23948sdkhjf

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

- När vi genomförde en enkät bland 250 bilverkstadskunder svarade 100% att de såg Midlands arbete med dem som huvudsaklig säljkanal som positivt eftersom oljemärket Midland inte säljs via konkurrerande säljkanaler som lågpriskedjor, mataffärer, bensinstationer och lågprisaktörerna på Internet, skriver Jonas Udd på Midland i ett blogginlägg.

- Vi blev inte förvånade men lite överraskade att svaret var så entydigt jämfört andra frågor som ställdes i enkäten, säger han.

Midland har tackat nej till nya förfrågningar från lågprisgrossister inom Internet- och butikshandelskedjor.

- Det finns två huvudorsaker. Den ena ligger i linje med vår affärsidé att påverka servicekundernas lojalitet till verkstaden och då vill vi att de bokar service hos sin ordinarie verkstad istället för att köpa olja eller service någon annanstans. Det handlar också om att försvara konsumentprisnivån för Midland och verkstädernas marginal eftersom servicekunderna får mer än bara olja i priset - förutom en högre servicegrad ingår fri vägassistans och/ eller motorgaranti som regel i servicen eller ett bra mervärde från bilmärket, exempelvis en lång nybilsgaranti, säger han.

Den andra orsaken är att Midland säljs via återförsäljare och verkstäder som har kunskap om oljor, reservdelar och fordon.

- Vi tror att konsumenter får en högre och bättre service hos verkstäder jämfört med kunskapsnivån och servicegraden hos exempelvis mataffärer som säkert är duktigare på frukt och grönt, säger Jonas.

- Med ökad prisjämförelse via Internet i marknaden känner vi att varumärket Midland och våra kunders marginaler kommer stå starkare eftersom de låga prisspann som finns för Midland är rimliga och motiverade. När vi jämförs så finns inte produkten till halva priset på nätet eller i butik, säger han.

Vissa återförsäljare och verkstäder tar prisdiskussionen med ro. De anser att ökade skillnader i pris för service och olja inte har någon större betydelse eftersom huvuddelen av servicekunderna inte bryr sig om det eller att det bara är gör-det-självare och butikskunder som tittar på olje- och reservdelspriser.

- Jag tror de underskattar konsumenternas möjligheter till prisjämförelser i takt med att detta blir enklare via Internet och sidor som Lasingoo.

- De har säkert rätt i att oljans varumärke minskat i betydelse och att många servicekunder fokuserar på det totala servicepriset, säger Jonas på Midland. 

- Servicemarknaden som i snitt levererar 50% av bilåterförsäljarnas totala vinst står inför ett enormt konkurrenstryck nu och framåt, särskilt då prognosen för nybilsförsäljning pekar nedåt den kommande femårsperioden i kombination med kortare servicetider och lägre totalintäkter med en ökande mängd el- och hybridbilar, säger han. 

- Då gäller det att leverera en högre servicegrad och ett högt förtroende rörande pris och leverans. Oljemarginalen är idag högre än snittet för reservdelar och utgör en väsentlig del av den totala servicemarginalen. Därför är den viktig att motivera och försvara, avslutar Jonas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063