23948sdkhjf

Öppet brev om förändrad gymnasieutbildning för fordonstekniker

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Verkstadsföretagarna (VF) och Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF) har under våren och sommaren redovisat och diskuterat beredningsförslagen från Skolverket. Man har också deltagit i en expertgrupp som ”bollplank” och råd för viktiga frågor inom det Nationella programrådet.

-Våra styrelser (SFVF och VF) ser kompetensfrågor och personalförsörjning som två av dom absolut viktigaste framtidsfrågorna då det handlar om företagens överlevnad och utveckling säger Bo Ericsson vd SFVF och ordförande VF. Vi har tidigare i många sammanhang lyft fram viktigheten av ett radikalt nytänkande inom fordonsutbildningen. Skillnaden mellan kunskapskraven i Gy 2011 och dagens behov och morgondagens är extremt stort. Det innebär att hela utbildningskedjan alltifrån fordonsutbildningen i skolan till företagens kompetens vid APL snabbt måste förnyas för att bibehålla kundernas och myndigheternas förtroende och öka vår kvalitet säger Bo Ericsson. Vår bransch har hela tiden krav från politiker och myndigheter på att öka kvalitet och miljöhänsyn. Hotet om lagstiftning och myndighetskontroll finns hela tiden över oss. För att öka reparationskvaliteten jobbar både SFVF och VF oavbrutet med att implementera nya obligatoriska kontrollsystem, nationella och Europaanpassade, säger Bo Ericsson.

-Verkstadsföretagarna och SFVF har verkstäder för ett flertal olika fordonstyper och våra medlemmar har i punktform skickat in allmänna krav på nya eller reviderade kurser till Skolverket, säger Benny Wallin utbildningsansvarig på VF.

VF anser att trycket från våra olika branschrepresentanter och det faktum att det tekniska innehållet i alla fordonskonstruktioner påskyndar myndigheten till en revidering och modernisering av kurser och yrkesutgångar. Det myndigheten kallar för egenvärde med flera yrkesutgångar kallar vi för en nödvändig utveckling av nya yrken som redan nu praktiskt existerar på våra verkstadsföretag. Vi vill ge Skolverket en stor eloge som äntligen tagit fram ett beredningsförslag som i grunden påverkar och moderniserar synsättet på fordonsbranschens snabba teknikutveckling och kravet på flexibilitet.

-Förslaget med mindre grundpaket ställer sig VF bakom till 100%. Vi är även öppna för att diskutera ett mindre grundpaket än det nu föreslagna med flexibla nivåer beroende på yrkesutgångar. Kravnivån för anställningsbarhet för olika inriktningar eller yrkesutgångar måste få utarbetas av vår bransch säger Benny Wallin

Även om vägen är lång, så tror vi också på att kursinnehållet i våra programgemensamma ämnen måste moderniseras och revideras för att då kunna omdisponera gymnasiepoäng till nya ämnesområden. Med facit i handen angående politikers inställning till att höja skatten eller förbjuda dieselbilar och alla fossila bränslen måste vi redan nu förbereda oss och planera ett nytt utbildningsinnehåll på fordon drivna av alternativa förnyelsebara bränslen, el eller gas.

Nya alternativa drivmedel och olika kombinationer kommer att kräva nya kunskaper inom teknik, säkerhet, miljö, lagar och regler. En viktig fråga är om den nu tillgängliga poängen 2500 under tre år kommer att räcka för att bli anställningsbar inom alla yrken? Vi är övertygade om att en kompetens motsvarande ingenjör eller tekniker kommer att krävas för att kunna serva och underhålla våra mest avancerade fordon säger Bo Ericsson. När en elev börjar i skolan nu kommer eleven få arbeta med fordonen som finns om tre år. Då uppstår frågan, ska vi förbereda oss redan nu eller ignorera och tappa jobben till andra aktörer? När distansreparationerna kan ske kommer andra aktörer börja programmera och felsöka fordonen. Därför vill SFVF och VF ha ett flexibelt skolsystem där nya yrkesutgångar är ett måste beroende på den nya tekniken.

-Vi i VF och SFVF och våra engagerade medlemmar måste få vara med i utvecklingsarbetet för att hitta rätt och relevanta nivåer säger Benny Wallin.

En undersökning som VF och SFVF har gjort visar att: Största bristen på kompetens idag är el (elektronik, förståelse och mätning). Därför måste vi få valbara kurser i elektronik, grunder, mätteknik mm. Det borde finnas separata kurser för elektronik och kommunikation (olika typer av signaler och mätteknik). Krav på fortbildning av yrkeslärare är också en viktig del för att få till en förändring.

Vår undersökning visar också att mjuka värden som arbetsmiljö, kundbemötande, ekonomiska kunskaper, hälsa, gruppdynamik och företagets krav på vardagsetikett och vett också bör ingå i en kursplan.

-Det är viktigt att vi själva inom fordonsbranschen sätter kraven för att kallas anställningsbar inom olika yrkesutgångar. Verkstadsföretagen måste ges möjlighet att ansvara för ”färdigutbildning” till anställningsbarhet i de fall eleven inte godkänts i alla kurser. För våra medlemsföretag som står och faller med att ha eller inte få tag på anställningsbara medarbetare är det viktigt att få vara med och forma dagens och morgondagens tekniker, mekaniker och specialister. Vårt behov är NU avslutar Bo Ericsson.

Bo Ericsson                                         Benny Wallin CEO                                        Utbildningsansvarig

 Bild: Colourbox

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Med över 4 000 mekaniker och systemoperatörer i fordonsindustrin som användare runt om i världen, har Nissens Automotive plattform för kunskapsdelning gjort avtryck i den service som erbjuds av reservdelstillverkare. Nissen Training Concet, NTC-konceptet, går nu in i en ny era: lanseringen av en online självlärande plattform.

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Nyhetsbrev

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

Arkiv
1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Se alla Företagens egna nyheter

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Sänd till en kollega

0.135