23948sdkhjf

Jaguar E-TYPE som elbil

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Den har fått tillnamnet världens vackraste bil. Nu blir det möjligt att få Jaguar E-TYPE som världens vackraste elbil. Det är ungefär ett år sedan som Jaguar Land Rover i London avslöjade en Jaguar E-TYPE som byggts om för eldrift.

Detta var något som fick mycket uppmärksamhet, och sedan dess har Jaguar Classic blivit nerringda av kunder, som varit ivriga att lägga vantarna på den pånyttfödda klassikern. Jaguar Classic har nu bestämt sig för att påbörja en ”produktion” inriktad på E-TYPE ombyggd till elbil. Utgångspunkten är versionen med den sexcylindriga motorn.

Klassiska Jaguar E-TYPE har fått sin sexcylindriga bensinmotor utbytt mot en elmotor som levererar 220 kW samt ett batteri på 40 kWh. Med det paketet ombord spurtar den klassiska modellen från 0-100 km/h på en god bit under sju sekunder. Det är nära originalen med sex cylindrar.

Men det är först när man tittar under skalet som man på allvar kan se förändringen. För det otränade ögat ser den ut som en helrenoverad Jaguar E-TYPE Roadster.

Förlagan för "nya" E-TYPE Zero är serien 1.5 Roadster från 1968, och teknikerna har gjort sitt yttersta för att allt så mycket som möjligt ska se ut precis som det en gång gjorde på 1960-talet.

Därför har litiumjonbatteripaketet, som svarar för drivningen av bilen, samma dimensioner som den ursprungliga 6-cylindriga XK-motorn, och faktiskt också samma vikt. De experter som tagit fram bilen, har dessutom sett till att paketet ligger exakt på samma plats som den bensinmotor den ersatt.

Längst fram ligger batteripaketet (40 kWh), och precis bakom detta elmotorn, där växellådan en gång satt monterad. En lång rad komponenter återfinns i övrigt i helt nya Jaguar I-PACE. Genom att placera de olika komponenterna på samma plats som tidigare, har man sett till att bilens ursprungliga struktur, inkl. bromsar och upphängning, inte har behövt förändras. Denna Jaguar E-Type uppför sig därför också som den ursprungliga modellen.

Tim Hanning, direktör för Jaguar Land Rover Classic, berättar så här om projektet:

-Vi har verkligen tagits på sängen av de positiva reaktionerna som Jaguar E-TYPE Zero Concept fått under det senaste året. Att vi framtidssäkrar nöjet med klassiska bilar innebär en stor vinst för Jaguar Classic. E-TYPE Zero tydliggör det fantastiska arvet från Jaguar E-TYPE, och expertisen samt de hantverksmässiga färdigheterna hos Classic Works. Samtidigt visar vi med detta Jaguar Land Rovers dedikation för att skapa bilar med nollutsläpp som genomgående tema i vår verksamhet – även hos Jaguar Classic.

Med E-TYPE Zero har man försökt ligga så nära specifikationerna för originalmodellen som möjligt, undantaget ett par uppdateringar. Kupén ser i princip ut som den gjorde 1968 medan man av hänsyn till energieffektiviteten bytt ut glödlamporna i strålkastarna mot moderna LED-lampor.

Det finns två sätt att få Jaguar E-TYPE som elbil. Antingen kan man komma med sin egen E-TYPE, om man nu har turen att ha en sådan stående i garaget. Har man inte det kan man också köpa en Jaguar Classic som köpts,renoverats och konverterats. Vad priset för dessa två möjligheter landar på är ännu inte offentliggjort, men den intresserade kan kontakta Jaguar Classic via zero@jaguarlandrover.com.

Pressinfo Jaguar



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Sänd till en kollega

0.176