23948sdkhjf

Ryska märken säljer utan mördande reklam

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Marknadsföringen är minimal och köparna vet oftast precis vilken bil de vill ha. Försäljningen av ryska bilar av märkena Lada och Uaz ger begagnathandlaren Severin Auto Group i skånska Hörby en unik profil.

2014 började Severin Auto Group i Hörby några mil väster om Lund komplettera begagnatförsäljningen med att ta in nya bilar av det ryska märket Lada. Anders Larsson, som driver företaget tillsammans med sonen Jacob, har själv kört Lada Niva till och från sedan 1980-talet

– Då var det mycket som skramlade och skakade. Idag är det bättre kvalitet på grejerna, de har lärt sig bygga bilar, säger Anders.

Läs även: Bonus malus stryper deras nybilsförsäljning

                 "De här bilarna tål allt"

För lite mer än ett år sedan började man även importera nya bilar av det ryska märket Uaz, som från början enbart tillverkade militärfordon.

– Det var han som hade generalagenturen för Uaz som hörde av sig till oss, han fick nys om att vi var dem som hade sålt flesta Lada i hela Sverige, berättar Jacob Larsson.

Klicka på bilden för att se fler ryska bilmodeller som Severin Auto importerar!

Varför säljer ni ryska bilar?
– Det finns nästan ingen annan i Sverige som jobbar med de märkena, så vi är ensamma på marknaden. Vi har sålt strax under 80 Lada Niva sedan 2014. Det är en toppenbra bil. Vill du ha en bil som tar sig fram överallt och vill lägga max 130000 kronor, då kan du inte ha en bättre bil.

Vilka är det som köper ryska bilar?
– Folk som behöver en bil med bra framkomlighet och som vill ha något enkelt och robust.

Hur är det att importera bilar från Ryssland?
– Ryssarna är lite besvärliga att göra affärer med. Det är ofta olika former av avvikelser.

Vilka egenskaper bör den som känner sig manad vara utrustad med?
– Tålamod. Och man måste vara diplomatisk som bara den. Vi lägger en beställning till oss själva, men det är sällan vi lägger en beställning som ska gå direkt till kund. Är det något extra som kunden vill ha, till exempel motorvärmare eller extraljus, då är det vi som monterar det åt kunden. Det är inte så att man bara kan ringa til fabriken i Ryssland och lägga en beställning på en bil med en specifik extrautrustning. Det fungerar inte så. Men det har på det hela taget fungerat bra hittills.

Importen av den nya modellen Uaz Profi går än så länge via Tjeckien, då den enda verkstad i EU som ordnar så att dessa märken får helbilsgodkännande (homologisering) i Europa ligger där.

Detaljkvaliteten på de ryska bilarna må vara sisådär och komforten påver, men driftsäkerheten är i många fall förbluffande, säger Anders och berättar om en säregen upplevelse för ett tag sedan:

– Vi har en reservdels-Niva ute på vår gård, och den skulle jag flytta. Den kommer du aldrig få igång, sade vår mekaniker Stefan. Men jag gick ut och vred om nyckeln. Och den tuffade igång, trots att den stått där i ett år. Sedan kom Stefan utspringande och frågade hur tusan jag hade fått igång bilen. För det satt bara två av fyra tändstift i motorn vid det tillfället.

– Du kan inte ta kål på bilarna. Det är rejäla överdimensionerade motorer. Motorn i Uaz modeller Profi och Hunter är ju en fyrcylindrig sugmotor på 2,7 liter som man bara tar ut 150 hästar ur.

Vad är det för fel som ni sett drabbar bilarna ni sålt?
– Det första parti med tio Lada Niva som vi fick hem hade problem med vattenpumpen, så då bytte vi vattenpump på alla de bilarna i förebyggande syfte. Det är det enda felet som har varit återkommande på flera av våra ryska bilar. Sedan har vi inte haft något betydande bekymmer alls.

– Vi har haft väldigt lite reklamationer genom åren. Det har varit någon generator och någon vattenpump. Jag sålde Audi och Volkswagen tidigare, och där kan man snacka om reklamationer, säger Anders Larsson.

Ungefär hur många Lada och Uaz har ni sålt i Sverige hittills?
– Omkring 150 bilar.

Läs även: Bonus malus stryper deras nybilsförsäljning

                 "De här bilarna tål allt"



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Sänd till en kollega

0.151