23948sdkhjf

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

- När vi genomförde en enkät bland 250 bilverkstadskunder svarade 100% att de såg Midlands arbete med dem som huvudsaklig säljkanal som positivt eftersom oljemärket Midland inte säljs via konkurrerande säljkanaler som lågpriskedjor, mataffärer, bensinstationer och lågprisaktörerna på Internet, skriver Jonas Udd på Midland i ett blogginlägg.

- Vi blev inte förvånade men lite överraskade att svaret var så entydigt jämfört andra frågor som ställdes i enkäten, säger han.

Midland har tackat nej till nya förfrågningar från lågprisgrossister inom Internet- och butikshandelskedjor.

- Det finns två huvudorsaker. Den ena ligger i linje med vår affärsidé att påverka servicekundernas lojalitet till verkstaden och då vill vi att de bokar service hos sin ordinarie verkstad istället för att köpa olja eller service någon annanstans. Det handlar också om att försvara konsumentprisnivån för Midland och verkstädernas marginal eftersom servicekunderna får mer än bara olja i priset - förutom en högre servicegrad ingår fri vägassistans och/ eller motorgaranti som regel i servicen eller ett bra mervärde från bilmärket, exempelvis en lång nybilsgaranti, säger han.

Den andra orsaken är att Midland säljs via återförsäljare och verkstäder som har kunskap om oljor, reservdelar och fordon.

- Vi tror att konsumenter får en högre och bättre service hos verkstäder jämfört med kunskapsnivån och servicegraden hos exempelvis mataffärer som säkert är duktigare på frukt och grönt, säger Jonas.

- Med ökad prisjämförelse via Internet i marknaden känner vi att varumärket Midland och våra kunders marginaler kommer stå starkare eftersom de låga prisspann som finns för Midland är rimliga och motiverade. När vi jämförs så finns inte produkten till halva priset på nätet eller i butik, säger han.

Vissa återförsäljare och verkstäder tar prisdiskussionen med ro. De anser att ökade skillnader i pris för service och olja inte har någon större betydelse eftersom huvuddelen av servicekunderna inte bryr sig om det eller att det bara är gör-det-självare och butikskunder som tittar på olje- och reservdelspriser.

- Jag tror de underskattar konsumenternas möjligheter till prisjämförelser i takt med att detta blir enklare via Internet och sidor som Lasingoo.

- De har säkert rätt i att oljans varumärke minskat i betydelse och att många servicekunder fokuserar på det totala servicepriset, säger Jonas på Midland. 

- Servicemarknaden som i snitt levererar 50% av bilåterförsäljarnas totala vinst står inför ett enormt konkurrenstryck nu och framåt, särskilt då prognosen för nybilsförsäljning pekar nedåt den kommande femårsperioden i kombination med kortare servicetider och lägre totalintäkter med en ökande mängd el- och hybridbilar, säger han. 

- Då gäller det att leverera en högre servicegrad och ett högt förtroende rörande pris och leverans. Oljemarginalen är idag högre än snittet för reservdelar och utgör en väsentlig del av den totala servicemarginalen. Därför är den viktig att motivera och försvara, avslutar Jonas.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Sänd till en kollega

0.15