23948sdkhjf

Så snabbar hon upp Volvos reservdelshantering

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Efter en ganska lång startsträcka har Volvo Cars etablerat ett system med lokala distributionscenter som effektivt kortat ledtiderna i reservdelshanteringen.

Nyckeln till framgången ligger i ett tydligt kundperspektiv på logistiken, säger Christina Bentzel Möller som är senior director för parts supply and logistics på Volvo Cars:

– Jag brukar säga att man oftast har fokus på vilken tillgänglighet man har i de egna lagren, och den brukar ligga på runt 95 eller kanske 97 procent på automotivesidan. Sedan arbetar alla med ständiga förbättringar. Då kanske man ställer sig frågan: Ska vi våga sikta på 97,5 eller ska vi säga 97,4 procent till nästa år?.

En sådan förbättring kan kräva hårt arbete när marginalerna är små. Men när Volvo Cars i stället ställde sig frågan om vad som spelar roll för kunderna, det vill säga de som lämnar in sin bil till verkstaden, hamnade fokus i stället på återförsäljarna.

– När vi gick ut och gjorde studier hos återförsäljare och tittade på alla de samtal som kommer in, alla akuta behov, alla försäljningar till småverkstäder, alla tilläggsjobb som kommer på en bil för att man inte förplanerat – då ser vi att de har inte mer än 65 procents tillgänglighet. En riktigt duktig återförsäljare kanske har 70 procent, även om de flesta tror att de har en tillgänglighet över 90 procent, förklarar Christina Bentzel Möller.

– Sedan funderade vi. Vilket är viktigast? Att vi kommer till 97,4 eller att återförsäljarna går från 65 till 90 procent?

En genomsnittlig återförsäljare har omkring 2000 artiklar i sitt lager. Samtidigt tillkommer cirka 10000 nya artikelnummer i Volvos sortiment varje år. En Volvohandlare förväntas kunna serva allt ifrån de äldsta modellerna till en Volvo V50 av tidig årgång.

Lösningen fick bli ett nytt sätt att arbeta, både för Volvo Cars själva och för återförsäljarna.

– Vi kom fram till att vi sätter ett lager i mitten av en grupp återförsäljare. Och i stället för att partschefen på plats ska plocka ihop delarna så gör vi det. Om vi har ett lager till alla de återförsäljarna kan vi kanske hålla 18000 artikelnummer. Då får återförsäljarna lära sig att förplanera och beställa och om någon del inte finns inne, så skickar vi efter den från centrallagret som har 80000 delar.

Resultatet blir att på morgonen när Volvoägaren ska lämna in sin bil ligger ett färdigt paket med alla delar färdigt på verkstaden. Det är smidigt för serviceteknikern och det sparar tid åt alla. Kunden kan vänta i verkstaden eller hämta ut sin bil på kvällen i de allra flesta fall.

– Dessutom, om något skulle bli fel, säg att kunden har sagt att det är vänster backspegelkåpa som är trasig men det är höger, ja då har vi en eller två dagleveranser från det lokala distributionscentret, tillägger Christina Bentzel Möller.

På Volvo Cars började man diskutera det här konceptet redan i slutet på 90-talet. I början på 00-talet inleddes arbetet och de senaste 7-8 åren har det tagit ordentlig fart, enligt Christina Bentzel Möller.

Nu säljer konceptet mer eller mindre in sig självt till återförsäljarna och används i stort sett i hela västra Europa.

Men det krävs en del av återförsäljarna. Den som varit chef för återförsäljarens lager får räkna med en stor förändring av sin roll. Och om inte planeringen och beställningarna fungerar bryts hela kedjan. Det här är något som generellt fungerar bra i Sverige, men kan vara knepigare i länder som Spanien, Kina eller USA, där kunderna är vana att svänga in till verkstaden utan att beställa tid, menar Christina Bentzel Möller.

Svenskt lager spindeln i nätet
Volvo Cars reservdelslagerhållning för hela världsmarknaden planeras i Göteborg och centrallagret finns där. Men med bilar som enbart produceras i Kina och för Kina ökar komplexiteten.

I Sverige har Volvo Cars lokala distributionscenter i Göteborg, Örebro, Stockholm, Jönköping och Malmö. I exempelvis Tyskland har man åtta lager, totalt har man satt upp 54 lager i världen.

– Man kan undra varför vi har åtta lager i Tyskland, som inte är en så stor marknad egentligen, men allt handlar om att korta ledtiderna, att ha delarna på plats när de faktiskt behövs. Vi utökar antalet lager i USA också, säger Christina Bentzel Möller som är senior director för parts supply and logistics.

Vad som ska finnas i Volvo Cars lager runt om i världen planeras från Göteborg via ett globalt it-system där man kan se vad som säljs och göra andra prognoser för vad som kommer att behövas. Det stora centrallagret finns i Torslanda i norra Göteborg.

– Här i Göteborg ligger vårt ”centre of the universe”. Men nu ökar komplexiteten eftersom vi fått ett centrallager i Kina och kommer att bygga upp ett i USA. Där har vi bilar som inte produceras någon annanstans.

Så samtidigt som tillgången till reservdelar via Volvo Cars logistikkoncept ökar kan återförsäljarnas egna lager minska. När Volvo står för upp emot 70 procent av packningsjobbet finns det ingen anledning att de inte ska fylla på återförsäljarnas lager också, vilket oftast innebär att det lokala lagret kan minskas med 75 procent. Men i kundens värld blir varje servicetillfälle snabbare och enklare än någonsin förut.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Med över 4 000 mekaniker och systemoperatörer i fordonsindustrin som användare runt om i världen, har Nissens Automotive plattform för kunskapsdelning gjort avtryck i den service som erbjuds av reservdelstillverkare. Nissen Training Concet, NTC-konceptet, går nu in i en ny era: lanseringen av en online självlärande plattform.

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Nyhetsbrev

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

Arkiv
1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Se alla Företagens egna nyheter

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Sänd till en kollega

0.132