23948sdkhjf

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Vi vill kunna hjälpa våra kunder med allt och då är det endast brittiska sportbilar som gäller, säger Aston Hills chefsmekaniker Olaf Jochems.

Sommaren 2015 fick huvudägaren Thomas Hedberg en idé. Med ett stort antal Aston Martins i sin ägo träffade han ofta Olaf Jochems som då arbetade som mekaniker hos Callisma i Danderyd, norr om Stockholm. Olaf hade varit med och startat upp Callismas verkstad som blev auktoriserade för Aston Martin 2010.

Tanken med Aston Hill var att erbjuda en verkstad som enbart fokuserade på nya och klassiska Aston Martin och med Thomas Hedbergs nätverk, efter 14 år som ordförande för Svenska Aston Martin-klubben, var en stor del av kundstocken redan inbokad.

Läs fler reportage: Handbyggda sportbilar - deras passion

– Förutom Callisma, som redan då började växa ur sina lokaler och alltmer fokuserade på försäljning snarare än service, fanns det inget ställe dit du kunde åka med din klassiska Aston Martin i Stockholm, konstaterar Olaf Jochems.

Portarna till Aston Hill på Lidingö slogs upp i januari 2016 och Olaf Jochems kände direkt att satsningen låg rätt i tiden. Som holländare arbetade han tidigt med märket och förberedde klassiska sportvagnar för lopp som Mille Miglia, Tulpen Rallye och Carrera Panamericana.

Satsningen på Lidingö fick en lyckad start och det goda ryktet bland landets Aston Martin-ägare spred sig fort.

– Det finns en del duktiga renoveringsverkstäder i landet men det fanns ingenting i Stockholm framförallt ingen verkstad för äldre Aston Martins. Dagens affärsmodell inkluderar även service av nya bilar samt renoveringar av en eller max två bilar per år, det blir inte mer med så stora pengar inblandade – uppåt två miljoner per bil.

I takt med att Aston Hill har etablerat sig har även försäkringsbolagen börjat uppvakta verkstaden gällande försäkringsarbeten.

– Det finns inte många som gör dessa arbeten så nu har vi fått in ett antal försäkringsuppdrag. Lackering gör vi i samarbete med Frittes Billackering på andra sidan gatan, förklarar Jochems.

Växer svenska marknaden för Aston Martin?
– Ja, 2010 fanns det strax under 300 bilar och i dag fler än 500 bilar totalt. Callismas auktorisation för märket satte fart på nybilsförsäljningen men även importen av äldre bilar. I dag är vi ett intressant alternativ med en verkstad som är tre gånger större än den Callisma erbjuder i Danderyd – det har gjort oss populära även som fristående märkesverkstad.

Vad kännetecknar en Aston Martin-ägare?
– En typisk kund är mellan 30 och 40 år, affärsman och bilentusiast. Jag brukar säga; man köper inte en Aston Martin utan man förtjänar en. Ägare till klassiska Astons är en helt annan målgrupp jämfört med de yngre, ofta äldre och har mycket mer tid och passion för märket. De kör en Aston Martin för att de vill köra en Aston Martin – inte för att de vill äga en sportbil.

För dagen är en riktigt gammal sportvagn på besök i verkstaden, från förkrigstiden då mekanikern satt intill och assisterade racingföraren så gott det gick. Denna Lagonda från 1935 ägs av båtdesignern Ocke Mannerfelt och har en nytrimmad järnspis på 1 100 kubik. Efter inkörning är det nu dags att mäta upp ventilspel och ställa in vevhusventilationen.

Efter att ha skruvat Mercedes i 18 år i Holland, Tyskland och England intygar Olaf att svenska Aston Martin-ägare är en väldigt förstående målgrupp. Men hur är det med kvalitén på denna brittiska sportvagn?

– Alla bilar som går fortare än 300 km/tim kräver extra uppmärksamhet. Det mesta dras med vridmoment och du måste vara noggrann med vad du gör.

Även på Aston Hill består en arbetsdag till sjuttio procent av servicejobb, men det gäller att tänka sig in i vad bilen används till och gå igenom allting med extra omsorg. Något som även Aston Martin har förstått och räknar med 3,5 timmar för en normal oljeservice.

– De vill att man verkligen lägger ner tid på att gå igenom bilen och samtidigt kontrollerar hjul, bromsar och underrede, även gör en grundlig testkörning efter oljebytet.

Sedan starten har Aston Hill fått in fler Aston Martins än väntat. Att ta hand om de kunder man har är extra viktigt och verksamhetens främsta prioritet.

– Vi försöker att hela tiden vara ett steg före våra kunder, står de på parkeringsplatsen med mobilen i näven och undrar var de ska ta vägen har vi misslyckats. Här får kunden hela paketet, vi hämtar dem på flygplatsen eller parkerar bilen på flygplatsen om så önskas. I dag har vi verkstadskunder från hela landet plus Norge och Finland.

Hur ser framtiden ut för Aston Hill?
– En överraskning var den stora mängd Austin Healeys som vi har börjat serva, vi gjorde två stycken eftersom jag kan bilarna och kunderna blev jättenöjda. Nu har ryktet spridit sig på Facebook, att det finns en servicepunkt för bilmärket i Stockholm, och vi passerade nyss tio verkstadskunder, konstaterar Olaf något överraskad över att ha varit med och skapat ett nytt kluster för klassiska bilar som långsamt växer fram på Lidingö.

I närheten finns utöver nämnda kaross- och lackverkstad även bilrekond, däckverkstad och bilprovning, snart förhoppningsvis även en sadelmakare. Klart är att 600 kvadratmeter förvaringsyta kommer stå färdigt till hösten för vinterförvaring av verkstadens kunder.

Arbetskollegan Tom Hariss är förutom tekniskt kunnig även duktig på att forma plåt. Efter genomförd kurs på engelska hjulet, självklart utförd i England, så kan Aston Hill tillverka många av de plåtdetaljer som behöver bytas ut. Att få tag i ekonomiplåt är inte problemet utan att få karossdelarna att passa.

– Fram till slutet av 90-talet byggdes alla bilar för hand av fyra bilplåtslagare i fabriken. Vilket innebär att, även om bilarna ser likadana ut, så är det ingen av bilarna som är exakt identisk under skalet, förklarar Tom Harriss som håller på och avslutar en totalrenovering av Thomas Hedbergs egen DB4.

Tröttnar ni aldrig på Aston Martin?
– Nej, jag gillar verkligen bilarna och varumärkets historia. Jag brukar säga att vi servar inte våra kunders bilar, vi förverkligar deras dröm, intygar Tom Hariss och Olaf Jochems nickar instämmande.

– Vissa kunder nöjer sig med att köpa en Mercedes för att köra ett visst antal mil per år och klara av transportbehoven. Här arbetar vi åt personer som har köpt en bil för att belöna sig själva - en Aston Martin.

Reportaget har tidigare varit publicerat i Motormagasinets sommartidning, De Luxe.

Läs fler reportage: Handbyggda sportbilar - deras passion

Text: Klas Skarin
Foto: Johan Gustafsson

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Med växande antal utställare, fler besökare och växande mässområde ser eftermarknadsmässan Autopromotec i Bologna att befästa sin andraplats näst efter Automechanika i Frankfurt.

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Glasmästarnas egen snilleindustri

Nyhetsbrev

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

Arkiv

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Här är Hedin Bils expansion 2018

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Unikt hörnblixtljus - Panorama sprider ljuset över 150°

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Sänd till en kollega

0.148