23948sdkhjf

Öppet brev om förändrad gymnasieutbildning för fordonstekniker

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Verkstadsföretagarna (VF) och Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF) har under våren och sommaren redovisat och diskuterat beredningsförslagen från Skolverket. Man har också deltagit i en expertgrupp som ”bollplank” och råd för viktiga frågor inom det Nationella programrådet.

-Våra styrelser (SFVF och VF) ser kompetensfrågor och personalförsörjning som två av dom absolut viktigaste framtidsfrågorna då det handlar om företagens överlevnad och utveckling säger Bo Ericsson vd SFVF och ordförande VF. Vi har tidigare i många sammanhang lyft fram viktigheten av ett radikalt nytänkande inom fordonsutbildningen. Skillnaden mellan kunskapskraven i Gy 2011 och dagens behov och morgondagens är extremt stort. Det innebär att hela utbildningskedjan alltifrån fordonsutbildningen i skolan till företagens kompetens vid APL snabbt måste förnyas för att bibehålla kundernas och myndigheternas förtroende och öka vår kvalitet säger Bo Ericsson. Vår bransch har hela tiden krav från politiker och myndigheter på att öka kvalitet och miljöhänsyn. Hotet om lagstiftning och myndighetskontroll finns hela tiden över oss. För att öka reparationskvaliteten jobbar både SFVF och VF oavbrutet med att implementera nya obligatoriska kontrollsystem, nationella och Europaanpassade, säger Bo Ericsson.

-Verkstadsföretagarna och SFVF har verkstäder för ett flertal olika fordonstyper och våra medlemmar har i punktform skickat in allmänna krav på nya eller reviderade kurser till Skolverket, säger Benny Wallin utbildningsansvarig på VF.

VF anser att trycket från våra olika branschrepresentanter och det faktum att det tekniska innehållet i alla fordonskonstruktioner påskyndar myndigheten till en revidering och modernisering av kurser och yrkesutgångar. Det myndigheten kallar för egenvärde med flera yrkesutgångar kallar vi för en nödvändig utveckling av nya yrken som redan nu praktiskt existerar på våra verkstadsföretag. Vi vill ge Skolverket en stor eloge som äntligen tagit fram ett beredningsförslag som i grunden påverkar och moderniserar synsättet på fordonsbranschens snabba teknikutveckling och kravet på flexibilitet.

-Förslaget med mindre grundpaket ställer sig VF bakom till 100%. Vi är även öppna för att diskutera ett mindre grundpaket än det nu föreslagna med flexibla nivåer beroende på yrkesutgångar. Kravnivån för anställningsbarhet för olika inriktningar eller yrkesutgångar måste få utarbetas av vår bransch säger Benny Wallin

Även om vägen är lång, så tror vi också på att kursinnehållet i våra programgemensamma ämnen måste moderniseras och revideras för att då kunna omdisponera gymnasiepoäng till nya ämnesområden. Med facit i handen angående politikers inställning till att höja skatten eller förbjuda dieselbilar och alla fossila bränslen måste vi redan nu förbereda oss och planera ett nytt utbildningsinnehåll på fordon drivna av alternativa förnyelsebara bränslen, el eller gas.

Nya alternativa drivmedel och olika kombinationer kommer att kräva nya kunskaper inom teknik, säkerhet, miljö, lagar och regler. En viktig fråga är om den nu tillgängliga poängen 2500 under tre år kommer att räcka för att bli anställningsbar inom alla yrken? Vi är övertygade om att en kompetens motsvarande ingenjör eller tekniker kommer att krävas för att kunna serva och underhålla våra mest avancerade fordon säger Bo Ericsson. När en elev börjar i skolan nu kommer eleven få arbeta med fordonen som finns om tre år. Då uppstår frågan, ska vi förbereda oss redan nu eller ignorera och tappa jobben till andra aktörer? När distansreparationerna kan ske kommer andra aktörer börja programmera och felsöka fordonen. Därför vill SFVF och VF ha ett flexibelt skolsystem där nya yrkesutgångar är ett måste beroende på den nya tekniken.

-Vi i VF och SFVF och våra engagerade medlemmar måste få vara med i utvecklingsarbetet för att hitta rätt och relevanta nivåer säger Benny Wallin.

En undersökning som VF och SFVF har gjort visar att: Största bristen på kompetens idag är el (elektronik, förståelse och mätning). Därför måste vi få valbara kurser i elektronik, grunder, mätteknik mm. Det borde finnas separata kurser för elektronik och kommunikation (olika typer av signaler och mätteknik). Krav på fortbildning av yrkeslärare är också en viktig del för att få till en förändring.

Vår undersökning visar också att mjuka värden som arbetsmiljö, kundbemötande, ekonomiska kunskaper, hälsa, gruppdynamik och företagets krav på vardagsetikett och vett också bör ingå i en kursplan.

-Det är viktigt att vi själva inom fordonsbranschen sätter kraven för att kallas anställningsbar inom olika yrkesutgångar. Verkstadsföretagen måste ges möjlighet att ansvara för ”färdigutbildning” till anställningsbarhet i de fall eleven inte godkänts i alla kurser. För våra medlemsföretag som står och faller med att ha eller inte få tag på anställningsbara medarbetare är det viktigt att få vara med och forma dagens och morgondagens tekniker, mekaniker och specialister. Vårt behov är NU avslutar Bo Ericsson.

Bo Ericsson                                         Benny Wallin CEO                                        Utbildningsansvarig

 Bild: Colourbox

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

90 år med fönsterhissen

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Automatiserat lager Postnord/ Apoteket Hjärtat i Norrköping.

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Sänd till en kollega

0.174