23948sdkhjf

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Vi vill kunna hjälpa våra kunder med allt och då är det endast brittiska sportbilar som gäller, säger Aston Hills chefsmekaniker Olaf Jochems.

Sommaren 2015 fick huvudägaren Thomas Hedberg en idé. Med ett stort antal Aston Martins i sin ägo träffade han ofta Olaf Jochems som då arbetade som mekaniker hos Callisma i Danderyd, norr om Stockholm. Olaf hade varit med och startat upp Callismas verkstad som blev auktoriserade för Aston Martin 2010.

Tanken med Aston Hill var att erbjuda en verkstad som enbart fokuserade på nya och klassiska Aston Martin och med Thomas Hedbergs nätverk, efter 14 år som ordförande för Svenska Aston Martin-klubben, var en stor del av kundstocken redan inbokad.

Läs fler reportage: Handbyggda sportbilar - deras passion

– Förutom Callisma, som redan då började växa ur sina lokaler och alltmer fokuserade på försäljning snarare än service, fanns det inget ställe dit du kunde åka med din klassiska Aston Martin i Stockholm, konstaterar Olaf Jochems.

Portarna till Aston Hill på Lidingö slogs upp i januari 2016 och Olaf Jochems kände direkt att satsningen låg rätt i tiden. Som holländare arbetade han tidigt med märket och förberedde klassiska sportvagnar för lopp som Mille Miglia, Tulpen Rallye och Carrera Panamericana.

Satsningen på Lidingö fick en lyckad start och det goda ryktet bland landets Aston Martin-ägare spred sig fort.

– Det finns en del duktiga renoveringsverkstäder i landet men det fanns ingenting i Stockholm framförallt ingen verkstad för äldre Aston Martins. Dagens affärsmodell inkluderar även service av nya bilar samt renoveringar av en eller max två bilar per år, det blir inte mer med så stora pengar inblandade – uppåt två miljoner per bil.

I takt med att Aston Hill har etablerat sig har även försäkringsbolagen börjat uppvakta verkstaden gällande försäkringsarbeten.

– Det finns inte många som gör dessa arbeten så nu har vi fått in ett antal försäkringsuppdrag. Lackering gör vi i samarbete med Frittes Billackering på andra sidan gatan, förklarar Jochems.

Växer svenska marknaden för Aston Martin?
– Ja, 2010 fanns det strax under 300 bilar och i dag fler än 500 bilar totalt. Callismas auktorisation för märket satte fart på nybilsförsäljningen men även importen av äldre bilar. I dag är vi ett intressant alternativ med en verkstad som är tre gånger större än den Callisma erbjuder i Danderyd – det har gjort oss populära även som fristående märkesverkstad.

Vad kännetecknar en Aston Martin-ägare?
– En typisk kund är mellan 30 och 40 år, affärsman och bilentusiast. Jag brukar säga; man köper inte en Aston Martin utan man förtjänar en. Ägare till klassiska Astons är en helt annan målgrupp jämfört med de yngre, ofta äldre och har mycket mer tid och passion för märket. De kör en Aston Martin för att de vill köra en Aston Martin – inte för att de vill äga en sportbil.

För dagen är en riktigt gammal sportvagn på besök i verkstaden, från förkrigstiden då mekanikern satt intill och assisterade racingföraren så gott det gick. Denna Lagonda från 1935 ägs av båtdesignern Ocke Mannerfelt och har en nytrimmad järnspis på 1 100 kubik. Efter inkörning är det nu dags att mäta upp ventilspel och ställa in vevhusventilationen.

Efter att ha skruvat Mercedes i 18 år i Holland, Tyskland och England intygar Olaf att svenska Aston Martin-ägare är en väldigt förstående målgrupp. Men hur är det med kvalitén på denna brittiska sportvagn?

– Alla bilar som går fortare än 300 km/tim kräver extra uppmärksamhet. Det mesta dras med vridmoment och du måste vara noggrann med vad du gör.

Även på Aston Hill består en arbetsdag till sjuttio procent av servicejobb, men det gäller att tänka sig in i vad bilen används till och gå igenom allting med extra omsorg. Något som även Aston Martin har förstått och räknar med 3,5 timmar för en normal oljeservice.

– De vill att man verkligen lägger ner tid på att gå igenom bilen och samtidigt kontrollerar hjul, bromsar och underrede, även gör en grundlig testkörning efter oljebytet.

Sedan starten har Aston Hill fått in fler Aston Martins än väntat. Att ta hand om de kunder man har är extra viktigt och verksamhetens främsta prioritet.

– Vi försöker att hela tiden vara ett steg före våra kunder, står de på parkeringsplatsen med mobilen i näven och undrar var de ska ta vägen har vi misslyckats. Här får kunden hela paketet, vi hämtar dem på flygplatsen eller parkerar bilen på flygplatsen om så önskas. I dag har vi verkstadskunder från hela landet plus Norge och Finland.

Hur ser framtiden ut för Aston Hill?
– En överraskning var den stora mängd Austin Healeys som vi har börjat serva, vi gjorde två stycken eftersom jag kan bilarna och kunderna blev jättenöjda. Nu har ryktet spridit sig på Facebook, att det finns en servicepunkt för bilmärket i Stockholm, och vi passerade nyss tio verkstadskunder, konstaterar Olaf något överraskad över att ha varit med och skapat ett nytt kluster för klassiska bilar som långsamt växer fram på Lidingö.

I närheten finns utöver nämnda kaross- och lackverkstad även bilrekond, däckverkstad och bilprovning, snart förhoppningsvis även en sadelmakare. Klart är att 600 kvadratmeter förvaringsyta kommer stå färdigt till hösten för vinterförvaring av verkstadens kunder.

Arbetskollegan Tom Hariss är förutom tekniskt kunnig även duktig på att forma plåt. Efter genomförd kurs på engelska hjulet, självklart utförd i England, så kan Aston Hill tillverka många av de plåtdetaljer som behöver bytas ut. Att få tag i ekonomiplåt är inte problemet utan att få karossdelarna att passa.

– Fram till slutet av 90-talet byggdes alla bilar för hand av fyra bilplåtslagare i fabriken. Vilket innebär att, även om bilarna ser likadana ut, så är det ingen av bilarna som är exakt identisk under skalet, förklarar Tom Harriss som håller på och avslutar en totalrenovering av Thomas Hedbergs egen DB4.

Tröttnar ni aldrig på Aston Martin?
– Nej, jag gillar verkligen bilarna och varumärkets historia. Jag brukar säga att vi servar inte våra kunders bilar, vi förverkligar deras dröm, intygar Tom Hariss och Olaf Jochems nickar instämmande.

– Vissa kunder nöjer sig med att köpa en Mercedes för att köra ett visst antal mil per år och klara av transportbehoven. Här arbetar vi åt personer som har köpt en bil för att belöna sig själva - en Aston Martin.

Reportaget har tidigare varit publicerat i Motormagasinets sommartidning, De Luxe.

Läs fler reportage: Handbyggda sportbilar - deras passion

Text: Klas Skarin
Foto: Johan Gustafsson

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DTM kommer till Sverige

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Nyhetsbrev

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Arkiv

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Ford godkänner transportbilar för HVO

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Sänd till en kollega

0.118