23948sdkhjf

Aggressiv körning har blivit ett växande problem

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Aggressiv körning är ett växande problem. Både personbilar och yrkestrafiken gör sig skyldiga till det. Följderna är allvarliga, både olycksrisken och miljöutsläppen ökar.

-Det finns en stor grupp bilister som kör aggressivt och orsakar en hel del farliga situationer i trafiken. Den här typen av körning är orsaken till många allvarliga trafikolyckor. Vårt viktigaste uppdrag är att minska antalet skadade och döda i trafiken och därför ser vi mycket allvarligt på den här typen av körning, säger Jenny Wester, chef för polisen trafiksektion i område Väst.

Aggressiv körning innebär att man kör för nära fordonet framför, att man kör slalom mellan filerna, kör om på fel sida, kör mot rött, korsar heldragna linjer, använder inte blinkers och att man kör högt över tillåten hastighet.

Enligt Trafikverket är risken att omkomma 70 procent högre vid en krock om man kör 90 kilometer i timmen istället för 80. En krock i 90 motsvarar ett fall från tionde våningen. Om alla håller hastighetsgränserna kan nära 80 liv räddas varje år. Att lätta på gasen ger även andra fördelar som lägre bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp.Aggressiv körning ökar även slitaget av däck och fordonet. Snittbilisten skulle kunna tjäna hundratals kronor om året på minskat däck- och fordonslitage om man håller hastigheten och kör lugnt.

– Den här typen av körning sliter på däck betydligt mer än normal körning. Häftiga accelerationer och inbromsningar samt snäva kurvtagningar bör undvikas om man vill köra säkert och ekonomiskt, berättar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sweden i ett pressmeddelande.

Kör du för nära bilen framför så gäller det att kunna minska hastigheten snabbt om bilen framför bromsar.

­– Bra däck minskar bromssträckan och risken för en påkörning. Vårens sommardäcktester visar att skillnaden i bromssträckan mellan bra och dåliga däck på våt väg kan vara över tolv meter, mer än två billängder vid en hastighet på 80 km/h, säger Emil Sundholm.

Det absolut sämsta alternativet är att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren och på hösten.

– De har en mjukare gummiblandning och en konstruktion utvecklad för vinterväglag, vilket gör att bromssträckan blir betydligt längre än med bra sommardäck. I kurvor och i snabba väjningar på vått underlag är dubbfria vinterdäck hala och de har sämre styregenskaper än sommardäck, varnar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sweden.

Enligt polisen smittar aggressiv körning av sig till allt fler bilister och osäkerheten och olyckorna ökar. Även tung yrkestrafik har drabbats av smittan. Det är inte alls ovanligt att en 60 ton tung lastbil med släp kör i över 90 km/h bara några meter bakom framförvarande bil. Högsta tillåten hastighet för en lastbil med släp är 80 km/h.

Det finns egentligen ingen förklaring till varför aggressiv körning ökar. Mycket handlar säkert om stress, det känns helt enkelt bättre att köra fort om man har bråttom. Ändå sparar man inte mycket tid. Åker du till exempel tre mil i 100 km/h, i stället för 90 km/h, så blir tidsvinsten bara två minuter.

 Pressinformation Nokian Tyres Sweden

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kristinehedsgymnasiet certifieras till Motorbranschcollage

Kristinehedsgymnasiet i Halmstad har certifierats till Motorbranschcollege. En Motorbranschcollege-certifiering är en kvalitetsstämpel på den fordonstekniska utbildningen inom fordons- och transportprogrammen i skolorna.

Ministerpresident besöker Göteborgs fordonskluster

Felix Rosenqvist årets rookie i Indycar

Åtta skolor i kamp om prestigefylld utmärkelse

Europeiska fordonsindustrin säger nej till hård Brexit

Flera ledare för bransch- och intresseorganisationer inom den europeiska fordonsindustrin gör ett gemensamt uttalande kring Brexit. De förklarar bland annat vilka konsekvenser en hård Brexit skulle leda till och att de vill undvika det.

DTM kommer till Sverige

Nyhetsbrev

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Arkiv

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Se alla Företagens egna nyheter

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Sänd till en kollega

0.139