23948sdkhjf

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

Ökat vridmoment till bakhjulen på fyrhjulsdrivna Volvo är nya given från Volvos egen trimningsfirma Polestar för att åstadkomma mera dynamisk körning.

Volvo Cars introducerar en ny Polestarutvecklad mjukvaru-uppdatering som ökar fördelningen av vridmomentet till de bakre hjulen för de Volvobilar som är utrustade med fyrhjulsdrift, AWD, och ger en mer dynamisk körning.

Denna mjukvaruoptimering, utvecklad av Volvo Car Groups nya varumärke för elektrisk prestanda Polestar, ökar mängden och frekvensen av det vridmoment som går till bakhjulen, förbättrar styrningen med förstärkt leverans, ger bättre kontroll och precision vid kurvtagning och förbättrad dragkraft när man kör iväg och levererar en mer aktiv körning.

Läs mer om Polestar:
Verkstäder glömmer berätta att Polestar-trimning kräver reg-besiktning
Tusentals Volvo kan vara olagliga att köra

- Vi finjusterar alltid körupplevelsen på våra bilar och denna uppgradering gör fyrhjulsdriften både mjukare och mer dynamisk, säger Henrik Green, senior vice president för forskning och utveckling på Volvo Cars i ett pressmeddelande.

AWD-optimeringen aktiveras enkelt genom att välja bilens ”Dynamic drive mode”, eller när ”Electronic Stability Control” är urkopplat.

Den nya bakhjulsmomentfördelningen adderar ytterligare ett optimeringsområde till den senaste Polestar mjukvaru-uppdateringen. De fem existerande områdena inkluderar en skarpare respons för gasreglage, snabbare släpp av gaspådrag, snabbare växlingar, optimerade växellägen och att växelläget vid kurvtagning hålls kvar, såväl som ökad motorutväxling.

Polestars ADW-optimering kommer att vara tillgängligt för bensin- och dieselmodeller i Volvo V90-serien, 60-serien och XC40. Detta från augusti 2018 och framåt.

Tillgängligt för alla nya Volvobilar byggda på SPA- och CMA-arkitekturen från modellår 2019 och framåt och då bilar som har fyrhjulsdrift. (plug-in hybrider ingår inte)

Plug-in-hybrider, T8 och T6 Twin Engine varianterna, som har ett elektriskt bakaxelsystem (ERAD) och använder elkraft bara på de bakre hjulen, erbjuder redan en bakhjulsdrift och behöver inte utökad AWD-optimering.

I Europa är Polestars mjukvaruoptimeringar WLTP-kompatibla och en del av certifieringsprocessen.

Polestaroptimeringar omfattas av alla Volvos fabriksgarantier och är godkända av tillverkaren.

 Läs mer om Polestar:
Verkstäder glömmer berätta att Polestar-trimning kräver reg-besiktning
Tusentals Volvo kan vara olagliga att köra

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063