Kan gymnasial lärlingsutbildning vara lösningen på verkstädernas personalbrist?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

-Verkstadsföretagarna och SFVFs svar är ja, men under vissa förutsättningar säger Benny Wallin från Verkstadsföretagarna som deltog i en runda bordskonferens arrangerad av Västsvenska Handelskammaren i Almedalen.

De 11 deltagarna representerade Skolverket, Svenskt Näringsliv och 8 företrädare från  fack och arbetsgivare inom olika organisationer. Samtalsledare var Åsa Vikner från Västsvenska Handelskammaren och Anna Bellini, projektledare.

Lotta Naglitsch chef för Skolverkets Lärlingscentrum berättade om Skolverkets förhoppningar med försöken. Under samtalen framkom som en nyhet att om en elev som gått den traditionella fordonsutbildningen under två år har möjligheten att växla över lärlingsutbildning sista året. Det innebär att eleven anställs med ett speciellt kollektivavtal sista året och är då på företaget minst tre dagar i veckan beroende på hur mycket eleven tidigare hunnit med av de skolbundna ämnena. Hur som helst blir det en lärlingsanpassad anställning. Skolan är dock huvudman men företaget kan ”prägla” eleven på sina produkter och yrkesinriktningar.

-Det är utomordentligt viktigt att lärlingens kunskaper kvalitetssäkras och att företagets handledare har pedagogiska kunskaper för den här typen av utbildning, säger en övertygad Benny Wallin. Det kanske är så här vi kan få fram viktiga experter till våra företag med särskilda kompetensbehov. För att kunna skifta från traditionell yrkesutbildning till en gymnasial lärlingsutbildning krävs att: skolan kan erbjuda lärlingsutbildning, att företaget vill och att ett kollektivavtal tecknas mellan eleven, skolan och företaget. En avgörande del i lärlingsutbildningen är att eleven har lön och företagen får en ersättning av 47 500 kr/ år och lärling.

Västsvenska Handelskammaren driver sedan ett år projektet Svensk Gymnasielärling tillsammans med Skolverket. Finns det ett stort intresse kommer försöket att ytterligare utökas till flera län. 

-Kan vi öka takten på att producera anställningsbara elever till våra medlemsföretag genom alternativet gymnasial lärlingsutbildning, under 3 år eller sista året, ska vi givetvis ge våra medlemsföretag stöd att komma igång, säger Bo Ericsson vd för SFVF och styrelseordförande i Verkstadsföretagarna. Vi tror att en mix av olika utbildningsformer ger stora fördelar till våra medlemsföretag som också representerar en stor mix av olika fordonstyper och specialkompetenser. Det är en överlevnadsfråga för hela vår bransch att tänka och prova på nytt.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Sven Lantz
Inbyggda lärlingsskolor var en självklarhet när jag växte upp på -50 o -60 talet. Har inte skadat någon av oss. Däremot fick vi prova på olika avdelningar inom företaget. Mycket givande. När du väl gått dina 3 år som lärling var du medveten om var du ville arbeta senare. Arbetsgivaren hade även bra uppfattning om dig som individ och kunde lätt avgöra om man skulle få fortsatt anställning eller sluta.
Varför är lärlingsutbildning så farligt i dag. Beror det på att politiker, utan egen erfarenhet, samt fack, lägger sig i debatten, skriver
Sven Lantz Umeå

Benny Wallin
Sven, tack för dina kloka funderingar och inlägg. Som du vet är vår bransch idag verkligt komplex, men utbildningsinnehållet har inte riktigt hängt med i skolan, vilket man heller inte kan begära. Däremot finns det många inflytelserika representanter på olika nivåer med skrämmande låga kunskaper om branschens utveckling, som tyvärr är med och tycker till. Några av dessa tycker också felaktigt att allt i fordonsutbildningen ska innehålla samma grundkunskaper som det alltid varit. Det handlar inte bara om politiker utan även näringslivsrepresentanter i maktpositioner. I massmedia har vi läst om våra "enkla" jobb, vilket är helt galet. Vi i Verkstadsföretagarna och Sveriges Fordonsverkstäder, med våra 2300 medlemsföretag, försöker med verkstadsnärhet bemöta både politiker och skolans olika organ för att få till en modern utbildning med framtidens yrkesutgångar. Vi med våra företag har skapat Branschambassadörer som ett kitt mot en moderniserad och attraktiv skola där anpassade lärlingssystem är ett alternativ. Ett friare yrkesval som passar framtiden försöker vi ge stöd för. Sven, visst är det skillnad på oms lag och dagens datateknologi i våra fordon, frågan är bara vem är bäst på att lära ut dessa kunskaper? Vi kämpar på för att utveckla framtidens tekniker!
Benny Wallin Verkstadsföretagarna och SFVF

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ICDP:Elbilar halverar omsättningen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Storsatsning i Nykvarn som får del av testbädd för elektromobilitet

Werksta-gruppen köper norsk bilskadekedja

Werksta Gruppen har förvärvat Bulk Bilskadeservice AS. Bulk är verksamma i Oslo och är en viktig, oberoende aktör på den norska verkstadsmarknaden som specialiserar sig på reparation av kollisionsskador. Efter förvärvet kommer Werksta utgöra ett nätverk av 60 verkstäder över hela Norden.

Veho Bil köper last- och transportbilsverksamhet i Västerås

Antalet omkomna i trafiken fortsätter öka

Nyhetsbrev

Dags för Vallåkraträffen

Arkiv

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

1

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge

Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

1

Därför friades bilrånare

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

Välfyllt program på Elmia Lastbil

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Se alla Företagens egna nyheter

Extra vattenpumpar - Ny produktportfölj i programmet av vattenpumpar

Ny kamremsats till Volvo

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

Sänd till en kollega

0.112