23948sdkhjf

Så klarar sig Lexus undan Bonus Malus-effekten

Man har ständigt stigande försäljningskurvor och har klarat sig nästintill helskinnad från Bonus malus-effekten. Lexus är nischmärket som både går sin egen väg och i takt med tiden.

De senaste åren har Lexus ökat försäljningen rejält i Sverige och sommaren 2015 fick man mer muskler i form av Bilia-koncernen som då köpte Lexus-återförsäljaren Kaiser Bil med fyra anläggningar i Stockholm och Malmö.

Lexus är lyxbilsmärket som valt en delvis annan väg än konkurrenterna:

1. Lexus modellpalett skiljer sig från resten av konkurrenternas. Alla modeller utom sportkupén RC F har hybriddrivlinor under huven.

2. Lexus motorpalett är mycket begränsad, där nästintill alla modell enbart erbjuder ett motoralternativ. Man använder sig enbart av bensinmotorer – raka fyrcylindriga 1,8- och 2,5-liters och en 3,5 liters V6-motor samt en V8 i sportkupéerna. Och samtliga är dessutom sugmotorer.

3. Alla Lexus-modeller har steglös automatlåda (CVT) som transmission.

4. Lexus har gått ifrån bakhjulsdrift till framhjulsdrift på flera av sina modeller. Förlusten må vara körglädje men vinsten är både sänkta tillverkningskostnader och en mera lättkörd bil.

Till ovan nämnda punkter skulle man kunna addera hög driftssäkerhet och tillförlitlighet; såväl bilägarna som bilprovningsmyndigheter har i många år rankat Lexus högre än de flesta andra bilmärken.

Läs mer om Lexus: Så gör Lexus bilköpet till en högtidsstund

Dick Zachrisson, Lexus Sverigechef – har ni tappat marknadsandelar av inte ha satsat på dieslar i ert modellutbud när dieslarna var populära?
– Självklart har vi det. Vi är det bilmärke på Sverigemarknaden som har haft störst andel hybriddrivlinor. Och det har vi gjort under den perioden då premiumsegmentet var som mest dieseltungt, med en dieselandel på över 80 procent. Och det är självklart för den som letar efter en premiumbil också letar efter det vanliga, det dominerande. Och då har nog vår drivlina setts som lite udda. Men vi har alltid haft ovanligt lojala kunder.

– Att köpa en Lexus på en tungt dieseldominerad marknad blir ett väldigt medvetet val.

Har Lexus goda år framöver nu, när hybridbilarna är populärare än kanske någonsin tidigare och bonus malus införts?
– Vi har ett fönster där vår drivlina just nu är ännu bättre. Men Lexus fortsätter naturligtvis att utveckla sina drivlinor. Om man tittar på var vår ägare, Toyota, satsar stora utvecklingspengar just nu så är det på batteriutveckling tillsammans med bland andra Panasonic.

– Vi strävar efter att utveckla befintlig teknik men också hitta de långsiktigt bästa lösningarna för framtiden. Det är därför som vi hoppar över vissa trender. Ett sådant exempel är att Toyota aldrig tog fram några etanolbilar eller gasbilar till Europamarknaden.

Hur påverkar Bonus malus Lexus?
– I vårt fall ser det väldigt bra ut och det är tack vare att vi har nästan bara hybrider. Vi har inga bonus-bilar i vårt modellprogram. Vi har en som får oförändrad skatt – CT. Men våra andra bilar får en väldigt marginell skattehöjning, så vi klarar oss väldigt bra jämfört med andra märken.

Hur går det med försäljningen av Lexus i Sverige?
– Från 2013 till 2015 så dubblade vi vår försäljning. Och med nya modellen UX som lanseras snart så tror vi på fortsatta försäljningsökningar i ungefär samma takt. Det betyder att vagnparken med nyare begagnade bilar, där kundlojaliteten gentemot oss är hög, växer. Det gör att antalet servicetillfällen i verkstäderna kommer att öka brant.

Vilka är de typiska Lexus-köparna?
– Bortåt sjuttio procent av vår försäljning går till företag, och det är framför allt mindre företag. Som ett nischat bilmärke kan det vara svårt att komma in och bli ett alternativ i de stora vagnparkerna.

Läs mer om Lexus: Så gör Lexus bilköpet till en högtidsstund

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078