Verkstadsföretagarna och Sveriges Fordonsverkstäder, med våra 2300 medlemsföretag, försöker med verkstadsnärhet bemöta både politiker och skolans olika organ för att få till en modern utbildning med framtidens yrkesutgångar. Vi med våra företag har skapat Branschambassadörer som ett kitt mot en moderniserad och attraktiv skola där anpassade lärlingssystem är ett alternativ. Ett friare yrkesval som passar framtiden försöker vi ge stöd för. Sven, visst är det skillnad på oms lag och dagens datateknologi i våra fordon, frågan är bara vem är bäst på att lära ut dessa kunskaper? Vi kämpar på för att utveckla framtidens tekniker!
Benny Wallin Verkstadsföretagarna och SFVF

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

På Stora Leverantörsdagen den 25 oktober, kommer BASF’s Josef R. Wuensch, Senior Vice President, Structural Materials & Systems, Automotive R&D. tala om nya innovativa material.

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Nyhetsbrev

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

Arkiv

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Sista chansen att anmäla sig till Motorgalan

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

-Lämna aldrig en krockskadad elbil utan uppsikt i verkstaden

Batteriet kan vara skadat och börja brinna ända upp till kanske 20 timmar eller flera dagar efter att skadan inträffat. Uppstår brand i li-jon batteriet bildas också snabbt mycket farliga gaser.

De är Sveriges första Godkänd Bilverkstad

Oberoende verkstaden Bröderna Karlsson Bilservice i Hässleholm är först i Sverige med att erhålla den nya certifieringen Godkänd Bilverkstad.

Allt fler bilister som kör ”dagen efter”

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.139