Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

- När vi genomförde en enkät bland 250 bilverkstadskunder svarade 100% att de såg Midlands arbete med dem som huvudsaklig säljkanal som positivt eftersom oljemärket Midland inte säljs via konkurrerande säljkanaler som lågpriskedjor, mataffärer, bensinstationer och lågprisaktörerna på Internet, skriver Jonas Udd på Midland i ett blogginlägg.

- Vi blev inte förvånade men lite överraskade att svaret var så entydigt jämfört andra frågor som ställdes i enkäten, säger han.

Midland har tackat nej till nya förfrågningar från lågprisgrossister inom Internet- och butikshandelskedjor.

- Det finns två huvudorsaker. Den ena ligger i linje med vår affärsidé att påverka servicekundernas lojalitet till verkstaden och då vill vi att de bokar service hos sin ordinarie verkstad istället för att köpa olja eller service någon annanstans. Det handlar också om att försvara konsumentprisnivån för Midland och verkstädernas marginal eftersom servicekunderna får mer än bara olja i priset - förutom en högre servicegrad ingår fri vägassistans och/ eller motorgaranti som regel i servicen eller ett bra mervärde från bilmärket, exempelvis en lång nybilsgaranti, säger han.

Den andra orsaken är att Midland säljs via återförsäljare och verkstäder som har kunskap om oljor, reservdelar och fordon.

- Vi tror att konsumenter får en högre och bättre service hos verkstäder jämfört med kunskapsnivån och servicegraden hos exempelvis mataffärer som säkert är duktigare på frukt och grönt, säger Jonas.

- Med ökad prisjämförelse via Internet i marknaden känner vi att varumärket Midland och våra kunders marginaler kommer stå starkare eftersom de låga prisspann som finns för Midland är rimliga och motiverade. När vi jämförs så finns inte produkten till halva priset på nätet eller i butik, säger han.

Vissa återförsäljare och verkstäder tar prisdiskussionen med ro. De anser att ökade skillnader i pris för service och olja inte har någon större betydelse eftersom huvuddelen av servicekunderna inte bryr sig om det eller att det bara är gör-det-självare och butikskunder som tittar på olje- och reservdelspriser.

- Jag tror de underskattar konsumenternas möjligheter till prisjämförelser i takt med att detta blir enklare via Internet och sidor som Lasingoo.

- De har säkert rätt i att oljans varumärke minskat i betydelse och att många servicekunder fokuserar på det totala servicepriset, säger Jonas på Midland. 

- Servicemarknaden som i snitt levererar 50% av bilåterförsäljarnas totala vinst står inför ett enormt konkurrenstryck nu och framåt, särskilt då prognosen för nybilsförsäljning pekar nedåt den kommande femårsperioden i kombination med kortare servicetider och lägre totalintäkter med en ökande mängd el- och hybridbilar, säger han. 

- Då gäller det att leverera en högre servicegrad och ett högt förtroende rörande pris och leverans. Oljemarginalen är idag högre än snittet för reservdelar och utgör en väsentlig del av den totala servicemarginalen. Därför är den viktig att motivera och försvara, avslutar Jonas.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschkollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

Nyhetsbrev

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Arkiv

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

PWR frias från diskvalificeringen – Mikaela får tillbaka segern i STCC

”Teknikutvecklingen blir en utmaning för branschen”

CHEF-intervjun: Hans motorintresse började på två hjul. Idag rattar dock Niklas Carle Sveriges största konsumentbiltidning – Vi Bilägare, vars tester gör avtryck i branschen.

Superstarkt program på Inspirationsdagen

-Programmet på Inspirationsdagen 100% Verkstad på Solvalla den 12 oktober är det hittills starkaste. Ett program som kommer att ge besökarna information om dagsaktuella frågor.

Revolution i lackboxen med virtuell lackutbildning

En nyhet på året Automechanika var företaget Virtualpaint som visade upp en virtuell lackbox med AR-teknik.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

Se alla Företagens egna nyheter

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utseende

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Göran Lindö – ny CEO för EcoOnline AS

Sänd till en kollega

0.168