23948sdkhjf

Aggressiv körning har blivit ett växande problem

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Aggressiv körning är ett växande problem. Både personbilar och yrkestrafiken gör sig skyldiga till det. Följderna är allvarliga, både olycksrisken och miljöutsläppen ökar.

-Det finns en stor grupp bilister som kör aggressivt och orsakar en hel del farliga situationer i trafiken. Den här typen av körning är orsaken till många allvarliga trafikolyckor. Vårt viktigaste uppdrag är att minska antalet skadade och döda i trafiken och därför ser vi mycket allvarligt på den här typen av körning, säger Jenny Wester, chef för polisen trafiksektion i område Väst.

Aggressiv körning innebär att man kör för nära fordonet framför, att man kör slalom mellan filerna, kör om på fel sida, kör mot rött, korsar heldragna linjer, använder inte blinkers och att man kör högt över tillåten hastighet.

Enligt Trafikverket är risken att omkomma 70 procent högre vid en krock om man kör 90 kilometer i timmen istället för 80. En krock i 90 motsvarar ett fall från tionde våningen. Om alla håller hastighetsgränserna kan nära 80 liv räddas varje år. Att lätta på gasen ger även andra fördelar som lägre bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp.Aggressiv körning ökar även slitaget av däck och fordonet. Snittbilisten skulle kunna tjäna hundratals kronor om året på minskat däck- och fordonslitage om man håller hastigheten och kör lugnt.

– Den här typen av körning sliter på däck betydligt mer än normal körning. Häftiga accelerationer och inbromsningar samt snäva kurvtagningar bör undvikas om man vill köra säkert och ekonomiskt, berättar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sweden i ett pressmeddelande.

Kör du för nära bilen framför så gäller det att kunna minska hastigheten snabbt om bilen framför bromsar.

­– Bra däck minskar bromssträckan och risken för en påkörning. Vårens sommardäcktester visar att skillnaden i bromssträckan mellan bra och dåliga däck på våt väg kan vara över tolv meter, mer än två billängder vid en hastighet på 80 km/h, säger Emil Sundholm.

Det absolut sämsta alternativet är att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren och på hösten.

– De har en mjukare gummiblandning och en konstruktion utvecklad för vinterväglag, vilket gör att bromssträckan blir betydligt längre än med bra sommardäck. I kurvor och i snabba väjningar på vått underlag är dubbfria vinterdäck hala och de har sämre styregenskaper än sommardäck, varnar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sweden.

Enligt polisen smittar aggressiv körning av sig till allt fler bilister och osäkerheten och olyckorna ökar. Även tung yrkestrafik har drabbats av smittan. Det är inte alls ovanligt att en 60 ton tung lastbil med släp kör i över 90 km/h bara några meter bakom framförvarande bil. Högsta tillåten hastighet för en lastbil med släp är 80 km/h.

Det finns egentligen ingen förklaring till varför aggressiv körning ökar. Mycket handlar säkert om stress, det känns helt enkelt bättre att köra fort om man har bråttom. Ändå sparar man inte mycket tid. Åker du till exempel tre mil i 100 km/h, i stället för 90 km/h, så blir tidsvinsten bara två minuter.

 Pressinformation Nokian Tyres Sweden

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Sänd till en kollega

0.175