23948sdkhjf

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge

Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

Bilbranschen i Norge blöder ekonomiskt som ett resultat av att servicen på elbilar ger betydligt mindre intäkter jämfört med på bensin- och dieselbilarna.

Allt fler elbilar på vägarna kommer att leda till dramatiska förändringar för verkstäderna. Och det talas om scenarion där verkstäder kan komma att tappa upp till halva sin omsättning.

Läs även: Elbilarna halverar omsättningen

Den dramatiska beskrivningen av läget för de norska bilverkstäderna ger Stig Morten Nilsen som är chef för branschorganisationen Norges Bilbransjeforbund (NBF). När NBF hade årsstämma nyligen så var rubriken för mötet ”Ny verden, nye vaner”.

Stig Morten Nilsen beskriver bakgrunden till Norges elbilsrevolution så här:

Norge har i och med FN:s klimattoppmöte hösten 2015 gjort en rad åtaganden på miljöområdet, som i förlängningen innebär en målsättning om att alla nya personbilar och lätta lastbilar som säljs 2025 ska ha nollutsläpp av koldioxid. Det är ambitiöst!

Det som driver på den pågående boomen för elbilar i Norge är tunga skattesubventioner och andra stimulanser, lagändringar och en kraftigt utbyggd infrastruktur för laddning.

Som jag ser det så kan vi tacka Norges stora oljereserver för denna utveckling. Det brukar sägas att satsningen på elbilar i Norge är en form av green-washing, en sorts kompensation för all olja vi pumpar upp.

Den norska elbilsboomen sätter också tydliga avtryck i försäljningsstatistiken. De fem bäst säljande nybilarna i Norge just nu är Volkswagen e-Golf följt av BMW i3, Toyota RAV4 hybrid, Tesla Model X och Mitsubishi Outlander Plug in-hybrid. I Sverige är Nissan Leaf den bäst säljande elbilen hittills i år, men ligger bara på 77:e plats på listan över mest sålda personbilar. Även i Danmark är Nissan Leaf den populäraste elbilen, men inte tillräckligt populär för att kvala in på nybilsförsäljningens topp 20-lista.

I Norge har elbilsboomen nu börjat ge återverkningar i olika delar av bilbranschen.

De bilmärken som inte har elbilar i sitt modellprogram har det tufft nu.

Många norrmän leasar sin nya bil och det har skapat stor omsättning för leasingbranschen. Men ingen vet hur mycket en idag ny elbil är värd om tre år, menar Stig Morten Nilsen. Han tror att den norska begagnatbilmarknaden kommer att se ganska annorlunda ut om tre år:

Det kommer att vara ett överskott på bensin- och dieselbilar och brist på elbilar.

Varningslamporna bör blinka som kraftigast för verkstäderna och eftermarknaden, menar Nilsen. Eftersom elbilar saknar sådant som avgassystem, växellåda och koppling, drivremmar, motorolja och filter och dessutom har mycket färre rörliga delar så sker det just nu stora förändringar inom eftermarknaden i Norge.

Behovet av mekaniker och tekniker i verkstäderna har blivit mindre, både hos de fria och märkesverkstäderna. Och det ser ut som att behovet minskar mest. Och det betyder att verkstädernas förtjänst kommer att minska betydligt.

Vi har tagit fram ett räkneexempel; om verkstaden tar emot en elbil istället för en dieselbil så förlorar man idag cirka 1100 kronor per verkstadsbesök, givet att man inte börjar se över sin strategi.

Läs även: Elbilarna halverar omsättningen

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079