23948sdkhjf

Johan Kristoffersson dominerade blöt STCC-tävling på Rudskogen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Regnet öste ner över norska Rudskogen under den femte deltävlingen i STCC, men Johan Kristoffersson strålade som solen. ”Kungen av regn” tog två överlägsna segrar och stärkte sin ledning i förarmästerskapet, trots ett svårt utgångsläge efter kvalet. Tummen upp för "Kungen av regn".

 Johan Kristoffersson vann det första racet på Rudskogen i överlägsen stil.

- Det hade jag verkligen inte trott efter kvalet. Då hade vi inte varvtiderna för att hänga med, men när jag vaknade i morse och såg att det regnade så steg ju förhoppningarna, säger Johan, som förstås fick beröm av teamchefen i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS.

- Det känns bra att ha Johan i laget när det är vanskliga förhållanden. Trots tungt lastad bil visar han sin klass när förarskickligheten och teamets kompetens blir avgörande, sammanfattar Tommy Kristoffersson.

Efter ett mycket tungt kval på torr bana under lördagen var det en besviken Johan Kristoffersson som lämnade Rudskogens motorbana med en sjätteplats och utan kvalpoäng.

Men när gråa moln tornade upp sig under söndagsmorgonen ljusnade anletsdragen på ”Kungen av regn” och i första racet visade Kristoffersson att det fanns all anledning till optimismen. Från sjätte startspår fick han till en blixtrande start med sin Golf GTI TCR och var uppe på andra plats redan i kurva två.

- En väldigt väldigt bra start och sedan hade jag bra pace. Det är bara att tacka teamet för en perfekt bil. Vi gjorde några små justeringar efter warm up och det fungerade.

Kristoffersson gick sedan en stenhård kamp mot Robert Dahlgren om ledningen under de första varven. Mästerskapsledaren var nästan förbi på yttern, men tappade istället till tredjeplats efter en tuff närkamp med Daniel Haglöf. Därifrån började jakten, en framgångsrik sådan. Kristoffersson behövde några varv för att fånga in sina byten, men med halva racet kvar var han uppe i täten och seglade sedan ifrån till seger med hela elva sekunders marginal.

- Det var ingen fel på farten i alla fall, konstaterar Johan efter sin femtonde STCC-seger i karriären.

Den betydde också att han tog tillbaka den mästerskapsledning Robert Dahlgren erövrade i samband med kvalet.

Bakom Kristoffersson gjorde de övriga två Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarna mycket fina insatser. Hugo Nerman fick också en kanonstart, men hamnade i trängsel och fick börja om längre bak i fältet. Därifrån visade han mycket bra fart och tog sig upp till femte plats, delad karriärbästa, med vittring på Philip Morin på fjärde. Därmed blev det 18 nya poäng i juniormästerskapet.

Från sista startrutan gjorde Nicklas Oscarsson en stark uppkörning från 17:e till tolfte plats.

- Både Hugo och Nicklas gjorde ett riktigt bra första race, tycker Tommy Kristoffersson.

I andra racet tog sig inte Johan Kristoffersson fram lika enkelt som i första.

- Jag fick en bra start, men det var det fler som fick, inte minst Fredrik Ekblom, kommenterar Johan, som fick jaga från en fjärdeplats.

Efter några varv var han dock uppe på andra och tog upp jakten på Volkswagen-kollegan Andreas Wernersson, Lestrup Racing Team. Sju extra poäng hägrade, 25 istället för 18.

- Det blev mer taktik i andra racet. Andreas är riktigt duktig på att köra och han hade bra pace, så jag tänkte att vi skulle skapa lucka bakåt innan jag satte in stöten.

Attacken kom efter långa rakan, en satsning utöver det vanliga.

- Där bromsade jag absolut så sent jag vågade. Det var precis jag fick stopp utan att låsa upp hjulen, medger Kristoffersson som överraskade västgöten:

- Jag visste ju att jag skulle behöva åka riktigt fort för att hålla Johan bakom, men han gjorde en grej som jag inte trodde han skulle lyckas med, konstaterar en ändå ganska nöjd racetvåa och mästerskapstrea inför Mantorp.

- Det är alltid riskabelt att ta sig fram i fältet och Wernersson var riktigt stark i täten, men de sju poängen Johan plockade där kan visa sig avgörande i sista deltävlingen, menar Tommy Kristoffersson.

Omkörningen ledde fram till andra raka segern och en total mästerskapsledning på fjorton poäng, 173 för Johan mot 159 för Robert Dahlgren.

Hugo Nerman hade inte lika bra utdelning i andra racet, där han fick nöja sig med trettonde plats.

- Jag saknade grepp helt och hållet, trots att setupen var den samma som i första racet, konstaterar en förbryllad Nerman, som nu delar mästerskapsledningen i JTCC med Philip Morin inför avslutningen på Mantorp om två veckor, 169 lika.

Nicklas Oscarsson gjorde precis som i race ett fina omkörningar och manövrerade sig upp till tolfte plats.

- Vi visar vad vi är kapabla till, men det är svårt att avancera mer än fem-sex platser mot så kompetent motstånd, summerar Oscarsson som ändå fick med sig positiva race efter ett nattsvart kval.

Bland övriga Golf GTI TCR-förare kan nämnas att Fredrik Ekblom, WestCoast Racing, plockade totalt tio poäng medan Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, samlade ihop sju pinnar.

Mästerskapsmedaljerna kommer att fördelas på Mantorp Park 21-22 september.

STCC Förarmästerskapet

  1. Johan Kristoffersson 173
  2. Robert Dahlgren 159
  3. Andreas Wernersson 139
  4. Daniel Haglöf 123

JTCC

  1. Hugo Nerman 169
  2. Philip Morin 169
  3. Oliver Söderström 155

STCC Teammästerskapet

  1. PWR Racing Team 284
  2. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS 217

3 Lestrup Racing Team 175

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är bevis på att tre designers är bättre än en

Tillsammans har de etablerat Volvo Cars som ett av världens ledande bilmärken. Thomas Ingenlath, Robin Page och Maximilian Missoni har haft ett nära samarbete i utvecklingen av nya modeller.

Biltillverkare lanserar brusreducerande hundkoja som ger lugnare nyårsafton

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

50-årig DAF-lastbil ännu i tjänst

Den äldsta DAF-lastbilen i yrkestrafik fraktar åkattraktioner till nöjesparker i Nederländerna, och är i förbluffande fint skick.

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Nyhetsbrev

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

Arkiv

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Volvo har krympt motorutbudet

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

90 år med fönsterhissen

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Se alla Företagens egna nyheter

Toppa upp!

Julhälsning

God Jul

Nu kör vi vidare!

Kör försiktigt i jultrafiken – goda förberedelser ger en säker resa

Ny drivaxel till Skoda och VW

LBM Autoparts gör storsatsning på Europa efter förvärv av engelska GB Parts Online

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager til...

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Sänd till en kollega

0.112