23948sdkhjf

Öppet brev om förändrad gymnasieutbildning för fordonstekniker

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Verkstadsföretagarna (VF) och Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF) har under våren och sommaren redovisat och diskuterat beredningsförslagen från Skolverket. Man har också deltagit i en expertgrupp som ”bollplank” och råd för viktiga frågor inom det Nationella programrådet.

-Våra styrelser (SFVF och VF) ser kompetensfrågor och personalförsörjning som två av dom absolut viktigaste framtidsfrågorna då det handlar om företagens överlevnad och utveckling säger Bo Ericsson vd SFVF och ordförande VF. Vi har tidigare i många sammanhang lyft fram viktigheten av ett radikalt nytänkande inom fordonsutbildningen. Skillnaden mellan kunskapskraven i Gy 2011 och dagens behov och morgondagens är extremt stort. Det innebär att hela utbildningskedjan alltifrån fordonsutbildningen i skolan till företagens kompetens vid APL snabbt måste förnyas för att bibehålla kundernas och myndigheternas förtroende och öka vår kvalitet säger Bo Ericsson. Vår bransch har hela tiden krav från politiker och myndigheter på att öka kvalitet och miljöhänsyn. Hotet om lagstiftning och myndighetskontroll finns hela tiden över oss. För att öka reparationskvaliteten jobbar både SFVF och VF oavbrutet med att implementera nya obligatoriska kontrollsystem, nationella och Europaanpassade, säger Bo Ericsson.

-Verkstadsföretagarna och SFVF har verkstäder för ett flertal olika fordonstyper och våra medlemmar har i punktform skickat in allmänna krav på nya eller reviderade kurser till Skolverket, säger Benny Wallin utbildningsansvarig på VF.

VF anser att trycket från våra olika branschrepresentanter och det faktum att det tekniska innehållet i alla fordonskonstruktioner påskyndar myndigheten till en revidering och modernisering av kurser och yrkesutgångar. Det myndigheten kallar för egenvärde med flera yrkesutgångar kallar vi för en nödvändig utveckling av nya yrken som redan nu praktiskt existerar på våra verkstadsföretag. Vi vill ge Skolverket en stor eloge som äntligen tagit fram ett beredningsförslag som i grunden påverkar och moderniserar synsättet på fordonsbranschens snabba teknikutveckling och kravet på flexibilitet.

-Förslaget med mindre grundpaket ställer sig VF bakom till 100%. Vi är även öppna för att diskutera ett mindre grundpaket än det nu föreslagna med flexibla nivåer beroende på yrkesutgångar. Kravnivån för anställningsbarhet för olika inriktningar eller yrkesutgångar måste få utarbetas av vår bransch säger Benny Wallin

Även om vägen är lång, så tror vi också på att kursinnehållet i våra programgemensamma ämnen måste moderniseras och revideras för att då kunna omdisponera gymnasiepoäng till nya ämnesområden. Med facit i handen angående politikers inställning till att höja skatten eller förbjuda dieselbilar och alla fossila bränslen måste vi redan nu förbereda oss och planera ett nytt utbildningsinnehåll på fordon drivna av alternativa förnyelsebara bränslen, el eller gas.

Nya alternativa drivmedel och olika kombinationer kommer att kräva nya kunskaper inom teknik, säkerhet, miljö, lagar och regler. En viktig fråga är om den nu tillgängliga poängen 2500 under tre år kommer att räcka för att bli anställningsbar inom alla yrken? Vi är övertygade om att en kompetens motsvarande ingenjör eller tekniker kommer att krävas för att kunna serva och underhålla våra mest avancerade fordon säger Bo Ericsson. När en elev börjar i skolan nu kommer eleven få arbeta med fordonen som finns om tre år. Då uppstår frågan, ska vi förbereda oss redan nu eller ignorera och tappa jobben till andra aktörer? När distansreparationerna kan ske kommer andra aktörer börja programmera och felsöka fordonen. Därför vill SFVF och VF ha ett flexibelt skolsystem där nya yrkesutgångar är ett måste beroende på den nya tekniken.

-Vi i VF och SFVF och våra engagerade medlemmar måste få vara med i utvecklingsarbetet för att hitta rätt och relevanta nivåer säger Benny Wallin.

En undersökning som VF och SFVF har gjort visar att: Största bristen på kompetens idag är el (elektronik, förståelse och mätning). Därför måste vi få valbara kurser i elektronik, grunder, mätteknik mm. Det borde finnas separata kurser för elektronik och kommunikation (olika typer av signaler och mätteknik). Krav på fortbildning av yrkeslärare är också en viktig del för att få till en förändring.

Vår undersökning visar också att mjuka värden som arbetsmiljö, kundbemötande, ekonomiska kunskaper, hälsa, gruppdynamik och företagets krav på vardagsetikett och vett också bör ingå i en kursplan.

-Det är viktigt att vi själva inom fordonsbranschen sätter kraven för att kallas anställningsbar inom olika yrkesutgångar. Verkstadsföretagen måste ges möjlighet att ansvara för ”färdigutbildning” till anställningsbarhet i de fall eleven inte godkänts i alla kurser. För våra medlemsföretag som står och faller med att ha eller inte få tag på anställningsbara medarbetare är det viktigt att få vara med och forma dagens och morgondagens tekniker, mekaniker och specialister. Vårt behov är NU avslutar Bo Ericsson.

Bo Ericsson                                         Benny Wallin CEO                                        Utbildningsansvarig

 Bild: Colourbox

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Motormagasinet söker reporter

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Nyhetsbrev

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Arkiv

”Våga anställa de som inte passar in”

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Ny generation av Suzuki Jimny

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

BMW tvingas till fler återkallelser

Dieselmotorer som fattar eld, bilar som kan få problem med krockkudden i ratten och bilar där strömförsörjningen slås ut. BMW har tvingats till flera omfattande återkallelser av bilar både i år och ifjol.

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Kraftig ökning av laddbara fordon

Nu har Nordens första Alpine Centre öppnat

​FIA-studie oroas över tillgång till fordonsdatan

Ges fordonstillverkarna rätt att kontrollera och bestämma över – begränsa – tillgången till den fordonsgenererade datan, skulle det innebära ekonomiskt bortfall och merkostnader för märkesoberoende verkstäder respektive för konsument på uppemot 65 miljarder Euro (ca 700 miljarder kronor) 2030.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Trycket på fria verkstäder ökar igen

För första gången på många år har Cecra, den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, återaktiverat arbetet i gruppen för fria verkstäder. Bo Ericsson, vd för SFVF, sitter med i Cecra och har lämnat den här rapporten från senaste mötet.

Rekordtapp för biodrivmedel

SFVF varnar för piratkopierade bildelar

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd!

Lagligt begränsa fordonstvättarnas vattenanvändning vid vattenbrist

En kommun har möjlighet att begränsa företags vattenanvändning om vattenbristen blir tillräckligt allvarlig. Grundvattenreserverna i Sverige är just nu lägre än kanske någonsin i modern tid.

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Koppla greppet med Kamasa

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Se alla Företagens egna nyheter

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafikanter!

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Produktnyhet från Purflux!

Så säkerställer vi hög leverans-kapacitet

Bromsservice - för säkerhets skull

Kraft och IT försörjning för framtidens verkstad

Sänd till en kollega

0.118