23948sdkhjf

Ryska märken säljer utan mördande reklam

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Marknadsföringen är minimal och köparna vet oftast precis vilken bil de vill ha. Försäljningen av ryska bilar av märkena Lada och Uaz ger begagnathandlaren Severin Auto Group i skånska Hörby en unik profil.

2014 började Severin Auto Group i Hörby några mil väster om Lund komplettera begagnatförsäljningen med att ta in nya bilar av det ryska märket Lada. Anders Larsson, som driver företaget tillsammans med sonen Jacob, har själv kört Lada Niva till och från sedan 1980-talet

– Då var det mycket som skramlade och skakade. Idag är det bättre kvalitet på grejerna, de har lärt sig bygga bilar, säger Anders.

Läs även: Bonus malus stryper deras nybilsförsäljning

                 "De här bilarna tål allt"

För lite mer än ett år sedan började man även importera nya bilar av det ryska märket Uaz, som från början enbart tillverkade militärfordon.

– Det var han som hade generalagenturen för Uaz som hörde av sig till oss, han fick nys om att vi var dem som hade sålt flesta Lada i hela Sverige, berättar Jacob Larsson.

Klicka på bilden för att se fler ryska bilmodeller som Severin Auto importerar!

Varför säljer ni ryska bilar?
– Det finns nästan ingen annan i Sverige som jobbar med de märkena, så vi är ensamma på marknaden. Vi har sålt strax under 80 Lada Niva sedan 2014. Det är en toppenbra bil. Vill du ha en bil som tar sig fram överallt och vill lägga max 130000 kronor, då kan du inte ha en bättre bil.

Vilka är det som köper ryska bilar?
– Folk som behöver en bil med bra framkomlighet och som vill ha något enkelt och robust.

Hur är det att importera bilar från Ryssland?
– Ryssarna är lite besvärliga att göra affärer med. Det är ofta olika former av avvikelser.

Vilka egenskaper bör den som känner sig manad vara utrustad med?
– Tålamod. Och man måste vara diplomatisk som bara den. Vi lägger en beställning till oss själva, men det är sällan vi lägger en beställning som ska gå direkt till kund. Är det något extra som kunden vill ha, till exempel motorvärmare eller extraljus, då är det vi som monterar det åt kunden. Det är inte så att man bara kan ringa til fabriken i Ryssland och lägga en beställning på en bil med en specifik extrautrustning. Det fungerar inte så. Men det har på det hela taget fungerat bra hittills.

Importen av den nya modellen Uaz Profi går än så länge via Tjeckien, då den enda verkstad i EU som ordnar så att dessa märken får helbilsgodkännande (homologisering) i Europa ligger där.

Detaljkvaliteten på de ryska bilarna må vara sisådär och komforten påver, men driftsäkerheten är i många fall förbluffande, säger Anders och berättar om en säregen upplevelse för ett tag sedan:

– Vi har en reservdels-Niva ute på vår gård, och den skulle jag flytta. Den kommer du aldrig få igång, sade vår mekaniker Stefan. Men jag gick ut och vred om nyckeln. Och den tuffade igång, trots att den stått där i ett år. Sedan kom Stefan utspringande och frågade hur tusan jag hade fått igång bilen. För det satt bara två av fyra tändstift i motorn vid det tillfället.

– Du kan inte ta kål på bilarna. Det är rejäla överdimensionerade motorer. Motorn i Uaz modeller Profi och Hunter är ju en fyrcylindrig sugmotor på 2,7 liter som man bara tar ut 150 hästar ur.

Vad är det för fel som ni sett drabbar bilarna ni sålt?
– Det första parti med tio Lada Niva som vi fick hem hade problem med vattenpumpen, så då bytte vi vattenpump på alla de bilarna i förebyggande syfte. Det är det enda felet som har varit återkommande på flera av våra ryska bilar. Sedan har vi inte haft något betydande bekymmer alls.

– Vi har haft väldigt lite reklamationer genom åren. Det har varit någon generator och någon vattenpump. Jag sålde Audi och Volkswagen tidigare, och där kan man snacka om reklamationer, säger Anders Larsson.

Ungefär hur många Lada och Uaz har ni sålt i Sverige hittills?
– Omkring 150 bilar.

Läs även: Bonus malus stryper deras nybilsförsäljning

                 "De här bilarna tål allt"

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Nyhetsbrev

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Arkiv

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Förlust för Audi ifjol

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Bildelsstölder - stigande trend

Stölderna av bildelar har stadigt ökat sedan 2012, men 2018 kanske bjuder på ett trendbrott.

TEMA olja: Med varumärket som dörröppnare

Veoneer fick order för 56 milijarder kronor under 2018

Veoneer, Inc. uppnådde rekordhög orderingång för helåret 2018. Orderingången för 2018 beräknas totalt vara värd 5,9 miljarder USD, vilket motsvarar ett genomsnittligt ordervärde på mer än 1,2 miljarder USD per år.

Dieselskandalen långtifrån över

Ny UV-grundfyller från Basf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Se alla Företagens egna nyheter

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Sänd till en kollega

0.105