23948sdkhjf

Ryska märken säljer utan mördande reklam

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Marknadsföringen är minimal och köparna vet oftast precis vilken bil de vill ha. Försäljningen av ryska bilar av märkena Lada och Uaz ger begagnathandlaren Severin Auto Group i skånska Hörby en unik profil.

2014 började Severin Auto Group i Hörby några mil väster om Lund komplettera begagnatförsäljningen med att ta in nya bilar av det ryska märket Lada. Anders Larsson, som driver företaget tillsammans med sonen Jacob, har själv kört Lada Niva till och från sedan 1980-talet

– Då var det mycket som skramlade och skakade. Idag är det bättre kvalitet på grejerna, de har lärt sig bygga bilar, säger Anders.

Läs även: Bonus malus stryper deras nybilsförsäljning

                 "De här bilarna tål allt"

För lite mer än ett år sedan började man även importera nya bilar av det ryska märket Uaz, som från början enbart tillverkade militärfordon.

– Det var han som hade generalagenturen för Uaz som hörde av sig till oss, han fick nys om att vi var dem som hade sålt flesta Lada i hela Sverige, berättar Jacob Larsson.

Klicka på bilden för att se fler ryska bilmodeller som Severin Auto importerar!

Varför säljer ni ryska bilar?
– Det finns nästan ingen annan i Sverige som jobbar med de märkena, så vi är ensamma på marknaden. Vi har sålt strax under 80 Lada Niva sedan 2014. Det är en toppenbra bil. Vill du ha en bil som tar sig fram överallt och vill lägga max 130000 kronor, då kan du inte ha en bättre bil.

Vilka är det som köper ryska bilar?
– Folk som behöver en bil med bra framkomlighet och som vill ha något enkelt och robust.

Hur är det att importera bilar från Ryssland?
– Ryssarna är lite besvärliga att göra affärer med. Det är ofta olika former av avvikelser.

Vilka egenskaper bör den som känner sig manad vara utrustad med?
– Tålamod. Och man måste vara diplomatisk som bara den. Vi lägger en beställning till oss själva, men det är sällan vi lägger en beställning som ska gå direkt till kund. Är det något extra som kunden vill ha, till exempel motorvärmare eller extraljus, då är det vi som monterar det åt kunden. Det är inte så att man bara kan ringa til fabriken i Ryssland och lägga en beställning på en bil med en specifik extrautrustning. Det fungerar inte så. Men det har på det hela taget fungerat bra hittills.

Importen av den nya modellen Uaz Profi går än så länge via Tjeckien, då den enda verkstad i EU som ordnar så att dessa märken får helbilsgodkännande (homologisering) i Europa ligger där.

Detaljkvaliteten på de ryska bilarna må vara sisådär och komforten påver, men driftsäkerheten är i många fall förbluffande, säger Anders och berättar om en säregen upplevelse för ett tag sedan:

– Vi har en reservdels-Niva ute på vår gård, och den skulle jag flytta. Den kommer du aldrig få igång, sade vår mekaniker Stefan. Men jag gick ut och vred om nyckeln. Och den tuffade igång, trots att den stått där i ett år. Sedan kom Stefan utspringande och frågade hur tusan jag hade fått igång bilen. För det satt bara två av fyra tändstift i motorn vid det tillfället.

– Du kan inte ta kål på bilarna. Det är rejäla överdimensionerade motorer. Motorn i Uaz modeller Profi och Hunter är ju en fyrcylindrig sugmotor på 2,7 liter som man bara tar ut 150 hästar ur.

Vad är det för fel som ni sett drabbar bilarna ni sålt?
– Det första parti med tio Lada Niva som vi fick hem hade problem med vattenpumpen, så då bytte vi vattenpump på alla de bilarna i förebyggande syfte. Det är det enda felet som har varit återkommande på flera av våra ryska bilar. Sedan har vi inte haft något betydande bekymmer alls.

– Vi har haft väldigt lite reklamationer genom åren. Det har varit någon generator och någon vattenpump. Jag sålde Audi och Volkswagen tidigare, och där kan man snacka om reklamationer, säger Anders Larsson.

Ungefär hur många Lada och Uaz har ni sålt i Sverige hittills?
– Omkring 150 bilar.

Läs även: Bonus malus stryper deras nybilsförsäljning

                 "De här bilarna tål allt"

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DTM kommer till Sverige

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Nyhetsbrev

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Arkiv

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Ford godkänner transportbilar för HVO

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Sänd till en kollega

0.122