23948sdkhjf

Ryska märken säljer utan mördande reklam

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Marknadsföringen är minimal och köparna vet oftast precis vilken bil de vill ha. Försäljningen av ryska bilar av märkena Lada och Uaz ger begagnathandlaren Severin Auto Group i skånska Hörby en unik profil.

2014 började Severin Auto Group i Hörby några mil väster om Lund komplettera begagnatförsäljningen med att ta in nya bilar av det ryska märket Lada. Anders Larsson, som driver företaget tillsammans med sonen Jacob, har själv kört Lada Niva till och från sedan 1980-talet

– Då var det mycket som skramlade och skakade. Idag är det bättre kvalitet på grejerna, de har lärt sig bygga bilar, säger Anders.

Läs även: Bonus malus stryper deras nybilsförsäljning

                 "De här bilarna tål allt"

För lite mer än ett år sedan började man även importera nya bilar av det ryska märket Uaz, som från början enbart tillverkade militärfordon.

– Det var han som hade generalagenturen för Uaz som hörde av sig till oss, han fick nys om att vi var dem som hade sålt flesta Lada i hela Sverige, berättar Jacob Larsson.

Klicka på bilden för att se fler ryska bilmodeller som Severin Auto importerar!

Varför säljer ni ryska bilar?
– Det finns nästan ingen annan i Sverige som jobbar med de märkena, så vi är ensamma på marknaden. Vi har sålt strax under 80 Lada Niva sedan 2014. Det är en toppenbra bil. Vill du ha en bil som tar sig fram överallt och vill lägga max 130000 kronor, då kan du inte ha en bättre bil.

Vilka är det som köper ryska bilar?
– Folk som behöver en bil med bra framkomlighet och som vill ha något enkelt och robust.

Hur är det att importera bilar från Ryssland?
– Ryssarna är lite besvärliga att göra affärer med. Det är ofta olika former av avvikelser.

Vilka egenskaper bör den som känner sig manad vara utrustad med?
– Tålamod. Och man måste vara diplomatisk som bara den. Vi lägger en beställning till oss själva, men det är sällan vi lägger en beställning som ska gå direkt till kund. Är det något extra som kunden vill ha, till exempel motorvärmare eller extraljus, då är det vi som monterar det åt kunden. Det är inte så att man bara kan ringa til fabriken i Ryssland och lägga en beställning på en bil med en specifik extrautrustning. Det fungerar inte så. Men det har på det hela taget fungerat bra hittills.

Importen av den nya modellen Uaz Profi går än så länge via Tjeckien, då den enda verkstad i EU som ordnar så att dessa märken får helbilsgodkännande (homologisering) i Europa ligger där.

Detaljkvaliteten på de ryska bilarna må vara sisådär och komforten påver, men driftsäkerheten är i många fall förbluffande, säger Anders och berättar om en säregen upplevelse för ett tag sedan:

– Vi har en reservdels-Niva ute på vår gård, och den skulle jag flytta. Den kommer du aldrig få igång, sade vår mekaniker Stefan. Men jag gick ut och vred om nyckeln. Och den tuffade igång, trots att den stått där i ett år. Sedan kom Stefan utspringande och frågade hur tusan jag hade fått igång bilen. För det satt bara två av fyra tändstift i motorn vid det tillfället.

– Du kan inte ta kål på bilarna. Det är rejäla överdimensionerade motorer. Motorn i Uaz modeller Profi och Hunter är ju en fyrcylindrig sugmotor på 2,7 liter som man bara tar ut 150 hästar ur.

Vad är det för fel som ni sett drabbar bilarna ni sålt?
– Det första parti med tio Lada Niva som vi fick hem hade problem med vattenpumpen, så då bytte vi vattenpump på alla de bilarna i förebyggande syfte. Det är det enda felet som har varit återkommande på flera av våra ryska bilar. Sedan har vi inte haft något betydande bekymmer alls.

– Vi har haft väldigt lite reklamationer genom åren. Det har varit någon generator och någon vattenpump. Jag sålde Audi och Volkswagen tidigare, och där kan man snacka om reklamationer, säger Anders Larsson.

Ungefär hur många Lada och Uaz har ni sålt i Sverige hittills?
– Omkring 150 bilar.

Läs även: Bonus malus stryper deras nybilsförsäljning

                 "De här bilarna tål allt"

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Aston Martin tillverkar tvåhjuling

Undantagen om skattefria miljöbränslen kan slopas

Sveriges undantag om skattefria miljöbränslen kan slopas vid årsskiftet 2020/21, rapporterar Ekot. Det skulle kunna göra det svårare att uppnå klimatmålen och dessutom påverkar det eventuella framtida konverteringar till etanol och gas, som Motormagasinet har berättat om upprepade gånger.

Ford vinner årets transportbil och årets pickup

Ford Transit Custom Hybrid-serien utsågs till International Van of the Year 2020 och Ford Ranger tog hem International Pickup Award 2020.

Plus

Tema Svets- & fogningsteknik: Skadeverkstäderna påverkas av bilens konstruktion

Med nya konstruktionsmaterial kommer nya utmaningar för skadeverkstäderna. Kraven är strikta på sig att följa tillverkarnas instruktioner vid reparationer.

VW visar upp eldrivet kombikoncept med fyrhjulsdrift

Inte konstigt att verkstäder kör kunders bilar flera mil

En man i Örebro lämnade in sin bil på verkstaden och upptäckte därefter att bilen körts över 50 mil innan han fick tillbaka den. Det är ovanligt, men det förekommer och Motorbranschens Riksförbund, MRF, står bakom verkstäderna i frågan.

Nyhetsbrev

Fotad bärgning minskar risken för bedrägerier

Bedrägeriförsök kostar försäkringsbolagen mellan tre till sex miljarder kronor årligen. Fler än 50 procent av utredda bilbränder 2017 var misstänkta bedrägerier. Nu erbjuds bedrägeriutredningar i samband med bärgning som hjälper försäkringsbolagen att spara pengar.

Arkiv
Plus

Tema Svets- och fogningsteknik: Höga krav på rätt reparationsteknik

Avancerade säkerhetskonstruktioner kräver speciella reparationsmetoder. För teknikerna gäller det att hålla tungan rätt i mun.

Ledare #38: När konkurrensen spårar ur

Premiär för Lexus första elbil på Guangzhou auto show

Autoexperten kan bygga om alla fossilbilar till etanol på sju år

Stöldtrenden har vänt

Besikta öppnar två nya stationer i Dalarna

Ford presenterar helelektriska Mustang Mach-E

För första gången på 55 år utvidgar Ford Mustang-familjen med Mustang Mach-E. Modellen lanseras i Sverige under 2020 och är en del av ett omfattande sortiment av elektrifierade modeller.

Volkswagen fortsätter investera för framtiden

Ny krockkudde för sidokollisioner

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot Rifter & New Partner Dragkrok

Miljövänlig bilbransch i fokus

Mercedes B W247 Dragkrok fra Dansk anhængertræk GDW

Våra produkter är godkända för fordonsindustrin.

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Toyota Corolla Sedan dragkrok

Kan inkomsten i ditt företag förbättras och med hur mycket?

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Sänd till en kollega

0.166