23948sdkhjf

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Vi vill kunna hjälpa våra kunder med allt och då är det endast brittiska sportbilar som gäller, säger Aston Hills chefsmekaniker Olaf Jochems.

Sommaren 2015 fick huvudägaren Thomas Hedberg en idé. Med ett stort antal Aston Martins i sin ägo träffade han ofta Olaf Jochems som då arbetade som mekaniker hos Callisma i Danderyd, norr om Stockholm. Olaf hade varit med och startat upp Callismas verkstad som blev auktoriserade för Aston Martin 2010.

Tanken med Aston Hill var att erbjuda en verkstad som enbart fokuserade på nya och klassiska Aston Martin och med Thomas Hedbergs nätverk, efter 14 år som ordförande för Svenska Aston Martin-klubben, var en stor del av kundstocken redan inbokad.

Läs fler reportage: Handbyggda sportbilar - deras passion

– Förutom Callisma, som redan då började växa ur sina lokaler och alltmer fokuserade på försäljning snarare än service, fanns det inget ställe dit du kunde åka med din klassiska Aston Martin i Stockholm, konstaterar Olaf Jochems.

Portarna till Aston Hill på Lidingö slogs upp i januari 2016 och Olaf Jochems kände direkt att satsningen låg rätt i tiden. Som holländare arbetade han tidigt med märket och förberedde klassiska sportvagnar för lopp som Mille Miglia, Tulpen Rallye och Carrera Panamericana.

Satsningen på Lidingö fick en lyckad start och det goda ryktet bland landets Aston Martin-ägare spred sig fort.

– Det finns en del duktiga renoveringsverkstäder i landet men det fanns ingenting i Stockholm framförallt ingen verkstad för äldre Aston Martins. Dagens affärsmodell inkluderar även service av nya bilar samt renoveringar av en eller max två bilar per år, det blir inte mer med så stora pengar inblandade – uppåt två miljoner per bil.

I takt med att Aston Hill har etablerat sig har även försäkringsbolagen börjat uppvakta verkstaden gällande försäkringsarbeten.

– Det finns inte många som gör dessa arbeten så nu har vi fått in ett antal försäkringsuppdrag. Lackering gör vi i samarbete med Frittes Billackering på andra sidan gatan, förklarar Jochems.

Växer svenska marknaden för Aston Martin?
– Ja, 2010 fanns det strax under 300 bilar och i dag fler än 500 bilar totalt. Callismas auktorisation för märket satte fart på nybilsförsäljningen men även importen av äldre bilar. I dag är vi ett intressant alternativ med en verkstad som är tre gånger större än den Callisma erbjuder i Danderyd – det har gjort oss populära även som fristående märkesverkstad.

Vad kännetecknar en Aston Martin-ägare?
– En typisk kund är mellan 30 och 40 år, affärsman och bilentusiast. Jag brukar säga; man köper inte en Aston Martin utan man förtjänar en. Ägare till klassiska Astons är en helt annan målgrupp jämfört med de yngre, ofta äldre och har mycket mer tid och passion för märket. De kör en Aston Martin för att de vill köra en Aston Martin – inte för att de vill äga en sportbil.

För dagen är en riktigt gammal sportvagn på besök i verkstaden, från förkrigstiden då mekanikern satt intill och assisterade racingföraren så gott det gick. Denna Lagonda från 1935 ägs av båtdesignern Ocke Mannerfelt och har en nytrimmad järnspis på 1 100 kubik. Efter inkörning är det nu dags att mäta upp ventilspel och ställa in vevhusventilationen.

Efter att ha skruvat Mercedes i 18 år i Holland, Tyskland och England intygar Olaf att svenska Aston Martin-ägare är en väldigt förstående målgrupp. Men hur är det med kvalitén på denna brittiska sportvagn?

– Alla bilar som går fortare än 300 km/tim kräver extra uppmärksamhet. Det mesta dras med vridmoment och du måste vara noggrann med vad du gör.

Även på Aston Hill består en arbetsdag till sjuttio procent av servicejobb, men det gäller att tänka sig in i vad bilen används till och gå igenom allting med extra omsorg. Något som även Aston Martin har förstått och räknar med 3,5 timmar för en normal oljeservice.

– De vill att man verkligen lägger ner tid på att gå igenom bilen och samtidigt kontrollerar hjul, bromsar och underrede, även gör en grundlig testkörning efter oljebytet.

Sedan starten har Aston Hill fått in fler Aston Martins än väntat. Att ta hand om de kunder man har är extra viktigt och verksamhetens främsta prioritet.

– Vi försöker att hela tiden vara ett steg före våra kunder, står de på parkeringsplatsen med mobilen i näven och undrar var de ska ta vägen har vi misslyckats. Här får kunden hela paketet, vi hämtar dem på flygplatsen eller parkerar bilen på flygplatsen om så önskas. I dag har vi verkstadskunder från hela landet plus Norge och Finland.

Hur ser framtiden ut för Aston Hill?
– En överraskning var den stora mängd Austin Healeys som vi har börjat serva, vi gjorde två stycken eftersom jag kan bilarna och kunderna blev jättenöjda. Nu har ryktet spridit sig på Facebook, att det finns en servicepunkt för bilmärket i Stockholm, och vi passerade nyss tio verkstadskunder, konstaterar Olaf något överraskad över att ha varit med och skapat ett nytt kluster för klassiska bilar som långsamt växer fram på Lidingö.

I närheten finns utöver nämnda kaross- och lackverkstad även bilrekond, däckverkstad och bilprovning, snart förhoppningsvis även en sadelmakare. Klart är att 600 kvadratmeter förvaringsyta kommer stå färdigt till hösten för vinterförvaring av verkstadens kunder.

Arbetskollegan Tom Hariss är förutom tekniskt kunnig även duktig på att forma plåt. Efter genomförd kurs på engelska hjulet, självklart utförd i England, så kan Aston Hill tillverka många av de plåtdetaljer som behöver bytas ut. Att få tag i ekonomiplåt är inte problemet utan att få karossdelarna att passa.

– Fram till slutet av 90-talet byggdes alla bilar för hand av fyra bilplåtslagare i fabriken. Vilket innebär att, även om bilarna ser likadana ut, så är det ingen av bilarna som är exakt identisk under skalet, förklarar Tom Harriss som håller på och avslutar en totalrenovering av Thomas Hedbergs egen DB4.

Tröttnar ni aldrig på Aston Martin?
– Nej, jag gillar verkligen bilarna och varumärkets historia. Jag brukar säga att vi servar inte våra kunders bilar, vi förverkligar deras dröm, intygar Tom Hariss och Olaf Jochems nickar instämmande.

– Vissa kunder nöjer sig med att köpa en Mercedes för att köra ett visst antal mil per år och klara av transportbehoven. Här arbetar vi åt personer som har köpt en bil för att belöna sig själva - en Aston Martin.

Reportaget har tidigare varit publicerat i Motormagasinets sommartidning, De Luxe.

Läs fler reportage: Handbyggda sportbilar - deras passion

Text: Klas Skarin
Foto: Johan Gustafsson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11