23948sdkhjf

Snabbhärdande rutlim som håller vad det lovar

TEMA UTBYTES/RESERVDELAR: Efter endast 30 minuter visade nya rutlimmet från Teroson att det håller vad det lovar - framrutan satt kvar!

Med leverantörer och journalister på första parkett satsade Henkel allt på ett kort. Dagens Lanseringen av nya snabbhärdande rutlimmet från Tersoson skedde genom ett krockprov framför den samlade publiken.

Klicka på bilden för att se fler bilder från kraschtestet!

Läs även: Limskandal på bilverkstäder

Inom EU måste alla nya bilar överensstämma med tydligt definierade säkerhetsstandarder vid krockprov. Ett av de krockscenarier som simuleras i tester är den så kallade ”frontal offsetkraschen” som orsakar flest dödsfall och allvarliga skador.

NCAP (New Car Assessment Program) föreskriver att en bilkollision måste testas och analyseras med en hastighet av 64 km/tim där 40 procent av fordonet träffar betongbarriären.

– Framrutan är väldigt viktig vid frontkollisioner eftersom den bidrar till fordonets styvhet och stöttar passagerarkrockkudden vid en krasch, förklarade Kourosh Bahrami, vice vd för Henkel Adhesive Technologies.

För att intyga effektiviteten på Terosons produkter valde Henkel att genomföra ett kraschtest inför en hundratals åskådare i Tyska Münster. Testet skedde i enlighet med NCAPs krav med en begagnad Mercedes som testrigg.

Under evenemanget kunde besökarna först bevittna hur framrutan på bilen monterades dit enligt konstens alla regler med nya Teroson PU 8730 HMLC. Den snabbare härdningstiden har efterfrågas av bilglasmontörer och fordonsverkstäder. Installationen måste slutföras inom tio minuter och därefter kan kunden köra från platsen efter bara en halvtimme.

Efter genomfört krockprov var det tydligt att limmet håller vad det lovar. Framrutan klarar den extrema belastningen som ett kraschprov utsätter den för och efter endast 30 minuters härdning. Rutlimmet klarade även de uppmätta värdena som krävs för passagerarkrockkuddens funktion.

Med detta ovanliga krockprov vill vi skapa en wow-effekt för våra kunder och beslutsfattare som försäkringsbolag och andra viktiga organisationer. Vårt mål var att skapa en upplevelse där de kunde se våra produkters utlovade kvalité med egna ögon, förklarar Bahrami och fortsätter;

Säkerhet är högsta prioritet när det gäller bilreparationer och därför är det viktigt för användarna att kunna lita på produkterna till hundra procent.

Förutom produktsortimentet med rutlim från Teroson visade Henkel även upp sitt övriga utbud av Teroson- och Loctitelösningar för bilreparationer och underhåll. Den växande portföljen omfattar det mesta för reparationslösningar för chassireparationer, montering av fordonskomponenter samt ytbehandlingar, rengöringsmedel och skyddslösningar mot korrosion och slitage.

Läs även: Limskandal på bilverkstäder

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079