23948sdkhjf

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Vi vill kunna hjälpa våra kunder med allt och då är det endast brittiska sportbilar som gäller, säger Aston Hills chefsmekaniker Olaf Jochems.

Sommaren 2015 fick huvudägaren Thomas Hedberg en idé. Med ett stort antal Aston Martins i sin ägo träffade han ofta Olaf Jochems som då arbetade som mekaniker hos Callisma i Danderyd, norr om Stockholm. Olaf hade varit med och startat upp Callismas verkstad som blev auktoriserade för Aston Martin 2010.

Tanken med Aston Hill var att erbjuda en verkstad som enbart fokuserade på nya och klassiska Aston Martin och med Thomas Hedbergs nätverk, efter 14 år som ordförande för Svenska Aston Martin-klubben, var en stor del av kundstocken redan inbokad.

Läs fler reportage: Handbyggda sportbilar - deras passion

– Förutom Callisma, som redan då började växa ur sina lokaler och alltmer fokuserade på försäljning snarare än service, fanns det inget ställe dit du kunde åka med din klassiska Aston Martin i Stockholm, konstaterar Olaf Jochems.

Portarna till Aston Hill på Lidingö slogs upp i januari 2016 och Olaf Jochems kände direkt att satsningen låg rätt i tiden. Som holländare arbetade han tidigt med märket och förberedde klassiska sportvagnar för lopp som Mille Miglia, Tulpen Rallye och Carrera Panamericana.

Satsningen på Lidingö fick en lyckad start och det goda ryktet bland landets Aston Martin-ägare spred sig fort.

– Det finns en del duktiga renoveringsverkstäder i landet men det fanns ingenting i Stockholm framförallt ingen verkstad för äldre Aston Martins. Dagens affärsmodell inkluderar även service av nya bilar samt renoveringar av en eller max två bilar per år, det blir inte mer med så stora pengar inblandade – uppåt två miljoner per bil.

I takt med att Aston Hill har etablerat sig har även försäkringsbolagen börjat uppvakta verkstaden gällande försäkringsarbeten.

– Det finns inte många som gör dessa arbeten så nu har vi fått in ett antal försäkringsuppdrag. Lackering gör vi i samarbete med Frittes Billackering på andra sidan gatan, förklarar Jochems.

Växer svenska marknaden för Aston Martin?
– Ja, 2010 fanns det strax under 300 bilar och i dag fler än 500 bilar totalt. Callismas auktorisation för märket satte fart på nybilsförsäljningen men även importen av äldre bilar. I dag är vi ett intressant alternativ med en verkstad som är tre gånger större än den Callisma erbjuder i Danderyd – det har gjort oss populära även som fristående märkesverkstad.

Vad kännetecknar en Aston Martin-ägare?
– En typisk kund är mellan 30 och 40 år, affärsman och bilentusiast. Jag brukar säga; man köper inte en Aston Martin utan man förtjänar en. Ägare till klassiska Astons är en helt annan målgrupp jämfört med de yngre, ofta äldre och har mycket mer tid och passion för märket. De kör en Aston Martin för att de vill köra en Aston Martin – inte för att de vill äga en sportbil.

För dagen är en riktigt gammal sportvagn på besök i verkstaden, från förkrigstiden då mekanikern satt intill och assisterade racingföraren så gott det gick. Denna Lagonda från 1935 ägs av båtdesignern Ocke Mannerfelt och har en nytrimmad järnspis på 1 100 kubik. Efter inkörning är det nu dags att mäta upp ventilspel och ställa in vevhusventilationen.

Efter att ha skruvat Mercedes i 18 år i Holland, Tyskland och England intygar Olaf att svenska Aston Martin-ägare är en väldigt förstående målgrupp. Men hur är det med kvalitén på denna brittiska sportvagn?

– Alla bilar som går fortare än 300 km/tim kräver extra uppmärksamhet. Det mesta dras med vridmoment och du måste vara noggrann med vad du gör.

Även på Aston Hill består en arbetsdag till sjuttio procent av servicejobb, men det gäller att tänka sig in i vad bilen används till och gå igenom allting med extra omsorg. Något som även Aston Martin har förstått och räknar med 3,5 timmar för en normal oljeservice.

– De vill att man verkligen lägger ner tid på att gå igenom bilen och samtidigt kontrollerar hjul, bromsar och underrede, även gör en grundlig testkörning efter oljebytet.

Sedan starten har Aston Hill fått in fler Aston Martins än väntat. Att ta hand om de kunder man har är extra viktigt och verksamhetens främsta prioritet.

– Vi försöker att hela tiden vara ett steg före våra kunder, står de på parkeringsplatsen med mobilen i näven och undrar var de ska ta vägen har vi misslyckats. Här får kunden hela paketet, vi hämtar dem på flygplatsen eller parkerar bilen på flygplatsen om så önskas. I dag har vi verkstadskunder från hela landet plus Norge och Finland.

Hur ser framtiden ut för Aston Hill?
– En överraskning var den stora mängd Austin Healeys som vi har börjat serva, vi gjorde två stycken eftersom jag kan bilarna och kunderna blev jättenöjda. Nu har ryktet spridit sig på Facebook, att det finns en servicepunkt för bilmärket i Stockholm, och vi passerade nyss tio verkstadskunder, konstaterar Olaf något överraskad över att ha varit med och skapat ett nytt kluster för klassiska bilar som långsamt växer fram på Lidingö.

I närheten finns utöver nämnda kaross- och lackverkstad även bilrekond, däckverkstad och bilprovning, snart förhoppningsvis även en sadelmakare. Klart är att 600 kvadratmeter förvaringsyta kommer stå färdigt till hösten för vinterförvaring av verkstadens kunder.

Arbetskollegan Tom Hariss är förutom tekniskt kunnig även duktig på att forma plåt. Efter genomförd kurs på engelska hjulet, självklart utförd i England, så kan Aston Hill tillverka många av de plåtdetaljer som behöver bytas ut. Att få tag i ekonomiplåt är inte problemet utan att få karossdelarna att passa.

– Fram till slutet av 90-talet byggdes alla bilar för hand av fyra bilplåtslagare i fabriken. Vilket innebär att, även om bilarna ser likadana ut, så är det ingen av bilarna som är exakt identisk under skalet, förklarar Tom Harriss som håller på och avslutar en totalrenovering av Thomas Hedbergs egen DB4.

Tröttnar ni aldrig på Aston Martin?
– Nej, jag gillar verkligen bilarna och varumärkets historia. Jag brukar säga att vi servar inte våra kunders bilar, vi förverkligar deras dröm, intygar Tom Hariss och Olaf Jochems nickar instämmande.

– Vissa kunder nöjer sig med att köpa en Mercedes för att köra ett visst antal mil per år och klara av transportbehoven. Här arbetar vi åt personer som har köpt en bil för att belöna sig själva - en Aston Martin.

Reportaget har tidigare varit publicerat i Motormagasinets sommartidning, De Luxe.

Läs fler reportage: Handbyggda sportbilar - deras passion

Text: Klas Skarin
Foto: Johan Gustafsson

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ekot avslöjar fusk med bilars återvinning

Sveriges Radios Ekot har rapporterat att tusentals ton bildelar malts ner och lagts på stängda soptippar och sedan redovisats som materialåtervinning. Enligt Naturvårdsverket strider det mot regelverket, men Bil Sweden anser att branschen klarar återvinningskraven.

Vätgasbilen Toyota Mirai blir snygg och bakhjulsdriven

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Holmström Bil först att certifiera sin arbetsmiljö

När Holmström Bil hade certifierat sitt arbetsmiljöarbete enligt den nya ISO-standarden, förstod man att man var först i branschen att göra så.

Nyhetsbrev

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Arkiv

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Stulna bilar försvinner allt oftare

Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Shipman tror på luftfjädring

Det började med renovering av franska bakaxlar och nu handlar det lika mycket om luftfjädring. Shipman Bildelar levererar det ingen annan vågar.

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Fusk på bilverkstad avslöjat

Flera aktörer har kontrollerat ett antal bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka i början av oktober, det rapporterar tidningen Mitt i. På en bilverkstad hittade polisen flera personer som saknade arbetstillstånd.

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Volvo och Geely slår samman motorutveckling

Volvo Cars utveckling och tillverkning av förbränningsmotorer kommer att slås samman med motsvarande verksamhet hos det kinesiska systerföretaget Geely, enligt planer som nu presenterats.

Felaktiga reservationer vanligt i bilannonser

Reservationer mot felskrivningar bryter mot marknadsplatsernas regler. Ändå förekommer de i nästan var fjärde handlarannons. Nu lovar handelsplatserna bättring.

Plus

Tuffare krav på moderna bilinredningar

I takt med att bilarna blir mer tillförlitliga mekaniskt ställs tuffare krav på inredningarna. När bilarna håller längre ska interiörmaterialen också göra det.

Solenergi blir effektivt biobränsle

Henkel och Carbon Revolution ingår samarbete

Transporter av litiumjonbatterier klarar inte reglerna

Många litiumjonbatterier transporteras utan att regelverken för det följs. Trots incidenter som skett med dessa typer av batterier tror vissa fortfarande att de inte är farliga anser Patrick Björkman, säkerhetsrådgivare och farligt gods-specialist på DGM Sverige.

Han är mästare av TCR Scandinavia 2019

Robert Dahlgren blev mästare av TCR Scandinavia 2019 i helgen när finalen ägde rum. Det är Dahlgrens andra titel i sammanhanget.

Koenigsegg öppnar återförsäljare i Sverige

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Grönbil.se vill locka miljöbilsannonser

Peter Törnqvist såg att det fanns ett behov för en marknadsplats inriktad på miljöbilar. Nu har han dragit igång Grönbil.se, ett slags Blocket enbart för miljöbilar.

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

M Sverige välkomnar Konsumentverkets varning

Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

Utbildningspris går till transportskola i Skåne

Polestar 2 går nu att beställa

Regeländringar bakom stark uppgång i september

Massiv insats mot kemiska risker

Debatt: Swedac missbrukar sin ställning

Tesla öppnar för privatleasing av Model 3

Continental lanserar framtidens smarta däck

Myndigheter samarbetar mot verkstadsfusk

Utbildningskrav för däckmontörer – lockar eller skrämmer?

Se alla Företagens egna nyheter

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 september

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

Slipp tunga lyft med en ny hjullyft

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

LUKOIL expanderar i Norden

Sänd till en kollega

0.187