23948sdkhjf

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Vi vill kunna hjälpa våra kunder med allt och då är det endast brittiska sportbilar som gäller, säger Aston Hills chefsmekaniker Olaf Jochems.

Sommaren 2015 fick huvudägaren Thomas Hedberg en idé. Med ett stort antal Aston Martins i sin ägo träffade han ofta Olaf Jochems som då arbetade som mekaniker hos Callisma i Danderyd, norr om Stockholm. Olaf hade varit med och startat upp Callismas verkstad som blev auktoriserade för Aston Martin 2010.

Tanken med Aston Hill var att erbjuda en verkstad som enbart fokuserade på nya och klassiska Aston Martin och med Thomas Hedbergs nätverk, efter 14 år som ordförande för Svenska Aston Martin-klubben, var en stor del av kundstocken redan inbokad.

Läs fler reportage: Handbyggda sportbilar - deras passion

– Förutom Callisma, som redan då började växa ur sina lokaler och alltmer fokuserade på försäljning snarare än service, fanns det inget ställe dit du kunde åka med din klassiska Aston Martin i Stockholm, konstaterar Olaf Jochems.

Portarna till Aston Hill på Lidingö slogs upp i januari 2016 och Olaf Jochems kände direkt att satsningen låg rätt i tiden. Som holländare arbetade han tidigt med märket och förberedde klassiska sportvagnar för lopp som Mille Miglia, Tulpen Rallye och Carrera Panamericana.

Satsningen på Lidingö fick en lyckad start och det goda ryktet bland landets Aston Martin-ägare spred sig fort.

– Det finns en del duktiga renoveringsverkstäder i landet men det fanns ingenting i Stockholm framförallt ingen verkstad för äldre Aston Martins. Dagens affärsmodell inkluderar även service av nya bilar samt renoveringar av en eller max två bilar per år, det blir inte mer med så stora pengar inblandade – uppåt två miljoner per bil.

I takt med att Aston Hill har etablerat sig har även försäkringsbolagen börjat uppvakta verkstaden gällande försäkringsarbeten.

– Det finns inte många som gör dessa arbeten så nu har vi fått in ett antal försäkringsuppdrag. Lackering gör vi i samarbete med Frittes Billackering på andra sidan gatan, förklarar Jochems.

Växer svenska marknaden för Aston Martin?
– Ja, 2010 fanns det strax under 300 bilar och i dag fler än 500 bilar totalt. Callismas auktorisation för märket satte fart på nybilsförsäljningen men även importen av äldre bilar. I dag är vi ett intressant alternativ med en verkstad som är tre gånger större än den Callisma erbjuder i Danderyd – det har gjort oss populära även som fristående märkesverkstad.

Vad kännetecknar en Aston Martin-ägare?
– En typisk kund är mellan 30 och 40 år, affärsman och bilentusiast. Jag brukar säga; man köper inte en Aston Martin utan man förtjänar en. Ägare till klassiska Astons är en helt annan målgrupp jämfört med de yngre, ofta äldre och har mycket mer tid och passion för märket. De kör en Aston Martin för att de vill köra en Aston Martin – inte för att de vill äga en sportbil.

För dagen är en riktigt gammal sportvagn på besök i verkstaden, från förkrigstiden då mekanikern satt intill och assisterade racingföraren så gott det gick. Denna Lagonda från 1935 ägs av båtdesignern Ocke Mannerfelt och har en nytrimmad järnspis på 1 100 kubik. Efter inkörning är det nu dags att mäta upp ventilspel och ställa in vevhusventilationen.

Efter att ha skruvat Mercedes i 18 år i Holland, Tyskland och England intygar Olaf att svenska Aston Martin-ägare är en väldigt förstående målgrupp. Men hur är det med kvalitén på denna brittiska sportvagn?

– Alla bilar som går fortare än 300 km/tim kräver extra uppmärksamhet. Det mesta dras med vridmoment och du måste vara noggrann med vad du gör.

Även på Aston Hill består en arbetsdag till sjuttio procent av servicejobb, men det gäller att tänka sig in i vad bilen används till och gå igenom allting med extra omsorg. Något som även Aston Martin har förstått och räknar med 3,5 timmar för en normal oljeservice.

– De vill att man verkligen lägger ner tid på att gå igenom bilen och samtidigt kontrollerar hjul, bromsar och underrede, även gör en grundlig testkörning efter oljebytet.

Sedan starten har Aston Hill fått in fler Aston Martins än väntat. Att ta hand om de kunder man har är extra viktigt och verksamhetens främsta prioritet.

– Vi försöker att hela tiden vara ett steg före våra kunder, står de på parkeringsplatsen med mobilen i näven och undrar var de ska ta vägen har vi misslyckats. Här får kunden hela paketet, vi hämtar dem på flygplatsen eller parkerar bilen på flygplatsen om så önskas. I dag har vi verkstadskunder från hela landet plus Norge och Finland.

Hur ser framtiden ut för Aston Hill?
– En överraskning var den stora mängd Austin Healeys som vi har börjat serva, vi gjorde två stycken eftersom jag kan bilarna och kunderna blev jättenöjda. Nu har ryktet spridit sig på Facebook, att det finns en servicepunkt för bilmärket i Stockholm, och vi passerade nyss tio verkstadskunder, konstaterar Olaf något överraskad över att ha varit med och skapat ett nytt kluster för klassiska bilar som långsamt växer fram på Lidingö.

I närheten finns utöver nämnda kaross- och lackverkstad även bilrekond, däckverkstad och bilprovning, snart förhoppningsvis även en sadelmakare. Klart är att 600 kvadratmeter förvaringsyta kommer stå färdigt till hösten för vinterförvaring av verkstadens kunder.

Arbetskollegan Tom Hariss är förutom tekniskt kunnig även duktig på att forma plåt. Efter genomförd kurs på engelska hjulet, självklart utförd i England, så kan Aston Hill tillverka många av de plåtdetaljer som behöver bytas ut. Att få tag i ekonomiplåt är inte problemet utan att få karossdelarna att passa.

– Fram till slutet av 90-talet byggdes alla bilar för hand av fyra bilplåtslagare i fabriken. Vilket innebär att, även om bilarna ser likadana ut, så är det ingen av bilarna som är exakt identisk under skalet, förklarar Tom Harriss som håller på och avslutar en totalrenovering av Thomas Hedbergs egen DB4.

Tröttnar ni aldrig på Aston Martin?
– Nej, jag gillar verkligen bilarna och varumärkets historia. Jag brukar säga att vi servar inte våra kunders bilar, vi förverkligar deras dröm, intygar Tom Hariss och Olaf Jochems nickar instämmande.

– Vissa kunder nöjer sig med att köpa en Mercedes för att köra ett visst antal mil per år och klara av transportbehoven. Här arbetar vi åt personer som har köpt en bil för att belöna sig själva - en Aston Martin.

Reportaget har tidigare varit publicerat i Motormagasinets sommartidning, De Luxe.

Läs fler reportage: Handbyggda sportbilar - deras passion

Text: Klas Skarin
Foto: Johan Gustafsson

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Hämta- och lämnaservice hos Mekonomen

Även Mekonomen har märkt av en ökad oro hos sina kunder sedan coronaviruset började sprida sig. Nu utökar de sin hämta- och lämnaservice till ytterligare 200 verkstäder.

NTF vill riskutbilda tunga förare

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Det framgår av en rapport från Trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Nyhetsbrev

Högst antal Godkänd bilverkstad från Mekonomen

Arkiv

Teknikföretagen vill se handlingsplan för ekonomin

Svensk industri och ekonomi behöver omgående en handlingsplan för återgång till det normala. Det uppger Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg.

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

FKG: Mer än 100 underleverantörer planerar permittera

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Inte fler klimatbonusbilar som exporteras

Klimatbonusbilar exporteras inte oftare än andra bilar. Det menar M Sverige som sammanställt en rapport baserat på en ny granskning av fordonsexporten de senaste åren. Ett helt motsatt resultat än från tidigare granskningar på samma område.

Meca börjar med hämta-lämna-service

Regeringen presenterar krispaket för småföretag

Nu presenterar regeringen ytterligare åtgärder för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av virusutbrottet.

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Dubbdäcken får sitta på längre

Precis som branschorganisationerna MRF, SFVF och DRF begärt förlängs nu perioden för dubbdäcken. Det generella undantaget från reglerna gäller från 15 april till den 30 april.

Hjälp till verkstäder som kämpar mot konkurs

Försök att sänka de fasta kostnaderna, hitta nya försäljningsvägar och kanske rent av ta ut semester. Motorbranschens riksförbund (MRF) ger de små verkstäderna tips hur de kan göra för att försöka undvika konkurs.

Fortfarande gott om reservdelar för verkstäderna

Fordonsbranschen påverkas kraftigt av coronapandemin. Trots nedstängda fabriker hos underleverantörer finns ännu ingen större oro över reservdelsbrist bland verkstäder.

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Mopedbilar servas som andra bilar

Mopedbilar syns alltmer i trafiken. Precis som vanliga bilar behöver de regelbunden service och reparationer. Bergby Motorcenter både säljer och servar de små bilarna.

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Utan verkstad stannar landet

Biltema lanserar drive- in

Hundra Godkända bilverkstäder hos Autoexperten

Begär att förlänga dubbdäcksperioden

Virusisolerade räddas av bildelningsapp

Ny hållbarhetsmärkning för däckmaterial

Ledare #11: Storbråk i sandlådan

Se alla Företagens egna nyheter

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Lazer’s banbrytande adaptiva extraljusramp

Pollentider!

Motordag för verkstadskunder...

Däckhantering med Formac

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | BMW F11 F07

Så jobbar du godkänt med AC-service

Kan extraljus användas som backljus?

100% Ekologisk Absorbent - ADSORBIUM95 - Nytt hos oss!

Starkt rustade för framtiden!

Angående rådande förhållanden pga. Covid-19

Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor i Kista

Audi E-Tron avtagbar dragkrok från GDW T60

G A Lindberg informarerar med anledning av COVID-19

Kvalitets luftbälgar till BMW X5 & X6

PPG-maskin revolutionerar färgblandningen hos Upplands Motor

Nyframtagna specialaxlar till sänkta Volvobilar!

Sänd till en kollega

0.126