23948sdkhjf

Vinterdäck på alla hjul – nytt krav för tung trafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Alla tunga fordon på svenska vägar, även utländska, ska vara försedda med vinterdäck 1 december till 31 mars när vinterväglag råder. Det har regeringen beslutat 30 augusti.

De nya tuffare reglerna om vinterdäckskrav för tung trafik träder i kraft 1 juni 2019, även om det just då knappast kan vara aktuellt med vinterväglag ens i svenska fjällvägar längst upp i norr.

Beslutet har fattats eftersom regeringen säger sig vilja öka trafiksäkerheten på de svenska vägarna. Därför ska samtliga tunga fordon från och med nästa säsong ha vinterdäck på samtliga hjul. Kravet gäller alla svenska tunga fordon men också alla utländska fordon som kör på svenska vägar. 

Till det kommer ett underbeslut om att Transportstyrelsen ska se över trafiksäkerheten för korta dragbilar, så kallade EU-trailers som dock knappast drabbar bussbranschens fordon. 

För att öka säkerheten på vägarna har regeringen beslutat om skärpta regler för tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på samtliga hjul, inte enbart på drivaxlarna som tidigare. Kravet, som träder ikraft den 1 juni 2019, gäller mellan den 1 december och 31 mars när vinterväglag råder.

- Jag vill inte se ännu en vinter där svenska vägar blockeras av fordon som slirar i backarna och skapar omfattande trafikproblem. Nu är det slut med tunga fordon som kör utan vinterdäck. säger Tomas Eneroth, infrastrukturminister.

Regeringen har också fattat beslut om att ge Transportstyrelsen i uppdrag att se över korta dragbilar, ibland kallade ”EU-trailers”. Transportstyrelsen ska bland annat analysera i vilken omfattning just dessa fordonskombinationer är inblandade i olyckor. Myndigheten ska se över vilka tekniska lösningar  det finns för att öka trafiksäkerheten och vid behov föreslå regeländringar för att öka trafiksäkerheten.

-Vi har sett att så kallade EU-trailers orsakat allvarliga olyckor på våra vägar. Nu vill jag att Transportstyrelsen tar fram förslag som reglerar användningen och därmed höjer trafiksäkerheten.  Det är inte acceptabelt som det fungerar nu, säger Tomas Eneroth.

Fotnot. För tunga fordon gäller dubbfria vinterdäck, det har aldrig funnits dubbade däck för fordon över 3,5 ton.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Patrik Gerkens
Det har visst funnits dubbade däck för fordon över 3,5 ton, jag har själv satt på sådana hjul på tunga lastbilar//Patrik
PS det kan ha varit dispens fordon för bilarna tillhörde Riksbanken

Niklas Nykvist
Fotnot:
EU-trailers är själva påhängsvagnen ("släpet") inte dragbilen. Dragbilen till en sk EU-trailer har samma krav på däck som en tung lastbil. Och det finns dubbdäck för tunga fordon som Patrik kommenterade men frivilligt att använda och enkla regler för dessa. Symmetriskt monterade axelvis 1 oktober till 15 april..
Jag uppfattar det som att artikelförfattaren inte är insatt i fakta eller uppfattat fel vid faktainsamlingen.
Mvh Niklas N.

Bernt Wahlberg
Dubbade däck används inte i någon större utsträckning på tunga fordon i Sverige, men är tillåtet om man håller sig till de begränsningar på dubbens storlek som finns, max 1.5 mm dubbutstick, max 3 gr vikt och max 50 dubb per rullomkretsmeter.. Mjölktransporter och skolbussar är exempel på fordon som använder dubbar och då främst i styrdäcken då man i många fall kör på hala småvägar och uppfarter.

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Sänd till en kollega

0.26