23948sdkhjf

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

- När vi genomförde en enkät bland 250 bilverkstadskunder svarade 100% att de såg Midlands arbete med dem som huvudsaklig säljkanal som positivt eftersom oljemärket Midland inte säljs via konkurrerande säljkanaler som lågpriskedjor, mataffärer, bensinstationer och lågprisaktörerna på Internet, skriver Jonas Udd på Midland i ett blogginlägg.

- Vi blev inte förvånade men lite överraskade att svaret var så entydigt jämfört andra frågor som ställdes i enkäten, säger han.

Midland har tackat nej till nya förfrågningar från lågprisgrossister inom Internet- och butikshandelskedjor.

- Det finns två huvudorsaker. Den ena ligger i linje med vår affärsidé att påverka servicekundernas lojalitet till verkstaden och då vill vi att de bokar service hos sin ordinarie verkstad istället för att köpa olja eller service någon annanstans. Det handlar också om att försvara konsumentprisnivån för Midland och verkstädernas marginal eftersom servicekunderna får mer än bara olja i priset - förutom en högre servicegrad ingår fri vägassistans och/ eller motorgaranti som regel i servicen eller ett bra mervärde från bilmärket, exempelvis en lång nybilsgaranti, säger han.

Den andra orsaken är att Midland säljs via återförsäljare och verkstäder som har kunskap om oljor, reservdelar och fordon.

- Vi tror att konsumenter får en högre och bättre service hos verkstäder jämfört med kunskapsnivån och servicegraden hos exempelvis mataffärer som säkert är duktigare på frukt och grönt, säger Jonas.

- Med ökad prisjämförelse via Internet i marknaden känner vi att varumärket Midland och våra kunders marginaler kommer stå starkare eftersom de låga prisspann som finns för Midland är rimliga och motiverade. När vi jämförs så finns inte produkten till halva priset på nätet eller i butik, säger han.

Vissa återförsäljare och verkstäder tar prisdiskussionen med ro. De anser att ökade skillnader i pris för service och olja inte har någon större betydelse eftersom huvuddelen av servicekunderna inte bryr sig om det eller att det bara är gör-det-självare och butikskunder som tittar på olje- och reservdelspriser.

- Jag tror de underskattar konsumenternas möjligheter till prisjämförelser i takt med att detta blir enklare via Internet och sidor som Lasingoo.

- De har säkert rätt i att oljans varumärke minskat i betydelse och att många servicekunder fokuserar på det totala servicepriset, säger Jonas på Midland. 

- Servicemarknaden som i snitt levererar 50% av bilåterförsäljarnas totala vinst står inför ett enormt konkurrenstryck nu och framåt, särskilt då prognosen för nybilsförsäljning pekar nedåt den kommande femårsperioden i kombination med kortare servicetider och lägre totalintäkter med en ökande mängd el- och hybridbilar, säger han. 

- Då gäller det att leverera en högre servicegrad och ett högt förtroende rörande pris och leverans. Oljemarginalen är idag högre än snittet för reservdelar och utgör en väsentlig del av den totala servicemarginalen. Därför är den viktig att motivera och försvara, avslutar Jonas.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DTM kommer till Sverige

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Nyhetsbrev

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Arkiv

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Ford godkänner transportbilar för HVO

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Sänd till en kollega

0.12